بررسی« اقتصادسرآمد» از ایمنی پایین خودروی ایرانی 

مردم نمي‌دانند سوار چه خودرويي مي‌شونـد

گروه خودرو - در حال حاضر بسیاری از امکانات ایمنی جدید، در خودروها اجباری شده و در کارخانه به عنوان امکانات استاندارد نصب می‌شوند. بنابراین هنگام خرید خودرو، اگر امکان انتخاب آپشن برای خریدار فراهم شده، بهتر است امکانات ایمنی در اولویت بالاتری نسبت به امکانات راحتی خودرو قرار گیرند. شاید ۱۰ سال پیش این سوال خیلی مطرح نبود که به خاطر ایمنی بهتر است خودروی قدیمی خود را رد کنید یا نه، چون امکانات ویژه و خاص خودرو را فقط می‌شد در خودروهای پرتجمل و بسیار گران‌قیمت یافت. که درایران به ویژه از شروع تحریم‌ها به رویا بدل شده است.
 به گزارش اقتصادسرآمد، به بیان دیگر در گذشته خودروسازی‌های مطرح جهان فقط خودروهای لاکچری مجهز به آخرین امکانات ایمنی بودند اما امروزه، بسیاری از این فناوری‌ها به طور استاندارد و با قیمت منطقی در سدان‌های قیمت متوسط هم نصب می‌شوند. سامانه‌هایی مثل هشدار برخورد از روبه‌رو، حفظ خودرو بین خطوط، هشدار حضور خودرو در نقاط کور و هشدار برخورد از پشت، از جمله سامانه‌هایی هستند که با حسگر [سنسور] کار می‌کنند و در خودروهای امروزی متداول و رایج شده‌اند.
اما دیگر تقریبا در هر خودرویی که بخرید این امکانات نصب شده‌اند. در طول دهه گذشته شاید مهم‌ترین سامانه‌ها، مربوط به فناوری‌هایی است که جلوی برخورد از روبه‌رو را می‌گیرند. بسیاری از امکانات هشدار برخورد از روبه‌رو، همزمان به سامانه‌های ترمز اضطراری خودکار هم متصل هستند و در شرایطی که حواس راننده پرت شده، جلوی تصادف را می‌گیرند تا آثار برخورد یا تصادف به حداقل برسد. این سامانه به طور کلی خیلی دقیق است که قطعا در خودرو تولید شده در کشورمان وجود ندارد چرا که هر خودرو داخلی حتی در آپشن ها یک پای لنگ دارد.
باید صنعت خودرو ایرانی را متحول کرد
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، با بیان اینکه باید صنعت خودرو ایرانی را متحول کرد و به سمت تولید خودروهای مستحکم برد، گفت: فولاد نقش زیادی در صنعت خودرو و تولید آن دارد.
مردم نمي‌دانند سوار چه خودرويي مي‌شوند
او خاطرنشان كرد: مردم واقعا نمي‌دانند سوار چه خودرويي مي‌شوند و برخي از اين خودروها درست است كه شكل امروزي دارند، اما امنيت آن‌ها با استانداردهاي جهاني فاصله دارد.
ایمنی خودرو مطالبه مردم نیست
وي خودروسازان را در اين رابطه چندان مقصر ندانست، چرا كه نه الزام قانوني وجود دارد و نه مشتريان از آن‌ها تقاضاي وسايل ايمني دارند. شايد براي بسياري از خريداران صندلي برقي از داشتن كيسه هوا و يا ترمز ضد قفل در خودروها مهم تر باشد.
او در خصوص تفاوت فولاد استفاده شده در ایران و جهان در صنعت خودرو، گفت: فولاد در ایران به صورت عمده تولید می‌شود، مثلا فولاد مبارکه و فولادسازانی که با خودروسازان در ارتباط هستند،فولاد با استحکام‌های ۱۷۰ مگاپاسکال تولید می کنند، در صورتی فولاد‌هایی که امروزه در دنیا تولید می‌شود ۵۰۰ مگاپاسکال، ۱۰۰۰ مگاپاسکال و یا حتی ۱۵۰۰ مگاپاسکال هم است که در بدنه خودرو استفاده می‌شود.
بدنه خودروهای داخلی نسبت به گذشته 
سبک تر شده‌اند
خلخالی با یادآوری این نکته که برخی خریداران عنوان می‌کنند، بدنه خودروهای داخلی نسبت به گذشته سبک تر شده اند، افزود: فولادهایی که اکنون خودروسازان استفاده می کنند، قدیمی هستند و خیلی کم استفاده می‌شود. هر خودرویی دیگر در ایران به این دلیل ایمن نیستند که در  آن از فولاد‌ مستحکم استفاده نمی کنند.این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به نداشتن فولاد ایمن در کشور، گفت: در یک برهه‌ زمانی خودروسازان فولاد وارد می‌کردند و اکنون امکان این واردات وجود ندارد. در حال حاضر فولاد مبارکه ادعا دارد که می‌تواند فولاد ایمن تولید کند، اما باید سفارش گذاری شود، و خودروساز میزان نیاز خود را اعلام کند و از طرفی باید خودروسازان مبلغ فولاد خریداری شده را به موقع بپردازند و تعامل بین خودروساز و شرکت های تولید کننده فولاد باید با کمک نهاد بالا دستی انجام شود تا این صنعت متحول شود.خلخالی بیان کرد: اگر خودروسازان با فولادسازان تعامل داشته باشند، هم صنعت فولاد و هم صنعت خودرو متحول می‌شود. خودرو مانند لوکوموتیوی می‌ماند که می‌تواند سایر صنایع را تغییر دهد، اکنون خودرو به فولاد استحکام بالا نیاز دارد و اینگونه می توان جلوی تلفات را گرفت.
مردم نمي‌دانند سوار چه خودرويي مي‌شونـد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه