آیا حضور روسیه در عراق افزایش می‌یابد؟

روسیه با حضور در عراق می خواهد با یک تیر دو نشان بزند. از یک طرف می خواهد تاثیر آمریکا را محدود کند و برای این منظور با این کشور رقابت می کند و از طرف دیگر می خواهد نفوذ بیشتری در خاورمیانه به دست آورد که هدف ولادیمیر پوتین است. یوری بوریسوف، معاون نخست وزیر روسیه طی دیدارش با عادل عبدالمهدی ، نخست وزیر عراق در 26 آوریل گفت که تعداد شرکت‌های  روسی در عراق رو به افزایش است.
 احسان الشمری، سرپرست مرکز مطالعات سیاسی عراق گفت:« روسیه در حال رقابت با شرکت های چند ملیتی در مرکز و جنوب عراق است ،مخصوصاً در زمینه انرژی».
وی اضافه کرد:« روسیه همچنین می‌خواهد با شرکت‌های آمریکایی حاضر در عراق رقابت کند و سرمایه گذاران روسی بسیاری در چند ماه اخیر وارد عراق شده اند».
« مسکو قصد دارد به منظور جذب بغداد به سمت محور سیاسی خود با پکن و ایران، ورودی قدرتمندانه به این کشور داشته باشد».
 روسیه در 25 آوریل یک دفتر اقتصادی در سفارت خود در بغداد باز کرد که نشان می‌دهد قصد دارد حضور اقتصادی خود را در عراق تقویت کند. این کشور همچنین می‌خواهد بخشی از بازار عراق را طی قراردادهایی که با دولت این کشور می بندد به دست آورد.
 لوک اویل به دنبال افزایش سرمایه گذاری خود در عراق از 8 میلیارد دلار به 45 میلیارد دلار است که باز هم نشان دهنده رشد فعالیت اقتصادی روسیه در عراق است.
 به دنبال سخت تر شدن تحریم‌ها، شرکت‌های روسی نقش مهمی در بازار نفت بازی می کنند. نفت عراق تبدیل به مهم‌ترین نفت در منطقه شده است و شرکت‌های روسی در این نفت سرمایه گذاری می کنند.
عراق هم در مقابل روسیه را فرصتی برای ایجاد رابطه با یک کشور بزرگ می داند. عقد  قرارداد با روسیه راحت تر از آمریکا و کشورهای غربی است ولی این کار باعث رودررویی عراق با آمریکا می‌شود. آمریکا احتمالاً جلوی همکاری عراق با روسیه را نمی‌گیرد ولی می تواند موانعی بر سر راه این همکاری قرار دهد.
 مقامات روسیه طی چند ماه گذشته دیدار های خود را از عراق افزایش داده‌اند مخصوصاً فرستاده مخصوص ولادیمیر پوتین در خاورمیانه و آفریقای شمالی که از زمان به قدرت رسیدن عبدالمهدی در اکتبر 2018،  سه بار از عراق دیدن کرده است.
 این دیدار ها سوالاتی به وجود می آورد که آیا روسیه در حال رقابت با آمریکا  در عراق و به دست آوردن نفوذ سیاسی است که به او در افزایش نقشش در منطقه کمک می کند؟
 عادل بدوی، پروفسور علوم سیاسی در دانشگاه بغداد گفت برخی شرکای عراق مخصوصاً آنهایی که به ایران نزدیکند، تمایل دارند عراق به روسیه نزدیک شود و از آمریکا دور بماند.این کار از طریق معامله های تسلیحاتی با روسیه و یا تبدیل روسیه به یک شریک مهم سیاسی در عراق امکان پذیر است.
 در 25 آوریل، عراق و روسیه 16 قرارداد تجاری ، انرژی ، اقتصادی ، مخابراتی ، تکنولوژیکی ، حمل و نقل ، کشاورزی، ساخت و ساز، گردشگری و فرهنگی با هم امضا کردند.
آیا حضور روسیه در عراق  افزایش می‌یابد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه