محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی به« اقتصادسرآمد» می گوید

عرضه خودرو در بورس قابلیت اجرا ندارد

گروه بانک بیمه بورس - واریز مستقیم وجوه ناشی از فروش خودرو در بورس به حساب قطعه‌ساز، نیاز به زیرساخت‌های پیچیده انفورماتیکی دارد و در کوتاه مدت قابل دستیابی و اجرا نیست. طرح سود و زیان خودرو در بورس و پاک کردن دیون خودروساز به قطعه ساز از این محل مدت هاست بین صحن مجلس و کمیسیون صنایع در رفت و امد است و هنوز هم به نتیجه ای نرسیده است.
 به گزارش اقتصادسرآمد، اما اگر این طرح نهایی شود و خودروسازان مکلف شوند محصولات تولید شده خود را از مسیر بورس عرضه کنند وضعیت ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروساز چه سمت و سویی خواهد گرفت؟ این مسیر عرضه سبب خواهد شد تا در گام اول خودروسازان بتوانند محصولات تولیدی خود را بر اساس قیمت تمام شده در بورس عرضه کنند و بنابراین دیگر پرونده فروش همراه با ضرر خودروسازان بسته خواهد شد. از طرف دیگر این امکان برای خودروسازان وجود دارد تا بعد از قیمت‌گذاری محصولات عرضه شده در بورس چنانچه خودروها با قیمتی بالاتر از قیمت پایه به فروش رفتند، ۵۰ درصد مبلغ یاد شده تحت عنوان تسهیلات قرض‌الحسنه برای تحقیق و توسعه به خودروسازان پرداخت می‌شود و همچنین ۱۰ درصد از این مبلغ نیز تحت عنوان پاداش در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت.
در کنار دو مسیر پیش‌بینی شده، اعضای کمیسیون صنایع دو مسیر دیگر را نیز برای هزینه‌کرد مازاد درآمد‌ها در نظر دارند. نمایندگان پیش‌بینی کردند ۲۰ درصد از مازاد درآمد فروش خودرو در بورس بعد از کسر بهای تمام شده خودروهای عرضه شده به عنوان تسهیلات در اختیار زوج‌های جوانی قرار بگیرد که خودرو ندارند. ۲۰ درصد پایانی هم در دو بخش توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده هزینه خواهد شد. مشاهده می‌شود که خودروسازان به طور غیر‌مستقیم از دو مسیر دیگر هم بهره‌مند خواهند شد. در حالی که هنوز عرضه خودرو در بورس نهایی نشده شرکت‌های خودروساز در رایزنی با نمایندگان عضو کمیسیون صنایع پیشنهاد داده‌اند که قیمت محصولات پرتیراژ آنها بر اساس بهای تمام شده به علاوه ۵ درصد سود قیمت‌گذاری شود و به فروش برسد. بنابراین اگر مسیر عرضه خودرو در بورس نهایی شود و با فرض اینکه ۵درصد سود که مدنظر خودروسازان است نیز از مسیرهای یاد شده به آنها تعلق بگیرد چه میزان نقدینگی به حساب خودروسازان واریز خواهد شد.
هنر دیگری از دولت تدبیر و امید
 در بخش خودرو
آرش محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در این رابطه به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: واریز مستقیم وجوه ناشی از فروش خودرو در بورس به حساب قطعه‌ساز، نیاز به ایجاد زیرساخت‌های پیچیده انفورماتیکی دارد و در کوتاه مدت قابل دستیابی و اجرا نیست. وی بیان کرد: این طرح یک بار هم به شورای نگهبان رفت و با ایراداتی از سوی این نهاد مواجه شد و به مجلس برگشت. ده‌ها بار این طرح عوض شده است ولی با این حال ما معتقدیم روح کار باید این باشد که قطعه‌ساز مطالبات خود را دریافت کند و روش آن برای قطعه‌ساز فرقی نمی‌کند. وی با اشاره به بخشی از طرح که به پرداخت مستقیم پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از محل عایدی عرضه خودرو در بورس می‌پردازد، گفت: برای قطعه‌ساز بهتر است که بخشی از درآمد حاصل از فروش خودرو به طور مستقیم به جیب او برود، اما به دلیل زمان‌بر بودن، مهیا نبودن زیرساخت‌ها و پیچیدگی کار و شرایط نظام بانکی کشور، واریز مستقیم درآمد بورسی خودروسازان به حساب قطعه‌ساز با چالش هایی روبه‌رو خواهد بود.
طرح عرضه خودرو در بورس قابلیت
 اجرا ندارد
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان کشور درباره طرح عرضه خودرو در بورس نیز گفت: این طرح چندان قابلیت اجرایی و عملیاتی ندارد و روش‌های دیگری برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و قیمت‌گذاری آن وجود دارد.
محبی‌نژاد اضافه کرد: قرار بر این بود که تنها کشف قیمت خودرو در بورس صورت بگیرد و در حال حاضر اختلاف نظر بین دولت و مجلس درباره کشف قیمت و نحوه اجرایی شدن این طرح است.
بازار و صنعت خودروی کشور به دلایل زیادی که بیان آن زمان بر است سالهاست با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، این مشکلات وسعت خود را بعد از تحریم‌های آمریکا یا افزایش تحریم‌ها و منع شدن کشور‌ها از تجارت و معامله با جمهوری اسلامی ایران خود را بیشتر و شفاف‌تر نشان داد، بنابراین مشکل آنقدر کوچک یا سهل و ساده نیست که با نسخه عرضه خودرو در بورس منجر به حل مشکل این صنعت و بازار شود. بورس درخصوص قیمت گذاری خودرو چه کار خاصی می‌تواند انجام دهد؟ اصلا هدف عرضه خودرو در بورس چیست؟ کاهش یا افزایش یا ثبات قیمت خودرو؟ اگر هدف از عرضه خودرو در بورس قیمت‌گذاری است خب بازار در شرایط عادی و بدون نوسان هم می‌تواند تعیین کننده قیمت خودرو باشد، چون بازار هم به نوعی بورس کالا به شمار می‌رود بنابراین عرضه خودرو در بورس حسن خاصی ندارد.
به این دلیل که مردم عادی سازوکار حضور و فعالیت در بورس کالا را بلد نیستند، کسانی که برای اولین بار می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند و مثلا از بورس خودرو خریداری کنند، در وهله اول باید به یک کارگزاری مراجعه کند، اینجا یک هزینه کارگزاری بر او تحمیل می‌شود، و در این بازار ممکن است سرگشته شود تا با خم و چم بازار آشنا شود، از سوی دیگر دولت یا کارشناسانی که چنین طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهند آیا به فکر خسارت‌های مالی که بر نمایندگی‌های فروش و خدمات پس از فروش خودرو به آن‌ها وارد می‌شود، هستند.
عرضه خودرو در بورس قابلیت اجرا ندارد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه