کیفیت کامیونهای فرسوده بالاتر از کامیونهای جدید چینی است
دبیر کانون انجمنهای کامیونداران کشور اظهار داشت: ضمن اینکه شرایطی فراهم شده که در صورت واردات کامیون کارکرده نامناسب اروپایی، جلوی آن گرفته شود.دبیر کانون انجمنهای کامیونداران کشور اظهار داشت: ضمن اینکه شرایطی فراهم شده که در صورت واردات کامیون کارکرده نامناسب اروپایی، جلوی آن گرفته شود. روشن است که وقتی این ناوگان با 50 الی 60 هزار یورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهای داخلی که کامیونهای چینی را با قیمت 2 میلیارد و بعضا نزدیک به 3 میلیارد تومان به مردم قالب میکنند، کساد خواهد شد.به گزارش اقتصادسرآمد، احمد کریمی درباره انتقادات به واردات وسیع کامیونهای چینی برخلاف خواسته کامیونداران و فعالان این حوزه اظهار داشت: از سال 84 بازار خودروهای چینی در ایران رونق گرفت و این جنایتی بود که خودروسازان داخلی واردات کشندههای چینی مرتکب شدند.وی ادامه داد: درهمان سال مجلس 1000 میلیارد تومان، اعتبار برای نوسازی ناوگان فرسوده تصویب کرد. در آن زمان از کمیسیون عمران مجلس خواهش کردیم این منابع را در اختیار شرکتهای خودرو ساز قرار ندهند و اعلام کردیم که این 1000 میلیارد تومان اگر در اختیار شرکتها قرار گیرد، آن را خرج نوسازی نخواهند کرد.دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با بیان اینکه متاسفانه به دلیل سودجویی این شرکتهای خودروساز داخلی، با این اعتبارات خودروهای چینی فاقد کیفیت وارد کشور شد، افزود: موضوع بسیار مهم این است که این خودروها قیمت بسیار پایینی داشتند البته کیفیت بسیار پایینی هم داشتند.کریمی تاکید کرد: این روند ادامه پیدا کرد و به یک مافیا تبدیل شد. مافیای خودرو در کشورامان اجازه نمیدهد که روال درست واردات خودروهای باکیفیت شکل بگیرد.وی گفت: باید توجه داشت که کامیون سه سال کارکرده اروپایی به طور قطع اورهال شده است نباید این تصور وجود داشته باشد که این کامیونها مستعمل و کارکرده خسته هستند. ضمن اینکه شرایطی فراهم شده که در صورت واردات کامیون کارکرده نامناسب اروپایی، جلوی آن گرفته شود. روشن است که وقتی این ناوگان با 50 الی 60 هزار یورو وارد کشور شود، بازار خودروسازهای داخلی که کامیونهای چینی را با قیمت 2 میلیارد و بعضا نزدیک به 3 میلیارد تومان به مردم قالب میکنند، کساد خواهد شد.دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: ما هم به رونق تولید داخل اعتقاد داریم اما اینکه شرکت داخلی یک کامیون چینی را وارد کند که بعضا زحمت مونتاژ را هم نمیکشد، تولید داخل نیست و حمایت از آن معنا ندارد. آیا باید به این موضوع که شرکتهای داخلی کامیونهای بیکیفیت چینی را با دو برابر قیمت به مردم میدهند، افتخار کنیم؟کریمی گفت: سال گذشته به یکی از شرکتهایی که خودروی چینی مونتاژ میکند، گفتیم آنالیزی ارایه دهید که چگونه قیمت این کامیونهای چینی به یک میلیارد و 800 میلیون تومان میرسد؟ هر آنالیزی را ارایه دادند قیمت به یک میلیارد تومان هم نرسید. از سوی دیگر در حالی که ارز نسبت به 8 ماه پیش نرخ ارز کاهش پیدا کرده، چرا قیمت این خودروهای وارداتی کم نمیشود؟ قاعدتا قیمت این کامیونها حداقل باید به یک میلیارد و 500 میلیون تومان برسد.وی ادامه داد: به این دلیل قیمت برخی از کامیونهای چینی در بازار ایران به حدود 3میلیارد تومان رسیده که یک عده افراد فرصت طلب در این جریان نفع دارند و بدون تعارف باید گفت این جریان نمیتوانست ادامه داشته باشد مگر اینکه دولت سهمی در آن داشتهاست.