رشد غیرقابل مقایسه تعداد پایانه‌های‌ مرزی و پاسگاه‌های پلیس راه در ۴ دهه اخیر


 معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در حالی که قبل از انقلاب فقط ۷ پایانه مرزی محدود وجود داشت، اما امروز با گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ۳۴ پایانه مرزی با برخورداری حداکثری از سالن مسافری و باری جداگانه در دست بهره‌برداری است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، خداداد مقبلی با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش پایانه‌های مرزی، آزادراه‌ها و امور پیمان‌ و قرارداد‌ها از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: پیش از انقلاب فقط ۷ پایانه مرزی باری و مسافری وجود داشت که از امکانات مد نظر مهندسان بعد از انقلاب همچون سالن‌های مجزای مسافری و باری، ساختمان خدمات رسان و ساختمان‌های مورد استفاده از سوی دستگاه‌های نظارتی برخوردار نبود. در آن زمان منظور از پایانه فقط ساختمان کوچکی در حد چند اتاق برای پیگیری امور ورود و خروج بار بود.
وی افزود: اما امروز بعد از گذشت ۴۰ سال تعداد پایانه‌های مرزی به  ۳۴ مورد رسیده است که اکثر آنها از سالن‌های باری و مسافری و ساختمان‌های متفاوت برخوردار بوده و در طول سال‌های متمادی مورد بهسازی و نوسازی قرار گرفته‌اند.
تشریح برنامه‌های توسعه پایانه‌های مرزی سرو، نوردوز، جلفا و بازرگان
معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با توجه به نقش مهم پایانه‌های مرزی باری در اقتصاد کشور، توسعه، ساماندهی و افزایش امکانات آنها را موثر دانست و گفت: در حال حاضر تعدادی پایانه مرزی نیز در دست احداث و تعدادی دیگر در دست ساماندهی و بهسازی قرار دارند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به ساخت سالن مسافری و باری در پایانه مرزی سرو، پایانه مرزی نوردوز (تکمیل شده)، زیرسازی باند‌های عبوری پایانه مرزی جلفا برای انجام روسازی بتنی و اجرای روسازی بتنی مسیر تردد کامیون‌ها و بارانداز پایانه بازرگان اشاره کرد.
مقبلی در ادامه بیان داشت: به منظور توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی مردم سیستان و بلوچستان، پروژه احداث سالن مسافری و باری پایانه مرزی دوقارون کلید خورده و هم اکنون در  مراحل مطالعاتی از سوی مشاور قرار دارد. همچنین با توجه به تقاضای کشور پاکستان برای عبور بار ترانزیتی از مرزهای میلک و ریمدان، مسیرها و پایانه‌های مرزی در دست مطالعه قرار گرفته است.
شفاف سازی و صرفه‌جویی در پروژه‌ها با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی 
مقبلی در ادامه به قابلیت پیگیری قرارداد‌ها، مناقصات و فراخان‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق سامانه «ستاد» و یک نرم افزار مدیریتی برای نظارت بر کار مشاوران و صورت وضعیت‌ها، اعلام پیشرفت فیزیکی و توزیع اعتبارات، اطلاع رسانی صورت وضعیت به مشاور از طریق پیامک اشاره کرد و گفت: استفاده از این سامانه‌ها علاوه بر صرفه جویی بسیار بالایی در ادارات، شفاف‌سازی نیز به همراه دارد.
وی با اشاره به تحولات انجام شده در حوزه آزادراهی کشور با گذشت ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد:‌ از مجموع ۲۴۱۶ کیلومتر شبکه آزادراهی کشور ۲۱۹۲ کیلومتر با مشارکت بخش خصوصی و بانک‌ها ساختته‌شده‌اند که پس از بهره‌برداری متولی نگهداری آزاداه‌ها سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.
وی با اشاره به نحوه دریافت و پرداخت عوارضی آزادراه‌ها بیان داشت: در حال حاضر پرداخت عوارضی آزادراه‌ها توسط کاربران غالباً به‌صورت دستی و نقدی صورت می‌گیرد که مشکلات زیادی برای پرداخت‌کننده عوارض و هم برای شرکت‌های آزادراهی و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد می‌کند و برای رفع این مشکلات، به‌منظور کاهش زمان سفر، مصرف سوخت، صرفه‌جویی در استهلاک خودرو و پرداخت آسان عوارض، جلوگیری از خرابی‌های روسازی محل گیت‌های عوارض ناشی از ترمز در زمان توقف و شروع به حرکت پس از پرداخت عوارض یا همان افتادگی و جمع شدگی آسفالت و در مجموع ارتقا ایمنی آزادراه‌ها در نظر است دریافت عوارض کلیه آزادراه‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام شود.
رشد غیرقابل مقایسه تعداد پایانه‌های‌ مرزی و پاسگاه‌های پلیس راه در ۴ دهه اخیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه