مکاتبه فراکسیون زنان برای تجدیدنظر در رد طرح کودک همسری


رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون با رئیس مجلس مکاتبه کرده تا با تجدید نظر در رد طرح کودک همسری و در صورت موافقت، این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد،  فریده اولادقباد رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت که این فراکسیون با رئیس مجلس مکاتبه کرده تا با تجدید نظر در رد طرح کودک همسری و در صورت موافقت، این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح مقابله با کودک همسری که در کمیسیون قضائی رد شده مورد مطالبه تعدادی از نمایندگان بوده، از طریق فراکسیون زنان مکاتبه‌ای با آقای لاریجانی داشتیم که رد طرح در هیأت رئیسه مورد تجدیدنظر قرار گیرد و در صورت موافقت، طرح در دستور صحن قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه فراکسیون زنان و نمایندگان به دنبال افزایش سن ازدواج نیستند، افزود: ما هم در برنامه ششم در ماده ۱۰۲ دولت را موظف کردیم که بر اساس سیاست‌های جمعیت و خانواده با ایجاد ساز و کار و تأمین اعتبارات اقدام لازم را در این زمینه انجام دهد هم حکمی برای کنترل و کاهش میانگین سن ازدواج به میزان ۱۰ درصد در طول اجرای برنامه ششم داشتیم.
اولاد قباد با اشاره به احکام برنامه ششم برای زمینه سازی جهت افزایش نرخ باروری در طول اجرای برنامه، تصریح کرد: پشتیبانی و حمایت از ترویج ازدواج موفق، آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان از جمله احکام متعددی است که در این زمینه داشتیم.
رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین گفت: مجلس دهم و فراکسیون زنان با مصوبات عدالت جنسیتی به دنبال کاهش سن ازدواج و ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج بوده و در بودجه‌های سنواتی هم به این امر توجه داشتند. پارسال مبلغ وام ازدواج ۱۵ میلیون بود و امسال فراکسیون زنان پیشنهاد کرد این رقم به ۳۰ میلیون تومان افزایش یابد.
وی اضافه کرد: منظور ما در کودک همسری ممنوعیت ازدواج برای افراد زیر ۱۳ سال است و از ۱۳ تا ۱۶ سال نیز ازدواج با اذن ولی پیش‌بینی شده است چرا که معتقدیم ازدواج در این سن مانع شکوفایی شخصیت، تضعیف سطح آموزشی و تربیتی خانواده می‌شود. علاوه بر این وجود خطرات باروری در سنین پایین، زایمان‌های زودرس، پیامدهای روانی ازدواج در سنین پایین از دیگر مشکلات ازدواج در این سن است و می‌تواند باعث افزایش خشونت خانگی و اختلالات اضطراب و افزایش طلاق شود.
به گزارش ایسنا نماینده مردم تهران در مجلس در پایان گفت: کودکان ما نیازمند طی مراحل رشد جسمانی، اجتماعی، روحی روانی و بلوغ فکری هستند لذا باید شرایط را برایشان آماده کنیم تا خودشان با همفکری و همراهی خانواده تصمیم بگیرند و پذیرای مدیریت خانواده و مسؤولیت اجتماعی شوند.
مکاتبه فراکسیون زنان برای تجدیدنظر در رد طرح کودک همسری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه