اماو اگرهای « اقتصاد سرآمد» از اعمال وظایف اجرایی سازمان ملی استاندارد

کوتاهی‌های سازمان استاندارد از وظایف نظارتی

گروه صنعت معدن تجارت - هفته گذشته نمایندگان مجلس در نشست علنی با پیشنهاد طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان ملی استاندارد موافقت کردند. وجود برخی ابهامات و کاستی ها در نظارت بر کیفیت و ایمنی خودروها و قطعات در حالی موجب ارائه طرح تفحص از سازمان استاندارد می شود که امروزه الزامات استانداردی و ایمنی در دنیا برای نظارت به روند کیفی تولید یا واردات خودرو و قطعات از سوی سازمان‌های نظارتی تدوین و تعیین می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، در واقع هدف از تدوین استانداردها و الزامات ایمنی در صنعت خودرو، ارتقاء کیفیت توام با افزایش سطح ایمنی خودرو برای حرکت است. تعدادی از این استانداردها که به صورت اجباری تعیین می شوند بیشتر مربوط به مسائل ایمنی و زیست‌ محیطی است که در صورت عدم رعایت، محصول نمی تواند مجوزهای تولید را اخذ کند. این استانداردهای اجباری بیانگر حداقل الزاماتی است که یک خودرو برای حرکت و تردد در شهر و جاده باید داشته باشد. در حال حاضر الزامات و مقررات اجرایی در حوزه خودرو به دو دسته ایمنی عملکردی و محیط زیستی تقسیم می‌شوند و مسئولیت اجرای استانداردهای ایمنی عملکردی بر عهده سازمان ملی استاندارد است.
چندی پیش تعدادی از تولیدکنندگان تیرچه در استان تهران معترض بودند که سازمان ملی استاندارد ایران آن ها را مجبور کرده تا از دستگاه های جوش نقطه ای به جای جوش ذوبی استفاده کنند. تولیدکنندگان تیرچه معتقدند که این الزام استاندارد مغایر با استانداردهای جهانی بوده و هزینه زیادی را بر آنان تحمیل می‌کند. با توجه به سال رونق تولید و حمایت سازمان ملی استاندارد ایران از تولید کنندگان در حال تدوین بخشنامه ای هستیم تا در فرصت زمانی حدود 6 تا 8 ماهه تولیدکنندگان بتوانند خود را با استانداردها و شرایط آن مطابقت دهند البته در این مدت نیز تولیدات آنها تحت کنترل قرار خواهد گرفت تا ساختمان ها با رعایت اصول ایمنی و استاندارد بنا شوند. 
همه ما بارها در مقالات، اخبار و مباحث مختلف شنیده‌ایم که در حوادث رانندگی، سه فاکتور راه، خودرو و خطای انسانی نقش دارند. متاسفانه آمار تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت همچنان در کشور ما بالاست که در کنار جاده‌ها و خودروهای غیر استاندارد، فرهنگ پایین رانندگی یا به عبارت بهتر، عامل انسانی بیشترین نقش را در بروز
 سوانح دارند.
کوتاهی‌های سازمان ملی استاندارد در اعمال 
وظایف اجرایی و نظارتی
علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد،  در همین راستا با اشاره به کوتاهی‌های سازمان ملی استاندارد در اعمال وظایف اجرایی و نظارتی به خبرنگار ما گفت: نظارت بر عرضه قطعات بی کیفیت و تقلبی از الزامات و وظایف سازمان ملی استاندارد است ؛ در برنامه ششم توسعه بر افزایش استانداردهای ایمنی خودرو و قطعات تاکید شده اما متاسفانه سازمان ملی استاندارد در انجام این وظیفه کوتاهی کرده است.
وی با ابراز تاسف از انتصاب مدیری سیاسی بر سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: امروز نظارت بر استانداردهای ایمنی و کیفی خودرو و قطعات و حفاظت از جان و مال مردم در گرو تصمیمات سازمان ملی استاندارد به عنوان تخصصی ترین نهاد در کشور است. وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه، سازمان ملی استاندارد ملزم شده است تا استانداردها و الزامات ایمنی خودروها و قطعات را افزایش دهد بنابراین چنانچه قطعات بی کیفیت و تقلبی در کشور تولید یا وارد می شوند که ایمنی لازم را ندارند از کوتاهی سازمان ملی استاندارد است که باید دقت و توجه بیشتری بر این جریان داشته باشد.
به گفته وی هم اکنون واردات قطعات بی کیفیت و ارزان در بازار داخل مشکل ایجاد کرده است و زمانی که این قطعات در بازار عرضه می شود به دلیل عدم دانش مصرف کنندگان نسبت به کیفیت آنها، اغلب خریداران به لحاظ جانی و مالی آسیب می بینند.
وی با توجه با تاکید بر انجام وظایف سازمان ملی استاندارد در نظارت و ارائه تاییده های استاندارد در بخش خودرو و قطعات خاطر نشان کرد : سازمان ملی استاندارد باید در مبادی ورودی کشور مانع واردات قطعات بی کیفیت و تقلبی شود به این ترتیب قطعات وارداتی به دلیل هزینه بالا قابل رقابت در بازار داخل خواهد بود ضمن اینکه با واردات و توزیع قطعات وارداتی با کیفیت در بازار، آسیبی به کشور وارد نخواهد شد.اگر به هر علتی ایمنی راه و مهارت راننده و تجهیزات فعال ایمنی خودرو نتوانند از بروز حادثه جلوگیری کنند، وظیفه حفظ جان سرنشینان خودرو و یا عابرین پیاده بر گردن ایمنی غیرفعال خودرو می‌افتد. در حقیقت ایمنی غیر فعال، آخرین قدم در حفظ امنیت است.بحث برانگیزترین بخش مبحث ایمنی خصوصا در میان عموم مردم نیز همین ایمنی غیر فعال است. برخلاف تصور عموم مردم، یک خودرو هرچه محکم‌تر باشد، ایمن‌تر نیست بلکه هرچه قادر به جذب بیشتر انرژی در سازه خود و حفظ فرم محفظه سرنشین باشد، ایمن‌تر است. کیسه‌های هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشنده با محدود کننده نیرو، قوطی‌های جاذب انرژی در نقاط مختلف بدنه و ... همگی در حوزه مبحث ایمنی غیر فعال قرار می‌گیرند. حتی مباحثی نظیر تطبیق سازه خودروهایی با ابعاد و وزن‌های مختلف، برخورد با عابر پیاده و مکانیزم مخابره وقوع تصادف به نیروهای امدادی و پلیس نیز شامل ایمنی غیر فعال هستند. در نهایت با مطالعه سیستماتیک می‌توان تلفات سوانح جاده‌ای را کاهش داد؛ مسیری که کشورهای پیشرفته سال‌هاست در راستای آن گام برمی‌دارند.
کوتاهی‌های سازمان استاندارد از وظایف نظارتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه