رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس
بومیسازی دستگاه حمل نفر در سکوهای گازی پارس جنوبی
رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس از بومیسازی نوع جدیدی از دستگاه حمل نفر در سکوهای پارس جنوبی با همکاری یک شرکت دانشبنیان داخلی خبر داد.به گزارش اقتصاد سرآمد ، قنبر خادمی با اشاره به تدوین و پیادهسازی نظامنامه ساخت داخل در این شرکت از اواخر سال ۹۷ گفت: با توجه به اهمیت برداشت ایمن و پایدار گاز از سکوهای گازی پارس جنوبی و ضرورت رفع موانع ناشی از شرایط تحریم در زمینه تأمین قطعات و تجهیزات بخش فراساحل، بومیسازی کالاهای مورد نیاز با اولویت مشارکت شرکتهای دانشبنیان ایرانی از دو سال گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.وی با بیان اینکه مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس متناسب با نیازهای تعمیراتی سکوهای پارس جنوبی، از سالهای گذشته به روشهای مختلفی در زمینه ساخت داخل فعالیت و دستاوردهایی نیز به دنبال داشته است، تصریح کرد: در ادامه این رویکرد، با شکلگیری کمیته ساخت داخل، بهصورت سیستماتیک بر این موضوع تمرکز شده و فرایند داخلیسازی در جریان تبادل مستمر اطلاعات با شرکتهای سازنده، پیگیری و نهایی میشود.خادمی روند و نتایج همکاری با سازندگان و شرکتهای دانشبنیان ایرانی را مطلوب ارزیابی کرد و از داخلیسازی چند تجهیز خارجی از جمله بردهای الکتریکی و نوعی جدید از دستگاه حمل نفر (MAN TRANSFER BASKET) در سکوهای پارس جنوبی خبر داد.رئیس کمیته ساخت داخل مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس درباره کاربرد دستگاه حمل نفر گفت: با توجه به شرایط کار در بخش فراساحل و ضرورت جابجایی ایمن نیروی انسانی در محیطهای غیرهمسطح از جمله سازههای عظیم موجود در دریا، دستگاه حمل نفر به عنوان وسیله دسترسی و انتقال کارکنان به مکانهای مرتفع مورد استفاده قرار میگیرد.وی بومیسازی دستگاه حمل نفر، سری X-904 را نتیجه موفق همکاری با یک شرکت دانشبنیان ایرانی عنوان کرد و گفت: با توجه به انحصار تولید دستگاه حمل نفر مدل X-904 توسط شرکتهای آمریکایی و اروپایی و همچنین مشکل تامین این کالا با وجود شرایط تحریمی، داخلیسازی این دستگاه در دستور کار قرار گرفت و پس از حدود یک سال فعالیتهای فشرده مهندسی معکوس، کار به سرانجام رسیده و نمونه نخست پس از انجام تستهای لازم به سکو ارسال شد.به گفته خادمی، ساخت سری X-800 این دستگاه که از جنبههای مهندسی نسبت به مدل X-904 دارای پیچیدگی کمتری است، پیش از این از سوی شرکت یاد شده تکمیل و بهکارگیری شده بود.