بررسی« اقتصادسرآمد» از ارتباط تنگاتنگ اقتصاد با انرژی‌های تجدیدپذیر

قافله عقب مانده اقتصاد سبز ایران ازانرژی نو

گروه انرژی - توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر منجر به کمک به تحقق اهداف توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کشور می‌شود که از عوامل اساسی در رسیدن به توسعه پایدار در هر کشوری می باشد.    طبق برآوردهای انجام شده، رابطه بین سرانه رشد اقتصادی واقعی و مصرف انرژی های تجدیدپذیر و مصرف مواد سوختنی و بازیافتی و مصرف انرژی الکتریکی چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت، منفی است. همچنین نتایج بلندمدت حاکی از آن است که یک رابطه منفی معنی‌دار بین مصرف انرژی الکتریکی، مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر و مصرف مواد سوختنی و بازیافتی با سرانه رشد اقتصادی واقعی وجود دارد، به‌طوری‌که در بلندمدت مصرف یک درصد از متغیرهای مذکور سرانه رشد اقتصادی واقعی را به ترتیب 71/0، 72/0 و 79/0 درصد کاهش می‌دهد.
 به گزارش اقتصادسرآمد، با توجه به شدت انرژی برق آبی میزان اثرگذاری این انوع انرژی در حدود 10 درصد است. مزیت انرژی برق آبی سازگاری آن با محیط زیست است. امروزه در اکثر کشورهای جهان از نظر حجم سرمایه گذاری و گسترش انرژی های پاک، فعالیتی رو به گسترش بوده و بسیاری از اولویت‌های سیاستگذاری به این سمت متمرکز است. حمایت مالی دولت‌ها در گسترش سرمایه گذاری‌های مربوط به این نوع انرژی ها در سازگاری با محیط زیست متغیری اساسی و تعیین کننده در دستیابی به اهداف توسعه است.
امنیت زیست محیطی به عنوان یکی از ابعاد هفتگانه امنیت انسانی و اقتصادی، با چگونگی استفاده از منابع انرژی‌ رابطۀ تنگاتنگی دارد. مدیریت بخش انرژی با کاهش آلودگی های زیست محیطی، نقش کلیدی در دستیابی به توسعه پایدار ایفا می‌کند و توسعه پایدار بدون تامین امنیت زیست محیطی امری غیر ممکن است. به عبارت بهتر انرژی با امنیت و توسعه ارتباط مستقیمی دارد. متخصصان و برنامه‏ریزان انرژی در دنیا اتفاق نظر دارندکه انرژی‌های تجدیدپذیر باید نقشی بیش‌تر از این برای تامین انرژی مورد نیاز جوامع بشری و کاهش اثرات منفی اقتصادی ایفا کنند. با توجه به مزایای قابل توجه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله‌ی آن­ها می­توان به منبع انرژی قابل اطمینان و پاک، تولید برق با قیمت پایدار، تنوع بخشی به سبد انرژی کشور در راستای صادرات بیشتر، منبع تولید برق پاک با کم‌ترین هزینه جانبی، رسیدن به اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه، پتانسیل توسعه اقتصادی با تاکید بر توسعه تکنولوژی و ایجاد مشاغل جدید اشاره کرد.
متاثرشدن اقتصاد ایران از انرژی‌های تجدیدپذیر
میرمحمد اسلامی کارشناس ارشد حوزه انرژی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد درباره متاثر شدن اقتصاد ایران از توسل به انرژی‌های تجدیدپذیر به خبرنگارما، گفت: اهمیت این انرژی ها به اندازه ای است که در شرایط رقابتی کنونی به منزله شاهرگ حیاطی هر کشور تلقی می شود و داشتن چنین دانشی برای رسیدن به موفقیت های بیشتر در آینده و حتی ادامه حیات کشور به صورت پویا و زنده ضروری و لازم می باشد. وی تصریح کرد: انرژی های تجدید پذیر همواره دارای هزینه فایده بسیار منطقی و مطلوبی می باشند به نحوی که در قبال هزینه های متعادل و توجیه شده دست یابی به فایده های بسیارارزشمندی مستتر شده است که رشد در جهت توسعه پایدار را به همراه دارد.
ارتباط تنگاتنگ موضوعات اقتصادی و انرژی‌های تجدیدپذیر
اسلامی با پرداختن به این مهم که، ارتباط تنگاتنگ میان موضوعات اقتصادی و زیست محیطی سبب مطرح شدن رویکردهای جدید در حوزه حقوق بین الملل محیط زیست شده است که یکی از مهمترین آن ها، اقتصاد سبز است، افزود: از آن جایی که یکی از مهم ترین اهداف اقتصاد سبز، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است، لذا استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر یک راه میانبر برای رسیدن به اقتصاد سبز می باشد.
صنعت انرژی های تجدیدپذیر، قابل
 اعتماد است
این کارشناس ارشد حوزه انرژی کشورمان، خاطرنشان کرد: انرژی های تجدیدپذیر، قابل اعتماد هستند و در صورتی که به طور صحیح توسعه یابند، می توانند به عنوان منابع انرژی پایدار نقش مهمی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشته باشند. دلیل اصلی تاکید بر استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، علاوه بر کمک به حل معضلات زیست محیطی و جلوگیری از هدر رفتن سوخت های فسیلی، حفاظت از منابع طبیعی برای نسل های آینده است که بدون شک انرژی های تجدید پذیر با توجه به سادگی فناوری شان نقش مهمی در اقتصاد سبز و توسعه اقتصادی پایدار دارند.
انرژی های تجدیدپذیر با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته و تهیه ی آن ها آلایندگی زیست محیطی ناچیزی دارند و از آن جایی که تجدیدپذیر هستند برای آن ها اتمام نزدیکی قابل تصور نیست. از طرف دیگر ضرورت استفاده از انرژی برای رشد وتوسعه در کنار مسائلی مانند انتشار گازهای گلخانه ای باعث شده است که کشورها به دنبال توسعه ی انرژی های تجدیدپذیر وتبیین نقش آن ها بر رشد اقتصادی باشند. توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا با چالش‌ها و موانع اقتصادی، فنی، مدیریتی و قانونی زیادی مواجه است که تاخیر در توسعه و استفاده از این منابع انرژی‌های نو -که خود به دلیل استفاده بیش از حد از منابع سوخت‌های فسیلی با تخریب محیط زیست منجر به تهدید امنیت انسانها شده است- را در پی داشته است. اما توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، علاوه بر موانع بین‌المللی ذکر شده با مشکلات ملی، بومی و محلی دیگری نیز 
مواجه است.
قافله عقب مانده اقتصاد سبز ایران ازانرژی نو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه