عضو هيات عامل سازمان بنادر:

هيچكدام از بنادر ايران تحريم نيست


معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب كه بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی در ٢٨ بهمن ماه در كتابخانه ملی ایران برگزار می شود، گفت: هیچ بندری در ایران تحریم نیست كه بگوییم چابهار از تحریم خارج است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان های دریایی با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.
حق شناس ضمن تبریك ایام الله فجر انقلاب اسلامی، گفت: عملکرد بنادر ایران در ۴۰ سال گذشته قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و شاهد این مدعا این است که ما ۸ سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته و با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشور و  تمامی مشکلات، توانستیم زیرساخت‌های بنادر کشور را توسعه بدهیم.
این عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این مطلب که بندر خرمشهر در سال ۵۷ با آبخور ۹ متر از کشور ایجاد شده بود اعلام کرد: امروز بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب شاهد هستیم که بنادر چابهار، امام خمینی و شهید رجایی با آبخور ۱۷ متر ایجاد شده‌اند و هم اکنون کشتی هایی با ظرفیت ۱۲۰ هزار تن قابلیت پهلوگیری در این بنادر را دارند.
حق‌شناس با تاکید بر اینکه امروز تمامی کشتی‌ها می‌توانند در بنادر ایران تخلیه و بارگیری انجام دهند، اعلام کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران تنها به ۳ کنوانسیون دریایی بین‌المللی ملحق شده بود اما امروزه شاهدیم که جمهوری اسلامی ایران به ۳۰ کنوانسیون بین المللی در حوزه دریا ملحق شده است و این امر نشان دهنده رشد ایران در حوزه دریانوردی است.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به جزئیات بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی پرداخت و با یادآوری اینکه نخستین همایش در سال ۶۸ در جزیره کیش برگزار شده بود، گفت: از سال ۶۸ تاکنون همایش ارگان‌های دریایی به طور منظم برگزار شده است و در سال جاری در ۲۸ بهمن ماه نیز بیست و ششمین دوره آن در کتابخانه ملی در تهران برگزار خواهد شد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی با موضوع کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی تدارک دیده شده است و برای آنکه بتوانیم از زمان حداکثر استفاده را بکنیم این همایش طی یک روز با حضور مدیران هفت استان دریایی و بندری ایران برگزار می شود.
وی یادآور شد: در این همایش دو پنل تخصصی نیز پیش بینی شده است که در پنل نخست مباحث آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان و در پنل دوم نیز الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت ها و موانع پیشرو به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در هر دو پنل از حضور کارشناسان و متخصصان امر بهره برده‌ایم و تلاش می‌کنیم تا بخشی از مشکلات صنعت دریایی مورد بررسی قرار بگیرد.
۹۰ درصد حمل و نقل کالا در ایران از طریق دریا انجام می‌شود
حق شناس با یادآوری این که ۸۰ درصد حمل و نقل کالا در دنیا از طریق دریا و در ایران ۹۰ درصد حمل و نقل کالا توسط دریا انجام می‌شود، توضیح داد: ایران کشوری دریایی محسوب می‌شود و از این نظر تلاش کرده‌ایم تا این همایش انعکاسی از دریامحور بودن ایران به جامعه ایرانی و بین‌المللی باشد.
وی سواحل مکران را یکی از مزیت‌های ایران برشمرد و افزود: بندر چابهار در سواحل مکران با عمق آبخور ۱۹ متر به بهره برداری رسیده و به دلیل ویژگی‌های بندر با حداقل هزینه‌ها ایجاد شده است. در حالیکه در سایر بنادر کشور همچون بنادر امام خمینی و شهیدرجایی با هزینه‌های بالاتری ایجاد شده اند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: امروز پرجمعیت‌ترین شهرها در کنار سواحل شکل گرفته اند. اگر کمبود آب و مشکلاتی همچون آلودگی هوا و عدم تامین نیاز آب شهروندان را داریم به این دلیل است که به جای آنکه شهرها در جوار دریاها شکل بگیرند دور از دریاها توسعه یافته‌اند که تلاش‌های آتی در این راستاست تا شهرها در کنار سواحل گسترش یابند.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در برنامه‌های پنج ساله برای توسعه سواحل مکران و گسترش شهرها در کنار اب دریاها اشاره کرد و گفت: بعد از سواحل مکران در نظر داریم تا گام بعدی را در جاسک برداریم. در همین راستا، بحث انتقال خطوط نفت از جاسک می‌تواند نویدبخش این نکته باشد که سواحل مکران گسترش قابل توجهی خواهند یافت.
راهکارهای سرعت بخشیدن به ارایه خدمات حوزه دریا در دوران تحریم دنبال می‌شود
حق شناس در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره تاثیر تحریم‌ها بر ارایه خدمات دریایی، اعلام کرد: این موضوع اجتناب‌ناپذیر و واقعیتی است که در شرایط جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و طبیعتا در این شرایط، کار به روال عادی طی نخواهد شد، قطعا کندی‌هایی نسبت به گذشته در روند کار همچون نقل و انتقال مالی، خطوط کشتیرانی، بیمه‌ها و سایر خدماتی که در این حوزه ارایه می شود ایجاد شده است. اما در عین حال ما راهکارهای سرعت بخشیدن به انجام امور را در شرایط تحریم یافته‌ایم.
وی همچنین در بیان دستاوردهای همایش های دوره های پیشین نیز نکاتی را ارایه کرد و افزود: اولین دستاورد همایش‌های گذشته پررنگ شدن بخش دریایی کشور است. شاهد بودیم که هفته گذشته حدود ۸۴۰ مسافر از ۱۷ تا ۲۲ بهمن از جزیره قشم دیدن کرده‌اند و اینها دستاوردهای برگزاری همایش‌ها در دوره‌های گذشته است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر ودریانوردی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که نوروز سال آینده پرترافیک‌ترین سفرها را به جزایر جنوبی ایران داشته باشید. در بنادر هرمز، پهل، لافت و شهید حقانی صف مسافرها در رفت و برگشت به ۸ کیلومتر رسیده است و این در سایه توجه به همایش ارگان های دریایی اتفاق افتاده است.
هم اکنون کشتی‌های خارجی در حال تخلیه و بارگیری  در بنادر کشورمان هستند
این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه هیچ بندری در ایران تحریم نیست، گفت: هم‌اکنون هم کشتی‌های داخلی و هم کشتی‌های خارجی در حال تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان هستند و هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های خطوط خارجی وجود ندارد.
حق‌شناس افزود: در آخرین نشست سازمان جهانی دریانوردی هم اعلام کردیم که آمریکا جوسازی‌هایی را علیه خطوط کشتیرانی ایرانی انجام می‌دهد مبنی بر اینکه از نظر فنی ایمن نیستند و ما بارها گفته‌‌ایم که هیچ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی حق ندارد عضو دیگر IMOرا تهدید کند.
 هيچكدام از بنادر ايران تحريم نيست
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه