شکل گیری «نئوبانکها» در ایران هنوز زود است
رواج استفاده از گوشیها هوشمند در دنیا و همچنین انتظارات نسل جوان از صنعت بانکداری منجر به ایجاد بانکداری مبتنی بر دیجیتال در دنیا شد. نئوبانک ها که نسل جدید از بانکداری را در دنیا به وجود آوردهاند، میکوشند تا تمام خدمات بانکی را، از جمله احراز هویت، امکان باز کردن حساب، گرفتن وام، مدیریت مالی و غیره را بر بستر دستگاههای موبایل به مشتریان عرضه کنند.
به گزارش اقتصادسرامد به نقل از ایبنا، نیما امیر شکاری، کارشناس حوزه پرداخت در این خصوص گفت: همانطور که میدانید شورای عالی مبارزه با پولشویی با حذف بند مربوط به دریافت مدارک هویتی معتبر و رؤیت آن از آییننامه اجرایی این شورا، گام اولیه برای امکانپذیر شدن احراز هویت مجازی افراد را در کشور فراهم کرده و شبکه بانکی در صورت موافقت هیاتوزیران و رییس قوه قضائیه با حذف این بند، میتواند از فرایندهای دیجیتالی برای احراز هویت افراد بهره گیرد که این امر با توجه به بحران کرونا در کشور اقدامی لازم و ضروری است که امیدواریم زودتر با تعیین تکلیف این موضوع در نهایت دستورالعمل آن به شبکه بانکی ابلاغ شود.وی در پاسخ به این پرسش که با ابلاغ دستورالعمل احراز هویت غیرحضوری در کشور امکان ایجاد نئوبانک ها در کشور وجود دارد و این موضوع را چگونه ارزیابی میکنید؟، گفت: نئوبانک را باید مشتری بانکی بپسندد، زیرا شکلهای مختلفی از نئوبانک ها در جهان شکلگرفته که مدلهای هندی، انگلیسی و آلمانی از انواع آن هستند.
امیر شکاری افزود: صحبت برای پیادهسازی نئوبانک ها در کشور هنوز زود است؛ زیرا باید در درجه اول تجربیات دیگر کشورها مورد ارزیابی قرار گیرد و هر بانک و فین تکی بر اساس نیازسنجی مخاطب خود، مدل اقتباسی خود به نسبت مدلهای جهانی انتخاب و اجرایی کند.امیرشکاری در پاسخ به این پرسش که با نوع دیدگاه رگولاتوری شبکه بانکی و پرداخت و شرایط حاکم بر اقتصاد امکان شکلگیری نئوبانک ها در کشور وجود دارد، اظهار داشت: شکلگیری نئوبانک ها در کشور و اینکه بانک مرکزی در شرایط کنونی بتواند چنین تصمیم ریسکی را بپذیرد خیلی دور از ذهن به نظر میرسد؛ البته دلیل اصلی هم آن هم شرایط اقتصادی حاکم بر کشور با وجود تحریمها و افزایش نرخ ارز است که برنامههای دیگری را در اولویت قرار میدهد.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل تحریمها کشور هزینههای زیادی برای دور زدن این تحریمها برای انجام کارهای ساده میپردازد که در این شرایط خاص، تفکر در خصوص پیادهسازی مدلهای جدید و کمهزینه بانکداری مثل نئوبانکها معنایی ندارد و هدف اصلی زنده نگهداشتن کسبوکارها است.
امیر شکاری اذعان داشت: مواردی که در خصوص نئوبانک ها و بانک تمام دیجیتال در کشورهای خارجی شکلگرفته و در حال گسترش است از جنس بالابردن کیفیت در کسبوکار و ایجاد ارزش برای مشتری به منظور ارائه تجربه کاربری بهتر و لمس حس خوب در آنها است که در نهایت منجر به وفاداری در مشتریان میشود.