بررسی« اقتصاد سرآمد» از ماده مغفول مانده قانونی انرژی های نو

بلاتکلیفی قوانین حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه نفت و انرژی - نیاز بشر به انرژی در طول تاریخ با صورت‌های متفاوتی، نظیر چوب، ذغال سنگ، نفت، انرژی هسته‌ای و منابع انرژی نمایان شده است. نکته قابل توجه در سیر تامین انرژی انسان‌ها، دوران‌های تغییر منابع تهیه انرژی است. زمانی با گسترش ذغال سنگ، شاهد توسعه صنعتی کشورهای دنیا بودیم. پس از آن کشف نفت و ویژگی‌های خارق‌العاده آن روند پیشرفت صنایع را تسریع کرد، اما در شرایط کنونی نیز شاهد روند تغییر منابع انرژی هستیم.
به گزارش اقتصادسرآمد، در شرایطی که استفاده از سوخت‌های فسیلی منجر به بروز جهش قابل توجه در صنایع شد، اما 2 ویژگی منفی تجدیدناپذیری و آلودگی‌های وسیع زیست محیطی سبب شد تا بشر به سراغ منابع تجدیدپذیر و بدون آلودگی حرکت کند. در همین راستا، منابع وسیع و بی‌نهایتی نظیر انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و سایر صورت‌های منابع تجدیدپذیر، منجر به آن شد که کشورهای دنیا نوع تامین انرژی خود را از سوی منابع فسیلی به سمت منابع تجدیدپذیر حرکت‌ دهند.به استناد آمار جهانی موجود در این زمینه، روند تغییر منابع انرژی از منابع فسیلی به منابع تجدیدپذیر با سرعت باورنکردنی در حال انجام است و 2.3 برابر سریع‌تر از سایر تغییرها در منابع انرژی دنبال می‌شود. بر همین اساس، کشور ما نیز از یک دهه گذشته فعالیت در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را آغاز کرده است. نکته قابل توجه این که کشور ایران همان طوری که از ذخایر غنی انرژی فسیلی نظیر نفت و گاز بهره‌مند بود، از بهترین منابع تجدیدپذیر دنیا نیز استفاده می‌کند. در همین راستا، توجه به نقشه پتانسیل انرژی بادی کشور مشخص کننده آن است که یکی از بزرگ‌ترین مناطق بادخیز دنیا در مرز ایران و افغانستان واقع شده است و به نام کریدور بادی شرق کشور شناخته می‌شود. به استناد جزئیات منتشر شده از سوی سازمان‌های متولی انرژی تجدیدپذیر در ایران، در شرایطی کنونی ظرفیت قابل بهره‌برداری کریدور بادی شرق کشور حدود 15 هزار مگاوات برآورد می‌شود، این در حالی‌است که با بهبود شرایط اقتصادی این طرفیت می‌تواند به 20 هزار مگاوات نزدیک می‌شود.
بلاتکلیفی قوانین حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر
رضا پدیدار رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از وجود منابع بی‌نظیر تجدیدپذیر در کشورو شرایط  برای تغییر منابع انرژی از سوخت‌های فسیلی به منابع بادی، خورشیدی و سایر منابع در ایران به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در چنین شرایطی نیروگاه‎های تجدیدپذیر در کشور با روند نامناسبی اضافه می‌شوند و تامین مالی ساخت این نیروگاه‌ها عمده‌ترین دلیل کندی روند جایگزینی سوخت‌های فسیلی به جای انرژی تجدیدپذیر به حساب می‌آید. در همین راستا، منابع مالی توسعه تجدیدپذیرها در کشور در حال حاضر از محل بازفروش برق و همچنین عوارض برق تامین می‌شود. وی تصریح کرد: وزارت نیرو به منظور خرید برق تجدیدپذیر باید هزینه گزافی را به بخش خصوصی بپردازد، زیرا در شرایط کنونی قیمت تمام شده برق بسیار بیشتر از قیمت فروش آن است.
ماده مغفول قانونی نفس تجدیدپذیرها را به شماره می‌اندازد
به گفته پدیدار، علاوه بر منابع مالی در نظر گرفته شده برای توسعه تجدیدپذیرها، ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، منابع مالی ناشی از صرفه جویی در سوخت‌های فسیلی را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته است. برای مثال، نصب یک نیروگاه بادی 100 مگاواتی می‌تواند، شرایط مصرف نکردن سوخت لازم برای یک نیروگاه 100 مگاواتی حرارتی را مهیا کند. در نتیجه به موجب این قانون، هزینه این سوخت صرفه جویی شده باید به حساب متولی انرژی تجدیدپذیر واگذار شود.
بودجه 1400 توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر 
را تسهیل کند
او در بیان دلایل محقق نشدن ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور تاکید کرد: اهیمت توسعه تجدیدپذیرها در شرایط کنونی بر هیچ کس پوشیده نیست و هم اکنون که بحث بر سر قانون بودجه سال 1400 داغ است، باید توجه داشت که کانال مالی لازم برای اجرای ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از سوی سازمان برنامه ایجاد شود.
انرژی تجدیدپذیر که انرژی برگشت‌پذیر نیز نامیده می‌شود، به انواعی از انرژی می‌گویند که منبع تولید آن نوع انرژی، بر خلاف انرژی‌های تجدیدناپذیر (فسیلی)، قابلیت آن را دارد که توسط طبیعت در یک بازه زمانی کوتاه مجدداً به وجود آمده یا به عبارتی تجدید شود. انرژی آبی (نیروی برق‌آبی)، انرژی بادی، انرژی خورشیدی، انرژی زمین‌گرمایی، انرژی زیست توده (زیست‌سوخت) و انرژی امواج و جزر و مد از جمله انرژی‌های تجدید پذیر محسوب می‌شوند. بنظر میرسد سه عامل عمده در گسترش کشش بازار به سوی انرژیهای تجدیدپذیر وجود دارد که نخستین آنها امنیت انرژی ملی بوده بررسیها نشان می دهد که مصرف نفت روبه افزایش بوده و به زودی از تولید بالای داخلی خواهد گذشت به طوری که کشورهای پیشرفته را به نحو روز افزونی به بازارهای نفت وابسته خواهد نمود معهذا نتیجه این امر آسیب پذیری اقتصاد کشورهای غرب در برابر هرگونه اختلال در واردات نفت خواهد بود .
رشد سریع کشورهای در حال توسعه فشار روزافزونی بر بازارهای نفتی جهانی وارد خواهد نمود . به طوریکه با گذشت زمان شرایط بدتر و حادتر خواهد گردید لیکن انرژی تجدیدپذیر به کشورهای غربی کمک خواهد نمود که بر منابع داخلی انرژی تکیه نموده و در نتیجه موجب کاهش نیاز آن به سوختهای فسیلی و کاهش رشد مصرف شود.
بلاتکلیفی قوانین حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه