معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری
عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران کلید خورد
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از عبور لوفت هانزا از آسمان ایران به عنوان اولین ایرلاین اروپایی از دی ماه ۱۳۹۸ تا کنون در شب گذشته خبر داد.به گزارش اقتصادسرآمد، در حالی که آسمان ایران همواره در نوتام های صادره از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان امن ترین آسمان منطقه معرفی شده و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) نیز همواره ادعای برخی کشورهای استکباری در خصوص نا امن بودن آسمان کشورمان را رد کرده، اما تبلیغات آمریکا و متحدان آن سبب شده بود تا برخی کشورهای اروپایی عبور از آسمان ایران را تحریم کنند.محمد امیرانی معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران اظهار کرد: ما دو برخورد با پروازهای عبوری داشتهایم؛ یکی اینکه پروازهای عبوری ای که شرکتهای هواپیمایی اروپایی به واسطه تحریک ابرقدرتها، تحریم شده و از آسمان کشورمان عبور نمیکردند یا در فرودگاههای ما نشست و برخاست نداشتند را از چندی پیش با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاینها خصوصاً لوفت هانزا وارد مذاکره شدیم و این اطمینان را برای شرکتهای هواپیمایی خارجی ایجاد کردیم که آسمان ایران سیف و ایمن بوده و هیچ مشکلی برای پروازهای عبوری ایجاد نخواهد شد.وی ادامه داد: به تدریج این اتفاق در حال وقوع است و پس از آنکه هواپیماهای لوفت هانزا پروازهای خود به فرودگاه حضورت امام (ره) را از سر گفتند، دیشب (۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰) اولین پرواز عبوری لوفت هانزا از آسمان ایران اتفاق افتاد که منظریم متعاقب لوفت هانزا، سایر ایرلاینهای اروپایی هم پروازها عبوری خود از آسمان ایران را آغاز کنند.معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: دومین اقدامی که انجام دادهایم، در پی اخذ مجوز از هیئت دولت مبنی از مکان اعطای تخفیف از سوی شرکت فرودگاهها به شرکتهای هواپیمایی خارجی، با چند شرکت هواپیمایی وارد مذاکره شدیم اما هنوز به نتیجه نرسیدهایم امیدواریم که بعد از نهایی شدن توافقات با این شرکتها، شاهد افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به دلیل ایجاد جذابیتهای اقتصادی باشیم و این شرکتها بیشتر از آسمان عبور کنند تا هم ایمنی و سیف بودن آسمان ایران به ابرقدرتها و کشورهای استکباری ثابت شود و هم اینکه کشور ما از این رخداد، بهره و انتفاع مالی ببرد و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.این مقام مسئول در صنعت هوانوردی درباره اینکه رقبای کریدور فضای آسمان کشورمان چه کشورهای دیگری هستند؟