فروکش تب گرانی خودرو با تولید محصولات جدید
تب تند گرانی خودرو در بازار همچنان ادامهدار بوده و به نظر میرسد خیال کوتاه آمدن ندارد حال باید منتظر ماند که تولید خودروهای جدید داخلی میتواند تب قیمت چارچرخ ها را کاهش دهد؟
به گزارش اقتصادسرآمد آنلاین، با نزدیکی به روزهای پایانی سال، بازار خودرو همانند هر سال دچار التهاب شده است به گونهای که قیمت خودروهای داخلی هر روز افزایش یافته و فاصله قیمتی چارچرخ ها در بازار و نمایندگی بیشتر می شود.
هرچند عده ای دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو در بازار را افزایش تقاضا و رشد نرخ ارز میدانند اما تیر پیکان انتقاد برخی دیگر به سوی خودروسازان بوده و معتقدند کاهش تولید این شرکتهای موجب گرانی خودرو شده است، اتهامی که خودروسازان با ایجاد میزهای تولید داخل و تولید خودروهای ملی جدید درصدد رفع آن هستند.
چهارشنبه 30 بهمن ماه در حاشیه جلسه هیات دولت بود که از 4 خودرو ملیk132 ، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سدان از مگاپلتفرم ایرانی و کراس اوور رونمایی شد که براساس گفتههای وزیر صنعت، معدن و تجارت بیش از 90 درصد قطعات این خودروها، ساخت داخل بوده و داخلی سازی برخی اقلام جزیی که فعلا امکان تولید داخلی آنها وجود ندارد، نیز در دستور کار وزارت صمت قرار گرفته و این قطعات در ماه های آینده تولید میشوند.
معرفی محصولات جدید خودروسازان بارقه امیدی برای بهبود وضعیت بازار چارچرخ ها است زیرا اگر این محصولات جدید از نظر کیفیت و قیمت بتوانند نظر مصرف کننده را تامین کنند، میتوان با پیش فروش آنها بخش قابل توجهی از نقدینگی سرگردان موجود در بازار خودرو را کاهش و از تب تقاضای سرمایه گذاری در بازار خودرو کاست.
رضا رحمانی می گوید خط تولید خودروی دنای دنده اتومات در دهه فجر امسال افتتاح و به بهره برداری رسید و 3 خودروی دیگر در آینده ای نزدیک برای اولین بار به بازار عرضه میشوند، سرمایه گذاری خوبی بر روی آنها انجام گرفته و طراحی و قالب سازی و سفارش قطعات و دیگر اقدامات این خودروها انجام شده است.
به زعم وزیر صنعت، معدن و تجارت خودروهای جدید مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید شده و مصرف آنها نسبت به خودروهای قبلی پایینتر و آلودگی آنها کمتر است، در واقع با انجام اقدامات اساسی مانند پلتفرمهای مشترک، قیمت تمام شده آنها نسبت به خودروهای قبلی کمتر خواهد شد.
کاهش هزینه تولید، یکی از راهکارهای خودروسازان برای تولید خودروی ارزان قیمت و باکیفیت مناسب است که تاکنون این شرکتها از این فرصت غافل بوده و علیرغم اینکه هزینه های آنها ریالی است اما خودروهای تولیدی آنها نه تنها نمیتواند با همتایان خارجی رقابت کنند بلکه نظر مشتریان را نیز تامین نکرده و در بسیاری موارد از ایمنی کافی نیز برخورداری نیستند.
براساس گفته خودروسازان خودروهای تولیدی جدید دارای استاندارد یورو 5 هستند در نتیجه تولید انبوه آنها علیرغم اینکه می تواند عطش بازار را کاهش دهد به کاهش آلودگی هوا در روزهای سرد سال نیز کمک می کند.
طی هفته گذشته بازار خودرو شاهد صعودی شدن قیمتها بود و در این میان رسانهها سعی دارند تا مسئول آشفتگیهای اخیر بازار خودرو را معرفی کنند. اما مسئله مهم این است که دلیل هر چه که هست، در پیش گرفتن روند افزایشی سبب میشود تا برخی از دارندگان خودرو تمایلی برای فروش خودروهایشان با قیمتهای فعلی را نداشته باشند و با ایجاد جو روانی منفی سعی در تنش بیشتر در بازار کنند.
افزایش قیمت و به هم ریختن بازار خودرو، مسئلهای است که دوباره بر سر زبانها افتاده است. در این میان وقتی علت را جویا میشویم، یکی نوسان در نرخ ارز را مطرح میکند و دیگری عرضه کم خودروسازان را علت گرانیهای اخیر میداند. هرچند خودروسازان معتقدند که در حد توان خود عرضه به بازار را داشتهاند. این درحالی است که عدهای دیگر معتقدند بازار خودرو اینروزها دیگر بر روی روال عرضه و تقاضا حرکت نمیکند و در شرایط کنونی قیمت خودرو در بازار توسط برخی از فعالانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند تعیین میشود.
به عقیده این افراد، خرید و فروش دستاندرکاران بازار باعث میشود که قیمت خودرو در مدار افزایشی قرار بگیرد. از سوی دیگر، تقاضای شب عید نیز مسئلهای است که برخیها به آن اشاره دارند.
در این راستا امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با بررسی دلایل آشفتگیهای اخیر در بازار خودرو گفت: اصل ماجرا این است که در شرایط فعلی با وجود زحمت زیادی که برای داخلیسازی کشیده شده با تحریمهای ظالمانه مواجه هستیم و این وضعیت باعث شده است که حداکثر توان تولید ما نصف تقاضای موجود در بازار بشود و متاسفانه این اختلاف بسیار معنادار است. همه سرمایهگذاران از شرایط موجود آگاهی داشته و به درستی میدانند که همچین کمبودی در بازار وجود دارد.
وی در ادامه افزود: این کمبود نشان میدهد نمیتوان این انتظار را داشت که در آیندهای نزدیک تمام کاستیها برطرف شود. لذا اکنون قدرت دست کسانی است که سرمایه داشته و کالایی به نام خودرو در اختیار دارند. در این شرایط خواهیم دید تمام علتهایی که برای افزایش قیمتهای اخیر مطرح شده است قابل قبول خواهند بود. اینکه میگویند عرضه کم است، کاملا صحیح بوده چراکه خودروساز به دلیل تحریمها و محدودیتها بیش از این نمیتواند خودرویی تولید کند. این مسئله به این معنا نیست که خودروساز از روی عمد عرضه را کم میکند، خیر ما باید بدانیم که اکنون توان تولید بیشتر را ندارد.