چرا از توسعه تجدید پذیرها جا ماندیم،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

ره آورد روزهای وداع دولت دوازدهم، قطعی برق مکرر

گروه انرژی - اعظم زندیه - برق این روز‌ها نقل محافل شده است. شکی نیست قطع برق این روز‌ها به دردسر تمام عیاری برای هم وطنان تبدیل شده است و این معضل فراگیر زندگی روزمره شهروندان، صاحبان صنایع، اصناف و حتی مراکز حساسی مانند مراکز درمانی را با مشکلات ریزودرشت فراوانی مواجه کرده است. وا قعیت این است که اختلاف ۱۱هزار مگاواتی مصرف و تولید برق در این وضعیت، زمینه اختلال در زندگی مردم را به‌سبب قطع برق به وجود آورده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این اتفاقات درحالی رخ می‌دهد که کشورمان به دلیل ۳۰۰روز آفتابی و میانگین تابش ۵/۴ تا ۵/۵ کیلووات ساعت بر مترمربع در روز، از کشور‌های با ظرفیت زیاد در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است و این انرژی می‌تواند بخش عمده‌ای از مصارف خانگی و صنعتی را تأمین کند. واقعیت این است که با همه تلاش‌های وزارت نیرو، انرژی خورشیدی در استان‌هایی مانند خراسان رضوی با وجود استعداد فوق العاده در تأمین انرژی‌های نو، هنوز نتوانسته است جایگاه خود را به دست بیاورد و آن طور که آمار نشان می‌دهد، بخش چشم‌گیری از برق کشورمان همچنان از نیروگاه‌های سوخت فسیلی تأمین می‌شود.
قرار بود تا آخر برنامه پنجم توسعه ۵ هزار مگاوات برق خورشیدی تولید شود که محقق نشد. در برنامه ششم دوباره این بند برنامه پنجم تکرار شد، اما در سال پایانی برنامه ششم، مقدار تولید برق از انرژی خورشیدی به هزار مگاوات هم نمی‌رسد. اما علت محقق نشدن این اتفاق چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت علاوه بر دلایلی همچون پیچیدگی نسبی فناوری و هزینه‌های اولیه ساخت، شاید بتوان فراوانی منابعی همچون نفت و گاز و ارزانی نسبی سوخت‌های فسیلی را از اصلی‌ترین عللی دانست که سبب شده‌اند انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی به صورت گسترده استفاده نشود.
به هرحال نباید فراموش کرد که استان‌هایی مانند خراسان رضوی باتوجه به تنوع اقلیمی شان قابلیت‌های متنوعی برای تولید انرژی پاک دارند؛ بنابراین با عنایت به شکل گیری و فعالیت ده‌ها شرکت تولیدی در حوزه برق و الکترونیک، حرکت به سمت تولید گسترده این نوع از انرژی دور از ذهن نیست.  یادمان نرود در بعد زیست محیطی نیز تولید این نوع از انرژی بدون آلودگی است و در فرایند تولید به مصرف منابع طبیعی مانند آب نیازمند نیست. پس بیاییم انرژی خورشید را جدی بگیریم.
رهآورد روزها وداع دولت دوازدهم
 قطعی برق مکرر
غلامحسین حسن‌تاش کارشناس ارشد انرژی و موسسه مطالعات انرژی کشورمان در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصادسرامد، گفت: قطعی برق گسترده و بی‌برنامه در کشور از اول هفته کلافه‌کننده شده و مسولان پاسخ درستی برای درخواست مهار این وضعیت ندارند. آنها همچنین اعلام کرده‌اند که این وضعیت در روزهای آینده مهار می‌شود اما احتمال دارد با افزایش مصرف برق وضعیت خاموشی‌ها حادتر شود.
به گفته وی، حدود یک ماهی است که خاموشی‌های گسترده‌ای در نقاط مختلف کشور آغاز شده اما این هفته خاموشی‌های کشور بی‌سابقه بوده و برخی از مشترکان از خاموشی‌های سه‌باره و چهار‌باره در برخی از نقاط کشور خبر دادند و در برخی نقاط کشور، ساعات خاموشی‌ گاهی به ۸ ساعت در روز رسیده است.
گرمای زودرس بلای جان انرژی کشور
حسن تاش با بیان این‌که امسال گرمای بسیار شدید باعث شد تا مصرف برق افزایش یابد و این افزایش در ابعاد مختلفی صورت گرفته است، اظهار کرد: حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات مصرف چاه‌های کشاورزی است مساله‌ی بعدی دستگاه‌های سرمایشی بوده که بسیار زودتر از موعد وارد مدار شدند و ۴۰ درصد از مصارف را به خود اختصاص دادند.
اصلاح قیمت برق راه‌حل اصلی
وی با اشاره به این‌که تمام دنیا مساله عرضه و تقاضا را به ویژه در بخش برق با قیمت حل کردند، تصریح کرد: به دلیل سیاست‌هایی که از سالیان گذشته وجود داشته قادر به افزایش قیمت برق نیستیم و اکنون ارزان‌ترین برق را داریم و در طول صنعت برق این تنها زمانی است که ارزان‌ترین قیمت برق عرضه می‌شود که همین موضوع باعث شده انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد.
چرا از توسعه تجدید پذیرها جا ماندیم
کارشناس صنعت انرژی کشورمان، در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که چرا صنعت برق اقدام به توسعه تجدیدپذیرها نکرده و این موضوع را به عنوان یک راه‌حل اساسی برای خود در نظر نگرفته است، اظهار کرد: قطعا توسعه انرژی تجدید پذیر یک راه‌حل اساسی و متناسب است اما توسعه تجدپذیرها رابطه متقابلی با تامین خواسته سرمایه گذاران در داخل کشور دارد. در ایران تمام کسانی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه بودند به دنبال یک خریدار به اسم دولت‌اند که عملا این مساله برای ما قابل حل نبوده و نیست.
ایران با چالش قطعی مکرر برق مواجه شده و این امر عرصه را برای بسیاری از مردم تنگ کرده است. طی روزهای گذشته بسیاری از مردمی که در شب‌های تاریک و گرمای هوا به‌سر می‌برند و قطعی مکرر برق مشکلات زیادی از جمله قطعی آب آپارتمان‌ها، خراب شدن گوشت و مرغ و دیگر وسایل داخل یخچال و سوختن وسایل خانگی را به همراه داشته است. همین امر موجب شده که در چندین شهر کشور مردم دست به اعتراض بزنند، مردم شهر کردکوی بندرگز، بندرترکمن و آق‌قلا به نشانه اعتراض در مقابل ادارات شرکت توزیع برق این شهرها تجمع کردند. اما این‌بار قطعی برق، فقط به خسارت‌های مالی منتهی نمی‌شود و قطعی بی‌سابقه برق در چند سال گذشته سبب شده عده‌ای در بیمارستان‌ها جانشان را از دست بدهند.
 ره آورد روزهای وداع دولت دوازدهم، قطعی برق مکرر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه