بررسی « اقتصادسرآمد» از شکل تازه‌ی تقاضا در بازار مسکن

رونق «بازسازی» در دوران رکود مسکن

گروه راه و مسکن - این روزها تب تعمیر و بازسازی جایگزین تمایل تقاضا برای تبدیل واحدهای مسکونی شده است و از این رو می‌توان این شکل از تقاضای جدید در بازار مسکن را به عنوان متولد جهش قیمت در بازار ملک معرفی کرد. موج جهش قیمت مسکن باعث خروج سنگین «خانه‌اولی»ها از بازار خرید شد اما «متقاضیان تبدیل آپارتمان» را به بازار جدید منتقل کرد. رکود «تبدیل خانه» باعث رونق «تعمیر خانه» شده است. مشتریان شرکت‌های بازسازی آپارتمان طی یکسال اخیر تا ۲ برابر افزایش یافته به‌طوری‌که با هجوم تقاضا هزینه تعمیر ساختمان ۵۲ درصد رشد کرده است. تحقیقات میدانی نشان می‌دهد، یک معادله برای محاسبه هزینه هر مترمربع تعمیر و بازسازی با اقلام متوسط رو به بالا وجود دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، توالی جهش قیمت مسکن در پایتخت و سایر شهرهای کشور به خصوص کلانشهرها و شهرهای بزرگ، منجر به متولد شدن جنس جدیدی از تقاضا در بازار املاک شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد متقاضیان تبدیل آپارتمان در حال حاضربه دلیل ناتوانی از تامین هزینه خرید واحدهای مسکونی مرغوب‌تر، تولد جنس جدید تقاضا در مجموعه بازار مسکن را موجب شده‌اند که اگر چه شکلی از این بازار در گذشته نیز وجود داشته است، اما هم‌اکنون ضمن رونق گرفتن بازار قبلی، شیوه‌های جدیدی از این بازار نیز ایجاد شده است.
پرواز قیمت‌ها در بازار معاملات مسکن به خصوص در کلانشهرهایی چون تهران باعث شده است متقاضیان تبدیل واحدهای مسکونی به آپارتمان‌های بهتر و مرغوب‌تر، هم‌اکنون به جای تبدیل آپارتمان که به دلیل جهش قیمت مسکن در عمل فاقد توانایی مالی برای آن هستند، اقدام به تعمیر و بازسازی واحد خود کنند. در واقع اگر چه پیش از این نیز بازسازی واحدهای مسکونی مرسوم بوده است اما هم‌اکنون به روش جایگزین برای تبدیل آپارتمان از سوی متقاضیانی تبدیل شده است که پیش از این در اندیشه فروش واحد خود و خریداری ملک بهتر و نوسازتر بودند. هم اکنون تب تعمیر و بازسازی جایگزین تمایل تقاضا برای تبدیل واحدهای مسکونی شده است و از این رو می توان این شکل از تقاضای جدید در بازار مسکن را به عنوان متولد جهش قیمت در بازار ملک معرفی کرد.
پدیده دیگر در بازار هزارتوی مسکن
فردین یزدانی، تحلیلگر بازار مسکن با تایید بروز چنین پدیده‌ای در بازار هزارتوی مسکن به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: مهم ترین دلیل این موضوع به بیرون پرتاب شدن تعداد قابل توجهی از متقاضیان مسکن از بازار به دنبال استمرار شرایط جهش در بازار و ادامه آن در سه سال متوالی مربوط می شود. آن دسته از متقاضیانی که با موج جهش قیمت به بیرون از بازار پرتاب شدند را می توان به چند گروه تقسیم کرد.
به گفته وی، رونق تعمیر در رکود تبدیل مسکن هم اکنون تنها محل پر رفت وآمد بازار مسکن در مقایسه با بخش های دیگر بازار ملک است. در واقع هم اکنون بازار تعمیر و بازسازی مسکن که از سوی گروه جدیدی از متقاضیان مورد توجه قرار گرفته است تنها بخشی از مجموعه بازار ملک(ساخت، اجاره و فروش) است که رونق دارد.
شکل تازه‌ای از تقاضا در بازار مسکن
یزدانی با اشاره به این مطلب که، ورود این گروه از متقاضیان به بازار تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی شکل تازه ای از تقاضا را در بازار ملک ایجاد کرده است که پیش از این نوع دیگری از آن در بازار مسکن وجود داشتآ افزود: در سال های گذشته عمدتا افرادی که قصد فروش واحد مسکونی خود را داشتند برای آنکه بتوانند واحد را با بهای بالاتر و در زمان کمتری به فروش برسانند اقدام به بازسازی آپارتمان خود می کردند. به همین دلیل بازار تعمیر و بازسازی، بازاری محدود بود.
تحلیلگر بازار مسکن تاکید کرد: طی یک سال گذشته همزمان با استمرار جهش قیمت در بازار مسکن و ادامه جریان تضعیف قدرت خرید واحدهای مسکونی، تقاضا برای تعمیر و نوسازی واحدهای مسکونی این بار از جانب گروه تازه ای از متقاضیان یعنی متقاضیانی که پیش از این در فکر تبدیل واحد مسکونی خود بودند به میزان قابل توجهی افزایش یافت. حجم سفارش های جدید در بازار تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته تا دو برابر افزایش داشته است.
بررسی‌ها نشان می دهد انجام فرآیندهای بازسازی توسط این شرکت ها اتفاقا از بازسازی های سنتی بهتر نیز هست. چرا که هم باعث مدیریت هزینه ها به دلیل اجرای یکجای کار شده و هم منجر به تحقق موضوع مدیریت زمان برای متقاضیان تعمیر و بازسازی خواهد شد. از طرفی بهتر است فرآیند بازسازی در قالب قراردادهای حقوقی ثبت سفارش شود. چرا که به دلیل تعدد آیتم هایی که در فرآیند بازسازی دخیل هستند انجام بازسازی برای متقاضیان تازه وارد بدون نهایی کردن موارد مهمی مانند زمان انجام کار و هزینه هر کدام از آیتم ها، بدون تنظیم قرارداد موثق و حقوقی، ریسک بالایی به همراه دارد. از سوی دیگر بازسازی به صورت جزء به جزء هم منجر به تحمیل هزینه اضافه، زمان بیشتر و همچنین نیاز به ارتباط با افراد بیشتری برای انجام کار خواهد شد.
افرادی که پیش از این اقدام به تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی می کردند عمدتا افرادی بودند که به قصد کسب سود در کوتاه مدت و میان مدت واحد قدیمی سازی را خریده و بعد از تعمیر و بازسازی آن را به بازار فروش با بهای بالاتر عرضه می کردند.
 رونق  «بازسازی» در دوران رکود مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه