ظهور فروشگاه های زنجیره ای و کاهش اشتغال
با افزایش تعداد فروشگاههای زنجیرهای و همواره تخفیف در کشور شاهد اعتراضاتی مبنی بر کمشدن تعداد مشتریان سوپرمارکتها و فروشگاههای کوچک هستیم. در این نوشته قصد داریم این موضوع را از جهات مختلف بررسی کنیم.تاسیس فروشگاههای همواره تخفیف بر افراد مختلفی از مصرفکنندگان، سایر فروشندگان و جامعه اثر میگذارد که در این یادداشت اثرات هر کدام را بررسی میکنیم.رقابت در اقتصاد همواره بهنفع مصرفکنندگان است. با خروج انحصار از دست سوپرمارکتها شاهد کاهش قیمتها و تخفیفات قابلتوجه در کالاهای مختلف هستیم که در شرایط تورمی کنونی توجه مصرفکنندگان را بهخود جلب کردهاست. افراد برای خریدهای ماهانه فروشگاههایی را ترجیح میدهند که تخفیف بیشتری به آنها ارائه میدهند و با قیمت کمتر میتوانند کالای بیشتری را خریداری کنند. علاوه بر آن برخی از این فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههایی بزرگ و معتبر هستند که تنوع کالاها در آن بسیار زیاد است و افراد حق انتخاب بیشتری دارند، بنابراین از این حیث نیز به نفع مصرفکنندگان است. همچنین افراد در این فروشگاهها برخلاف سوپرمارکتها امکان مقایسه قیمت محصولات مختلف و برندهای مختلف را دارند و میتوانند خرید خود را ساعتها ادامه دهند در صورتی که در سوپرمارکتها به علت فضای کوچک و حضور یک فروشنده چنین امکانی وجود ندارد و افراد ناچارند به سرعت انتخاب کرده و از فروشگاه خارج شوند.معمولا باظهور کسبوکارهای جدید، کسبوکارهای سنتی با این استدلال که مشتریان خود را از دست دادهاند و افراد بسیاری بیکار شدهاند، به دنبال بهدست آوردن انحصار در گروه شغلی خود هستند در حالیکه باید به این نکته توجه کرد که به دلیل بزرگ بودن این کسب وکارها و سرمایهگذاری گستردهای که در این کسب وکارها میشود شغلهای بیشتری نسبت به کسبوکارهای سنتی ایجاد میشود چراکه این کسب و کارها نسبت به آنچه در گذشته وجود داشته، تعداد افراد بیشتری نیاز دارند و همچنین شغلهای جدیدی تعریف میشود که در کسب و کارهای سنتی جایی نداشت مثلا در سوپرمارکتها جز یک یا دو فروشنده فرد دیگری مشغول نیست....
ادامه در صفحه 2