بازگشت اروپایی ها به برجام و سرنوشت قیمت مسکن،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

بازار مسکن در آستانه پوست اندازی

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد - کارشناسان بازار مسکن با ابراز تعجب ازحجم بالای رکود در حوزه املاک در ایام پایان سال، سکوت در بازار مسکن را ناشی از رکود تورمی اقتصاد دانسته و پیش بینی کرده اند، در صورت احیای برجام قیمت مسکن مقداری کاهش می یابد.
به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، بر اساس پیش بینی کارشناسان اقتصاد مسکن، اگر در بحث برجام توافقی حاصل شود قطعاٌ با مقداری کاهش قیمت در بخش مسکن مواجه خواهیم بود.چرا که ارزش پول ملی بالا می رود و باعث تحولات در اقتصاد کشور می شود. اما  باید روی دیگر سکه را نیز در نظر داشت که اگر توافق صورت نگیرد احتمال رشد مجدد نرخ ارز وجود دارد و ممکن است قیمت اسمی مسکن بالا برود. هرچند در صورت عدم توافقات سیاسی نیز با توجه به رشد بیش از پنج برابر قیمت مسکن، بعید است که شاهد جهش مجدد قیمت مسکن در انتهای سال 99 باشیم چرا که  بازار مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد.
کاهش حجم معاملات در بهمن ماه امسال عددی  بالغ بر حدود 2000 معامله مسکن در تهران را نشان می هد که حجم معاملات انجام شده در مقایسه با مدت مشابه در سال های گذشته  در سطح پایینی قرار داردچرا که هیچ گاه شاهد چنین حجم اندکی از معاملات شب عید نبوده ایم. علت این است که به دلیل انتظار برای انتخابات ریاست جمهوری و انجام توافقات سیاسی، سرمایه گذاران معطل هستند. خریداران واقعی هم که به دلیل جهش قیمت ها طی سه سال گذشته حضور پررنگی در بازار نداشتند. چرا که توان خرید در آنها به شدت کاهش یافته است.
اثرات بازگشت آمریکا به برجام
بر وضعیت مسکن 
حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد ، با در نظر گرفتن احتمال بازگشت آمریکا به مذاکرات 1+5 و کاهش تحریم ها بر اقتصاد ایران، افزایش درآمدهای دولت و آزادسازی پو ل های بلوکه شده ایران را محتمل دانست و گفت: بالا رفتن درآمد دولت به معنای تحول در حوزه های پولی و اعتباری خواهد بود که پیامد آن کاهش قیمت ارز، افزایش درآمد خانوار و رونق اقتصادی است.
وی با بیان اینکه طی سه ماه آینده نوسانات چندانی در بازار مسکن اتفاق نمی افتد، افزود: به نظر می رسد تا خردادماه و زمان انتخابات ریاست جمهوری اوضاع بازار مسکن و به طور کلی اقتصاد کشور دارای ثبات باشد. و شاید بخشی از تغییرات تحت تاثیر انتخابات ممکن است نتواند خود را کاملا نشان دهد. انتخابات در کشور ما نشان داده که بسیاری از مسائل اقتصادی همواره تحت تاثیر این حرکت سیاسی قرار داشته و بعضاٌ تحولاتی را.ر این حوزه دیده ایم.
تغییر ذائقه مردم برای خرید مسکن 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که، دربهمن  ماه سال های گذشته معمولاٌ مردم برای در امان بودن از تورم سال آینده اقدام به خرید مسکن یا تبدیل آن اقدام می کردند اما امسال قضیه برعکس شده و در بهمن ماه 99 کمترین تعداد خرید و فروش ملک نسبت به سایر ماه ها جز فروردین اتفاق افتاد، افزود: ممکن است بخشی از حدود 2000 معاملات ملک در تهران از سوی دستگاه های دولتی انجام شده باشد؛  این مضوع به دلیل رفتار بخش دولتی در گذشته است که  بسیاری از دستگاه ها برای استفاده از بودجه در اختیار، اواخر سال اقدام به خرید املاک می کنند. به طور کلی سال 99 بازار مسکن در در وضعیت رکود به سر برد.
در دی ماه سال 99  متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران 27 میلیون و 390 هزار تومان بوده که نسبت به ماه و ماه مشابه سال قبل افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی تعداد معاملات انجام شده در دی ماه سال 99 معادل 5/3 هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 1/67  کاهش و در با افزایش را نشان می‌دهد.

بازار مسکن در آستانه پوست اندازی
تحولات بزرگ در متغیرهای بیرونی از جمله  ورود به برجام  بر بازار مسکن، این حوزه را آماده پوست‌اندازی  بزرگی کرد که رکود تورمی از پیامدهای آن محسوب می شود. طی حداقل یک سال و نیم اخیر گروهی که بیشترین حضور را در صحنه معاملات ملک داشت از جنسی بود که «انتظارات تورمی»، بالاترین تاثیر را بر رفتار او گذاشت.  براساس گزارش اقتصادسرآمد، بنابراین باید اذعان داشت، متغیر بیرونی بازار مسکن تحت عنوان «تحولات سیاسی حوزه بین‌الملل» در سال‌های اخیر باعث انتظارات تورمی و تحریک تقاضای غیرمصرفی در بازار مسکن شد. از طرفی، اتفاقات کم‌سابقه در متغیرهای ملکی که تا نیمه سال به شکل پررنگ ادامه داشت، بستر اولیه برای بازگشت بازار به رفتار متعارف گذشته را فراهم آورده است. در وضعیت فعلی، عقبگرد بازارهای موازی(ارز و سکه) زمینه قوی برای جهش و یا عقب گرد  قیمت مسکن به وجود آورده است.
به بیان ساده، متغیر سیاسی بین‌المللی چون بر متغیرهای اقتصادی تاثیر می‌گذارد، آثار مستقیم و غیرمستقیم آن دامن بازار مسکن را نیز می‌گیرد. شاخصه این اثرگذاری در زمانی که تحولات سیاسی مسیر مناسبی را طی نمی‌کند، «تحریک خریدهای سرمایه‌ای، دست‌کشیدن از فروش ملک و شکل‌گیری انتظارات تورمی و عدم‌قطعیت» است. که بازار املاک ایران را تحت تاثیر قرار داده.
بازار مسکن در آستانه پوست اندازی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه