شناسایی آلودگی نفتی خلیج فارس با تصاویر ماهواره‌ای

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از پروژه شناسایی نقطه  آلودگی نفتی و نیز منبع  آلودگی در راستای تسریع در حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خبر داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، احمد رضا لاهیجان زاده در با اشاره به اینکه کشور ایران به لحاظ برخوردای پهنه‌های وسیع آبی از لحاظ امتداد پهنه‌های ساحلی از اهمیت بسیار بالایی در خاورمیانه برخوردار است، گفت: طول نوار ساحلی در جنوب و شمال ایران پنج هزار و ۹۰۰ کیلومتر است.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار مهمی در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی و ساحلی کشور در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر صورت گرفته است
وی با اشاره به اینکه در جنوب و به ویژه خلیج فارس ذخایر عظیم نفت و گاز وجود دارد که عملیات استخراج و انتقال این مواد به صورت گسترده انجام می‌پذیرد، اذعان داشت:  این فعالیت‌ها منجر به نشت لکه‌های نفتی شده و با آسیب فراوانبه زیست بوم دریایی و ساحلی همراه است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: آلودگی حاصل از این مواد سمی نه تنها اکوسیستم جانداران آبزی دریا را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه حیات پرندگان و جانواران ساحلی را نیز تهدید می‌کند.
لاهیجان زاده با بیان اینکه آلودگی نفتی محیط زیستی دریایی کشورمان را همواره با فجایع زیادی مواجه می‌کند، عنوان کرد: به دلیل نشت نفتی، آلودگی دریایی از طریق امواج به تدریج به سواحل ایران رسیده  و آلودگی‌های زیادی را در سواحل ما به وجود می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه  این اتفاق کماکان در حال رخ دادن است، اظهار داشت: به منظور مقابله با این اتفاقی که خسارات زیادی را به همراه دارد با پیشرفت علم و تکنولوژی که امروزه به وجود آمده وارد این عرصه شدیم که بتوانیم با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نسبت به حفاظت از محیط زیست دریایی اقدام کنیم.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های  سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در این راستا در وهله اول با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای نسبت به شناسایی لکه‌های نفتی که منجر به آلودگی دریایی می‌شوند، اقدام می‌کنیم.
به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست طی سال‌های گذشته با درک مشکلات فراوانی که لکه‌های نفتی برای جانداران و نیز هموطنان ساحل نشین ایرانی ایجاد کرده، برنامه‌های گسترده‌ای را برای شناسایی به هنگام نشت نفت در دریا، شناسایی عامل نشت و اقدامات لازم در جهت رفع آن به اجرا گذاشته است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در گام  نخست بحث شناسایی آلودگی از نظر زمانی برای ما خیلی حائز اهمیت است، بیان داشت: مشخص شدن نقطه آلودگی، تعیین و مسیر آلودگی  و سپس  اعلام آماده باش  به تمام محدوده‌هایی که در معرض این آلودگی می‌توانند قرار گیرند و اعزام امداد گر‌ها در دستور کار قرار دارد.
لاهیجان زاده خاطرنشان ساخت: در مرحله بعدی شناسایی منبع آلودگی از طریق تصاویر ماهواره‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد.
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه پروژه تسریع در شناسایی نقطه آلودگی و منبع آلودگی نفتی به سرعت در حال انجام است، اظهار امیدواری کرد: در زمان کوتاهی به نتایج قابل توجهی در زمینه رفع آلودگی‌های نفتی و حفاظت بیش از پیش از محیط زیست دریایی به ویژه در خلیج فارس دست یابیم.
شناسایی آلودگی نفتی خلیج فارس با تصاویر ماهواره‌ای
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه