الزامات راهبری و بازسازی انقلابی فرهنگ و رسانه
مقابله با امواج تحریف، پراکندن امید و نشاط در فضای عمومی کشور، تأکید بر جهاد تبیین و اصلاح هندسهی رسانهای و فرهنگی کشور از محورهای مهمی است که در یک ماه اخیر از سوی حضرت آیتالله خامنهای مورد تأکید قرار گرفتهاند. دیدار شهریورماه هیئت دولت با ایشان نقطه شروع این موضوعات بود. رهبر انقلاب در این دیدار با تأکید بر بازسازی انقلابی و عقلانی ساختار فرهنگی و رسانهای، حل معضلات این عرصه را نیازمند یک حرکت انقلابی و بنیانی دانستند. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت در یادداشتی از دکتر اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات و رسانه به بررسی ضرورتهای بازسازی سازمان و آرایش رسانهای در کشور پرداخته است.نظامات و سازمانهای مختلف در معرض تغییراتِ پیوسته و پُرشتاب قرار دارند. سازمانهای رسانهای نیز نهتنها مستثنی از تحول و بازسازی نیستند، بلکه در عین حالی که تحت تأثیر عوامل متعدد خود متحول میشوند، خواستگاه، منشأ و سرچشمه تحول و بازسازی و نوسازی نیز هستند و برای بقا و پویایی خود ناگزیر به نوآوری و تغییرات مستمر و دائمیاند.یکی از عوامل مهمی که تغییر و تحول پیوسته و گسترده در رسانهها را اجتنابناپذیرکرده، تکنولوژیهای ارتباطی و دسترسی همه به آنهاست؛ تحول در تکنولوژیهای ارتباطی با تحول و بازسازی در سازمانها بهویژه سازمان رسانهای و جامعه، ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند بهگونهای که تحول در یکی، تحول در دیگری را موجب شده است. پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی و بروز «پدیدهی ارتباط جمعی شخصی»، سونامی تغییرات در سازمانهای رسانهای و متعاقب آن سایر ارکان جامعه و نوع روابط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بهویژه سبک زندگی را موجب شده است. تا پیش از «پدیدهی ارتباط جمعی شخصی» از سال ۱۹۶۰ میلادی و انقلاب در تکنولوژیهای ارتباطی، هر نظام اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگى در واحد جغرافیایى خاصى زاده مىشد، در پدیدگاهِ خود شکل مىگرفت و گسترش مىیافت و چنانچه کارکردها و جاذبههاى خاصى هم داشت، دیگران آن نظام یا اجزایى از آن را اخذ مىکردند.
ادامه در صفحه 2