printlogo


تدوین طرح اصلاح نظام آماری کشور به زودی در مجلس

عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس گفت: پیش نیاز هر نوع برنامه‌ریزی در کشور داشتن یک نظام آماری مطلوب است و تلاش می کنیم تا طرحی را برای اصلاح نظام آماری کشور تدوین و به زودی ارائه کنیم.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از خانه ملت، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ، با اشاره به اهداف تشکیل کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار در این کمیسیون گفت: این کمیته اولین جلسه خود را با حضور مدیران گروه برنامه‌ریزی و اقتصاد کلان مرکز پژوهش‌های مجلس برای بررسی اولویت‌های پیش‌رو برگزار کرد.
عضو کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس ادامه داد: براین اساس قرار شد، با دعوت از دستگاه‌های اجرایی و دریافت گزارشاتی درباره اجرای احکام مندرج در برنامه 5 ساله ششم توسعه و احکام دائمی برنامه‌های توسعه پنج ساله ضمن آسیب‌شناسی جامع و کامل، موانع و عدم تحقق هدف‌گذاری‌ها در این مسیر
 شناسایی شوند.
وی با بیان اینکه جلسات نظارتی مستمرا در کمیته برنامه‌ریزی، آمایش و آمار مجلس برگزار خواهد شد، بیان کرد: پیش نیاز هر نوع برنامه‌ریزی در کشور داشتن یک نظام آماری مطلوب است و بنابراین تلاش می‌کنیم تا طرحی را برای اصلاح نظام آماری کشور تدوین و به زودی ارائه کنیم.
خدابخشی تصریح کرد: پیش از این دولت مکلف به تدوین سند ملی آمایش سرزمینی بود که هنوز آن را ارائه نکرده است و ما به طور حتم پیگیر این موضوع خواهیم بود زیرا آمار و آمایش از ملزومات برنامه‌ریزی در کشور هستند که باید تا قبل از تدوین و تصویب برنامه 5 ساله هفتم توسعه انجام شود.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس تاکید کرد: ارتباط برنامه‌های پنج ساله و قوانین بودجه سالانه یکی از مسایل بسیار مهم است که باید تناظری میان این دو وجود داشته باشد. یکی از مشکلات ما در برنامه‌های 5 ساله قبلی این بود که احکام مصوب در برنامه‌ها در قوانین بودجه سنواتی ذکر نمی‌شد و دولت به طور سلیقه‌ای تنها برخی احکام را در بودجه قید می‌کرد.
وی اظهار کرد: بنابراین یکی از پیشنهادات درباره این موضوع الحاق یک پیوست به بودجه سنواتی با عنوان رابطه میان برنامه و بودجه است بدین معنا که مشخص شود، هر حکمی در بودجه برای تحقق کدام اهداف برنامه پنج ساله توسعه ذکر شده است.
نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: باید به سمت آماده‌سازی تدوین برنامه 5 ساله هفتم توسعه در کمیسیون پیش برویم و جلساتی را با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار کنیم تا برنامه‌ریزی جایگاه خود را در ساختار اداری اجرایی کشور به دست آورد.