آیا رانندگان از وضعیت تامین تایرهای سنگین راضی اند« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

ضرورت مدیریت تایر مورد نیاز حمل و نقل عمومی

گروه راه و مسکن - اعظم زندیه - با افزایش قیمت ارز به‌دنبال التهابات پیاپی و نابسامانی‌هایی که از ابتدای امسال بازارهای مختلف کشور را دچار بحران کرده بازار تایرو لاستیک خودرو نیز دست خوش این التهابات شده است. البته مشکلات این صنف به این جا ختم نمی شود. توزیع ناعادلانه تایر و لاستیک توسط تولید کننده‌ها، اعطای ناعادلانه نمایندگی توزیع لاستیک و بدون هماهنگی با اتحادیه لاستیک فروشان، وجود دست‌های پنهان برای توزیع و فروش لاستیک وحتی دریافت حوله لاستیک به وجود آماده و سامانه ای که به موقع باز نمی شوند تا همه اعضای صنف لاستیک بتوانند حواله خرید و توزیع لاستیک بگیرند.
به گزارش اقتصادسرآمد، تمام نظریه پردازان اقتصادی به مدیران توصیه می‌کنند چرخه تامین مواد اولیه، تولید و فروش را با دقت و بدون هیچ گونه خللی باهم مرتبط کرده و با دقت نظر ویژه این چرخه را مراقبت کنند زیرا که در صورت بروز مشکل در تامین هرکدام از این سر پنجه های تولید از جمله تایر، اثرات آن بر کل اقتصاد بروز خواهد کرد. این چرخه طولانی و سرشار از فراز و  نشیب نیاز به واسطه ای قوی و قابل اطمینان دارد که به مانند یک چرخ دنده همه ارکان این چرخه را به هم مرتبط کند. رانندگان کامیون از جمله  افراد مهم تشکیل دهنده این چرخه هستند که  بخشی از این وظیفه را در سیستم تولید برعهده دارند و در صورت وقوع خللی در ماموریت  آنها مرگ تولید و فروش قابل پیش بینی خواهد بود.
از خرداد ماه سال گذشته، با تصویب ستاد اقتصادی دولت، لاستیک سنگین از زمره کالاهای اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و نهایتاً قرار شد لاستیک‌های سنگین با ارز نیمایی وارد شوند. با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا پس از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش کنند، همچنان با ارز 4200 تومانی لاستیک وارد کنند. این موضوع سبب شد تا شهریور ماه سال گذشته لاستیک با قیمت دولتی که حواله‌های دریافت آن از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صادر می‌شد، در بازار موجود باشد.
وضعیت تایرهای سنگین در ایام کرونایی
احمد کریمی، دبیرانجمن کامیون‌داران در این خصوص به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: از خرداد ماه سال گذشته، با تصویب ستاد اقتصادی دولت، لاستیک سنگین از زمره کالاهای اساسی خارج و واردات آن از شمول دریافت ارز دولتی حذف و در نهایت قراربر آن شد تا لاستیک‌های سنگین با ارز نیمایی در ایام کرونایی وارد شوند. با این حال مقرر شد آن دسته از واردکنندگانی که واردات لاستیک سنگین تا پس از تاریخ تصویب دستورالعمل جدید را ثبت سفارش کنند، همچنان با ارز 4200 تومانی لاستیک وارد کنند.
تدبیر وزارت راه برای مدیریت تایرخودروهای سنگین
وی در ادامه با بیان این مطلب که، تعدادی ازعوامل فروش و واردکنندگان هم که اقدام به احتکار لاستیک‌های سنگین کرده بودند، با پیگیری‌های وزیر راه، به تعزیرات معرفی شده و لاستیک‌های احتکار شده تا پایان سال گذشته در بازار توزیع شدند، تصریح کرد: این اتفاق سبب شده بود تا قیمت لاستیک سنگین کمتر دچار التهاب شده و پس از یکی دو بار کش و قوس به دلیل خودداری عوامل فروش از عرضه لاستیک حواله‌ای، نهایتاً به ثبات نسبی برسد.
آیا رانندگان از این وضعیت راضی
 هستند یا خیر؟
کریمی در خصوص این که آیا رانندگان از این وضعیت راضی هستند یا خیر؟ گفت: این موضوع را وزارت صمت باید پاسخ دهد؛ اگر هم گلایه‌ای در خصوص قیمت باشد، باید با صنف رانندگان صحبت کنید؛ تعهدی هم که وجود دارد، بر عهده وزارت صمت است از ابتدا هم توزیع لاستیک سنگین جز وظایف وزارت صمت بود اما چندسالی است به راهداری منتقل شد و ما صرفاً حواله خرید را صادر می‌کردیم که این موضوع منتفی شده است.
دبیر کانون کامیون داران درباره توقف عرضه و توزیع لاستیک سنگین دولتی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: ما از ابتدا هم با اصل این موضوع که لاستیک سنگین از زمره دریافت ارز دولتی خارج شود مخالف بودیم.
نرخ لاستیک سنگین افزایش یافته است
وی تاکید کرد: بخشی از لاستیک‌ها با ارز دولتی که وارد شده بود اما به دلیل کرونا، امکان توزیع آن نبود و تأخیر در واردات آنها اتفاق افتاد، به محض این که وارد بازار شد، با نرخ ارز دولتی توزیع شد که توانست تا حدودی بازار را کنترل کند اما الان اعلام شده که به طور کامل لاستیک‌های سنگین وارداتی با ارز دولتی به اتمام رسیده اند و می‌بینیم که نرخ لاستیک سنگین افزایش یافته است.
اگر سری به کارخانه‌های تولید خودرو زده باشید خواهید دید که افزون بر 30 هزار قطعه به یکدیگر متصل می شوند تا یک خودرو ساخته شود و در این میان لاستیک که به آن تایر یا چرخ هم گفته می شود، یکی از اصلی‌ترین اجزای خودرو به شمار می رود.
تغییر سیاست‌های ارزی کشور زمینه ساز التهاب در بازار شد و مشکلاتی بر اثر افزایش نرخ ارز در چرخه اقتصادی کشور بوجود آمد تا جایی که تولیدکنندگان به دلیل نوسانات قیمت ارز در تامین مواد اولیه کالای تولیدی خود با چالش جدی مواجه شدند و بازار لاستیک نیز تحت تاثیر این فضای پرالتهاب اقتصادی قرار گرفت که نتیجه آن عدم عرضه کافی لاستیک به میزان مورد نیاز بازار و در نهایت افزایش قیمت سرسام آور این جزء اصلی خودروها شد. تمام شدن مواد اولیه کارخانجات تولید لاستیک و عدم عرضه کالا به دلیل نامعلوم بودن قیمت از یک طرف و از طرف دیگر هجوم مردم برای خرید کالا و به عبارتی خوداحتکاری شوک بزرگی را به بازار وارد کرد و به عبارتی افت تولید و احتکار موجب گران شدن قیمت لاستیک و ملتهب شدن بازار این کالای
 اساسی شد.
 ضرورت مدیریت تایر مورد نیاز حمل و نقل عمومی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه