گزارش اختصاصی «اقتصادسرآمد» ازمخفی کاری و سواستفاده هواپیمایی «تابان» از پرسنل تعدیل شده این ایرلاین در دوران شیوع کرونا

وقتی برای وام کرونا، پرسنل را اخراج اما از دولت پنهان می کنند

گروه راه و مسکن- با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها آسیب جدی دیدند. در این میان صنعت حمل و نقل بیش از سایر مشاغل با آسیب مواجه شدند. لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و کاهش سفر سبب از رونق افتادن این صنعت شد. در این خصوص صنعت هوایی بیش از سایر بخشها با مشکل مواجه شد به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی «کادر پرواز خانه نشین شدند.»
به گزارش اقتصادسرآمد، با صدور دستور وزیر راه و شهرسازی به شرکت‌های حمل و نقلی هوایی و ریلی برای بازگرداندن هزینه بلیت مسافران بدون کسر خسارت کنسلی بلیت و نیز توقف بسیاری از پروازها و مسافرت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی با کاهش شدید نقدینگی و همچنین سرمایه در گردش برای انجام امور جاری خود مواجه شدند؛ با این حال تصویب اعطای تسهیلات به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا تا سقف ۷۵ هزار میلیارد تومان در هیئت دولت، شورای پول و اعتبار و ستاد ملی مبارزه با کرونا، سبب شد تا شرکت‌های حمل ونقلی خصوصاً شرکت‌های هواپیمایی که به شدت از این محل آسیب دیده اند، نسبت به جبران بخشی از خسارات وارده به آنها امیدوار باشند.به خصوص که ایرلاین‌ها برای پرداخت حقوق خود دست به دامن نهادهای دولتی و حاکمیتی شده اند؛ اتفاقی که پیش از این در زمان تحریم هما در نیمه دوم سال ۹۶ رخ داد و ایران ایر مجبور به استقراض از سازمان بنادر و دریانوردی برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان خود شد.
شنیده ها حکایت از این دارد که برخی از شرکت های هواپیمایی حتی تا 50درصد تعدیل نیرو داشته اند. برخى شرکتها به پرسنل ‏خود گفته اند که سه ماه به مرخصى اجبارى بروند و حتى یکى از ایرلاینها قصد تعدیل نیروهاى خود به نصف را دارد.
کاهش ‏سفرهاى هوایى و کاهش درآمد شرکتها باعث این تصمیمات شده است‏ هرچند این خبر توسط مقصود اسعدی سامانی تکذیب شد اما بر اساس برخی اطلاعات دریافتی خبرنگار اقتصادسرآمد این اخبار صحت دارد.دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی هم مدتی قبل گفته بود که، ایرلاین‌های کشور برای پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود به استقراض از نهادهای دولتی و حاکمیتی روی آورده اند و منتظر هستند که مشمول دریافت تسهیلات حمایتی شوند.در این خصوص، یکی از پرسنل تعدیل شده در ایرلاین «تابان» می گوید: این ایرلاین دارای سه بیس در سه استان یعنی تهران، اصفهان و مشهد با حدود 700 پرسنل است. این سرمهماندار شرکت «تابان» در گفتگو با «اقتصادسرآمد» در ادامه می گوید: در بیس اصفهان که حدود 50 تا 60 نفر پرسنل داشته است حدود 18 مهماندار و سرمهماندارفقط  اخراج شده اند. البته اخراجیها از سایر بخش ها نیز بوده اند.
وی همچنین متذکر شد: آنچه از سایر بیس ها در تهران و مشهد نیز به گوش می رسد از این دو بیس حدود 200 نفر اخراج شده اند.
 این نیروی تعدیل شده در ادامه به نکته ای اشاره می کند که جالب توجه است: در حالی که برگه های تعدیل  نیرو را به دست پرسنل اخراج شده رسیده  اما بیمه این افراد از ابتدای سال جاری پرداخت و قرار است تا خرداد ماه نیز پرداخت شود! طبق گفته این سرمهماندار  به نقل از نیروهایی که هنوز مشغول به کار هستند برخی معوقات آنها  پرداخت شده که مشخص نیست این پرداختی از قبل وام کرونایی بوده یا خیر. آنچه در این میان قابل توجه است این که پرداخت بیمه پرسنل تعدیل شده در این ایرلاین که توسط دبیر شرکت های هواپیمایی تکذیب شده بود برای دریافت وام کرونایی بوده در حالی که این افراد علاوه بر از دست دادن شغل خود از این وام نیز بی بهره هستند.
 البته باید با بررسی دقیق تر دریافت که این روند در سایر ایرلاین ها نیز اتفاق افتاده است یا خیر.گفتنی است، در 12 خرداد ماه امسال، یک مقام مسئول معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری از پرداخت  ۲ هزار و ‏‏۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران ضررهای ناشی از شیوع کرونا برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های ‏مرتبط خبرداد.
‏مرتضی دهقان در این خصوص گفت: ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جبران ضررهای ناشی از شیوع ‏کرونا برای ۱۶ شرکت هواپیمایی و سایر شرکت‌های مرتبط در نظر گرفته شده است
.‏وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا تأثیرات منفی بسیاری بر اقتصاد و از جمله حمل و نقل هوایی داشت، گفت: با کاهش ‏تقاضای سفرهای هوایی، در برخی مقاطع تا ۹۵ درصد پروازهای هوایی لغو و بلیت‌های فروخته شده نیز باطل شد.‏
(گفتنی است، مدارک این مصاحبه در دفتر روزنامه موجود است.)
وقتی برای وام کرونا، پرسنل را اخراج اما از دولت پنهان می کنند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه