چرا سرمایه‌گذاری ایرنی‌ها در ترکیه افزایش یافت « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

ایرانیانِ پشیمان در دام ترکیه؟

گروه راه و ساختمان - «برای خرید ملک در ترکیه احتیاط کنید» این تک جمله خیلی‌ها را که سرمایه‌های خود را جمع کردند و راهی ترکیه شده‌اند، نگران کرده. ماجرا آن است که خبری در رسانه‌های ترک‌زبان منتشر شده که البته برخی آن را شایعه می‌دانند. می‌گویند طبق قوانین ترکیه، ایرانی‌ها باید آپارتمان خود را حدودا ۴۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید به شهروندان ترکیه بفروشند. اتفاقی که چندین سال پیش برای سرمایه‌گذاران چینی در ترکیه رخ داد. آن ها سرمایه‌های خود را جمع کردند و از ترکیه رفتند.به گزارش اقتصادسرآمد، اکنون درحالی این خبر دست به دست می‌شود که ‏تعدادی از تجار ایرانی که در ترکیه آپارتمان خریده بودند، پس از فروش آن ها و تحمل زیان، با ممانعت دولت ترکیه برای خارج کردن وجوه حاصله مواجه و در عوض مجبور به سپرده‌گذاری در بانک ترکیه‌ای به مدت ۳سال آن هم به لیره ترکیه شده‌اند. موضوعی که البته موضعی رسمی در برابر آن گرفته نشده و به‌عنوان موضوعی نگران‌کننده از آن یاد می‌شود.کاهش شدید ارزش پول ملی در سال‌های اخیر و بیم تداوم روند آن، بسیاری از افراد و حتی صاحبان سرمایه‌های خرد را به این فکر واداشت که دست کم برای حفظ ارزش پولشان، به خرید ملک رو آورند. افزایش تورم در حوزه ملک و مسکن در ایران، نسبت به تورم سایر حوزه‌ها، خریداران را به سرمایه‌گذاری در خارج و به طور طبیعی نزدیک‌ترین کشوری که از ثبات و امنیت اقتصادی قابل قبولی برخوردار است، کشاند. افزایش مهارناپذیر بهای ملک در تهران، به حدی است که هم‌اکنون ارزش هر مترمربع مسکن در شمال تهران حدود ۳ برابر شهرهای خوبی نظیر استانبول و آنتالیا است. این موضوع سرمایه گذاران را به ترکیه سوق داد وامروز دچار دردسری شده‌اند که خلاصی از آن تا سه سال ممکن نیست.
ایرانیان پشیمان در دام ترک‌ها 
حسن محتشم، کارشناس بازار مسکن با بیان این که در ترکیه و دبی بعضا مشکلات شغلی و معیشتی زیادی وجود دارد گفت: ترکیه آش دهن‌سوزی نیست اما بسیاری از هموطنان که در این کشور اقدام به خرید ملک می‌کنند به قصد باز شدن روزنه‌ای جهت اقامت یا رفتن به کشوری دیگر این کار را صورت می‌دهند. اما گرفتار دام اردوغان می‌شوند.
خانه فقط به ترک فروخته شود
وی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌های ایرانی در ترکیه اکنون در این کشور، ملک خریداری کرده‌اند. اکنون شایع شده است که ایرانیانی که در ترکیه خانه خریده‌اند، باید خانه خود را به ترک‌ها بفروشند و اجازه ندارند به ایرانی‌ها بفروشند. این حق مالکیتی که در اسلام قید شده و آزادی انتقال ملک به دیگری را از بین می‌برد.محتشم با بیان این‌که چینی‌ها قبلا در ترکیه بسیار خانه می‌خریدند، به تجربه‌ای مشابه اشاره کرده و می‌افزاید: «پس از آنکه اعلام شد چینی‌ها نمی‌توانند به چینی خانه بفروشد، خرید خانه ازسوی چینی‌ها در ترکیه، به حداقل رسید. اگر این اتفاق در مورد خریداران ایرانی نیز تکرار شود، هم روی بازار مسکن و هم ساخت‌وساز در ترکیه اثر می‌گذارد و هم توریست ایرانی را از ترکیه کم می‌کند».به گفته او، هیچکس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آینده روابط ایران و ترکیه چه خواهد شد. افراد کوته‌اندیش رابطه را مخدوش می‌کنند و بزرگان از حل آن وامی‌مانند.
سرنوشتی مشابه سرمایه‌گذاری در گرجستان در انتظار است؟
به گفته محتشم این ترس تا اندازه‌ای است که مردم نگران‌ هستند حالا که اختلافات سیاسی ایران با ترکیه و جمهوری آذربایجان شدت گرفته، سرنوشتی همانند خریداران املاک در گرجستان در انتظار آنها باشد. نکته آن است که پیشتر گرجستانی‌ها دست رد به سینه ایرانی‌ها زدند و دیگر خریدن خانه برای گرفتن اقامت گرجستان کافی نیست. براساس مقررات تازه این کشور، شهروندان ایرانی باید علاوه بر خرید ملک دست‌کم ٦٥‌هزار دلار سرمایه به گرجستان ببرند تا بتوانند اقامت این کشور را دریافت کنند.».
چرا سرمایه‌گذاری ایرنی‌ها در ترکیه بالا رفت؟
این کارشناس مسکن یادآور شد: ماجرا آن است که بسیاری از مردم با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور، سرمایه‌های خود را برداشته و برای سرمایه‌گذاری به ترکیه برده‌اند و براساس آماری که ترکیه اعلام کرده امروز ایرانیان اولین خریداران املاک این کشور محسوب می‌شوند و گوی سبقت را از عراق ربوده‌اند. بنابر گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان فقط در ماه آگوست (اوایل مرداد) با خرید ۹۱۱ ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شدند. تا سال گذشته ایرانیان پس از عراقی‌ها دومین خریدار املاک در ترکیه بودند که امسال در جایگاه اول قرار گرفته‌اند. میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی ۲ سال گذشته ۱۵ برابر شده است.
کشف کلاهبرداری در فروش املاک
 به خارجی‌ها در ترکیه
محتشم گفت: یک اتفاق دیگری که همسو با این شابعات در حال رخ دادن است، موضوعی است که در یکی از روزنامه‌های ترکیه نوشته شده بود. پس از ارائه شکایات بسیاری به اداره ثبت املاک ترکیه درباره تطابق نداشتن ارزش واقعی املاک فروخته شده به خارجی‌ها به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون لیر، بسیاری از معاملاک املاک با خارجی ها طی 2 هفته گذشته لغو شده است.نداشتن آگاهی از قوانین کشورهای مقصد را از دیگر مشکلات مهاجران است. کلاهبرداری از طریق فروش املاک در گرجستان، قبرس، دوبی یا ترکیه وجود دارد. مثلا خریدار بعد از ثبت سند متوجه شده که آپارتمان مدنظرش این واحد نبوده است. از نظر قانونی هم نمی توانند هیچ کاری بکنند چون سند به ثبت رسیده است. اگر خریداران وکیل نداشته باشند ممکن است گرفتار بسیاری از این تقلب‌ها شوند.در سال‌های اخیرسطح درآمدها به اندازه تورم افزایش نداشته، از آن طرف نرخ بیکاری بالا رفته است. با وجود آنکه نرخ اجاره به نسبت قیمت مسکن رشد نکرده، همین اعداد و ارقام هم از عده مستاجران خارج است. لذا بسیاری از زوجین، ساختن آینده‌ای روشن را در مهاجرت می‌بینند که آن هم مشکلات خودش را دارد. اگر دولت در یک برنامه میان مدت و بلندمدت، تعادلی بین هزینه‌های جاری و درآمد افراد ایجاد کند هیچکس از ایران نمی‌رود.
 ایرانیانِ پشیمان در دام ترکیه؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه