بهبود فضای کسبوکاراینترنتی و یک گام اساسی
در سالهای اخیر، شمار روزافزونی از کارشناسان و سیاستمداران نگرانیهای شدیدی را در مورد افزایش فزاینده قدرت برخی پلتفرمهای دیجیتال و تاثیر آن بر رقابت در بازار ابراز داشتهاند. این مسئله منجر به افزایش نظارتها بر این پلتفرمها شده است.
اگرچه این رویکرد، مخالفانی دارد، اما به دنبال گزارشهای متعددی که توسط متخصصان حوزه رقابت منتشر گردید، تنظیمگران رقابت در سطح کشورها و اتحادیههای مختلف بینالمللی، درصدد تنظیمگری رفتارهای ضدرقابتی در بازارهای دیجیتال برآمدند و در این راستا پیشنویسهای قانونی متعددی تدوین شده است.در این میان ژاپن از پیشروترین این کشورها بوده است؛ چراکه در تاریخ 27 مه 2020 قانون بهبود شفافیت و رقابت پلتفرمهای دیجیتال[1] را تصویب کرد. این قانون که حداکثر از تاریخ 2 ژوئن 2021 لازم الاجرا میشود، ارائهدهندگان برخی پلتفرمهای دیجیتال را ملزم میکند تا: (1) برخی شرایط و ضوابط را برای فروشندگان و مصرفکنندگان افشا کنند، (2) رویهها و سیستمهای عادلانه را توسعه دهند و (3) گزارش سالانه عملکرد تجاری خود را به وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (METI)[2] ارائه دهند. این گزارشها، دولت را قادر میسازند تا پایبندی پلتفرمهای دیجیتال به قانون را ارزیابی کرده و در صورت لزوم اقداماتی مانند صدور جریمههای نقدی را به عمل آورند. این درصورتی است که نتایج ارزیابی دولت، باید برای اطلاع عموم منتشر گردد. این قانون «ارائهدهندگان پلتفرمهای دیجیتالی معین» را ملزم میکند تا شفافیت و انصاف را در تجارت خود بهبود بخشند. برای تعیین دقیق»پلتفرمهای دیجیتالی معین»، قرار است در آینده، کابینه دستورالعملی صادر نموده و ملاکهایی را در این زمینه تدوین نماید. وزیر اقتصاد و صنعت موظف است بلافاصله پس از تصویب این دستورالعمل...
صفحه 2