ارز و پیک پنجم کرونا بهانه جدید بازار خودرو، « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

فضاسازی دلالان برای وارونه کردن روند حرکت بازار خودرو

گروه صنعت - نوسان مداوم قیمت دلار و کم رونقی مشتریان در بازار، باعث شده تا همچنان خرید و فروش خودرو کاهش قابل توجهی داشته و خبری از رونق معاملات در بازار نباشد. تشدید بیماری کرونا و اغاز پیک پنجم این بیماری عاملی شده تا اصناف امروز تصمیم به تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی بگیرند. برهمین اساس و مطابق ابلاغیه اتاق اصناف ایران به جز گروه کالایی یک اصناف گروه دو سه و چهار از امروز ۱۳ تیر تا رفع تشدید بیماری در شهر تهران تعطیل شده‌اند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، همین موضوع عاملی شده تا نمایشگاه‌داران خودرو نیز تعطیل کنند و به نوعی معاملات در بازار خودرو که در رکود قابل توجهی به سر می‌برد، متوقف شود. البته در روال گذشته که نمایشگاه‌های خودرو به دلیل بیماری کرونا تعطیل بودند برخی مشتریان، خریدهای خود را از طریق بازارهای غیررسمی انجام می‌دادند. ولی این بار ثبات قیمت‌ها و رکود در بازار، عاملی شده تا خریداران تمایلی به خرید خودرو آن هم در شرایط فعلی نداشته باشند. براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا به علت آغاز پیک پنجم کرونا، اصناف گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ باید تعطیل باشند. اتاق اصناف ایران نیز اعلام کرد که با توجه به آغاز موج پنجم شیوع کرونا، تنها گروه شغلی یک در شهرهای قرمز امکان فعالیت دارند.
در حالی که بسیاری از معامله‌گران شناسنامه دار از رکود مطلق در بازار خودرو خبر می‌دهند اما در فضای مجازی نرخ‌ها روند افزایشی را به واسطه نوسان قیمت دلار تجربه کرده است. کاهش قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان طی روزهای گذشته زمینه را برای تغییر شرایط در بازار خود را فراهم کرد و قیمت‌ها در این بازار را تا حدی کاهش یافت. قیمت خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژی در این پروسه با کاهش شدید تری همراه بودند اما به تدریج با افزایش قیمت دلار طی دو روز اخیر بازار خود را نیز شاهد افزایش گام به گام قیمت‌ها است. البته میزان افزایش قیمت‌ها در بازار چندان بالا نیست به طوری که قیمت هر دستگاه افزایشی در محدوده یک تا دو میلیون تومان را شاهد بوده است.
ارز و پیک پنجم کرونا بهانه جدید بازار خودرو
نعمت‌الله کاشانی کارشناس صنعت و اقتصاد خودرو در اینباره به روزنامه اقتصاد سرآمد، می‌گوید: در شرایط کنونی قیمت‌ها در بازار مشخص نیست چرا که بازار با نوسان شدید قیمت ارز رو به روست و تا زمانی که قیمت دلار به ثبات نرسد نمی‌توان در مورد قیمت خودرو نظر داد.
فضاسازی دلالان برای وارونه کردن روند حرکت بازار خودرو
به اعتقاد وی، به نظر می رسد معامله گران خودرو در انتظار مشخص شدن تحولات در محدوده فردوسی و سبزه میدان، بازار سنتی ارز در تهران هستند. با این حال معامله‌گران بازار نیزمعتقدند که قیمت‌های اعلامی در فضای مجازی، فضاسازی دلالان برای وارونه کردن روند حرکت بازار خودرو است.
آیا خریداران در بازار حضور دارند
کاشانی در پاسخ به این سوال که آیا خریداران در بازار حضور دارند یا خیر؟ تصریح کرد: تعداد خریداران بسیار اندک است و تقاضای خرید از سوی بسیاری از خریداران واقعی به تعویق افتاده است چرا که آنها معتقدند در آینده قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.
به گفته وی بیش از ۹۰ درصد از خریداران خودرو در سال‌های گذشته سرمایه‌گذارانی بودند که با هدف حفظ ارزش پول خود نسبت به خرید خودرو اقدام کردند اما در شرایط کنونی خرید خودرو به هیچ وجه نمی‌تواند سودی را به خرید دارند برساند.
کاشانی یادآور شد: صنعت خودروسازی در جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست به نحوی که حتی شرکت‌های بزرگ و مطرح جهانی که در چند ماه گذشته به سبب تعطیلی واحدهای صنعتی خود، با کاهش شدید تولید روبرو بوده اند مجبور شده اند به سبب ‌رکود بی‌سابقه، ‌شماری از کارکنان خود را تعدیل کنند. برخی دیگر از شرکت‌های خودروساز نیز کوشیدند با تعطیلی خط تولید خودرو ‌فعالیت خود را به سوی دیگری متمرکز کنند و به تدریج وارد عرصه مبارزه با این ویروس مهلک شدند و به تولید ماسک و دستگاه تنفسی روی آوردند.
به گفته فعالان بازار خودرو عدم تغییر نرخ دلار یکی از دلایلی است که ایجاد نوسان قیمت در بازار خودرو را به همراه دارد، در کنار نرخ دلار در حال حاضر عوامل دیگری مانند انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته ای و تعیین کابینه دولت سیزدهم بر بازار خودرو اثرگذار بوده اند.
با شیوع پیک پنجم کرونا و آغاز تعطیلی برخی از صنوف که شامل نمایشگاه های خودرو نیز می شود امروز بازار ایران خودروها رشد قیمت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار خودرو رشد قیمت در بازار پرطرفدارهای ایران خودرو همزمان با رشد نرخ دلار نیز بوده که این امر نیز بر افزایشی شدن بازار اثر گذار بوده است.   بازار خودرو عدم تغییر نرخ دلار یکی از دلایلی است که ایجاد نوسان قیمت در بازار خودرو را به همراه دارد، در کنار نرخ دلار در حال حاضر عوامل دیگری مانند انتظار برای اعلام نتایج مذاکرات هسته ای و تعیین کابینه دولت سیزدهم بر بازار خودرو اثرگذار بوده اند. حال با توجه به تعطیلی بازار می توان گفت این عامل نیز به عوامل مذکور اضافه شده بازار را تغییر شکل داده است.    
 فضاسازی دلالان برای وارونه کردن روند حرکت بازار خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه