تشریح اولویت های راهبردی به روایت اسلامی؛

عقب ما ندگی از تکمیل محور ترانزیتی شمال-  جنوب

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل برای کشور مهم است، افزود: توسعه محور شرق جزو اولویت‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران است. اکنون سه پروژه را همزمان در سه حوزه دنبال می کنیم. یکی از پروژه‌های محوری اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان، زابل، بیرجند اتصال به راه‌آهن سراسری است.
محمد اسلامی در سفر به استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران، با اشاره به استعدادهای استان خراسان جنوبی، گفت: هم مرز برای استان یک فرصت است و هم خود مردم با توجه به ظرفیت ارزشمندی که دارند، به صورت بالقوه می‌توانند در شکوفایی اقتصادی استان فراتر از سهم خود اقدام کنند.
وی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور گفت: اکنون سه پروژه را همزمان در سه حوزه دنبال می کنیم. یکی از پروژه های محوری اتصال خط راه آهن چابهار به زاهدان، زابل، بیرجند و در نهایت به راه‌آهن سراسری است. این پروژه از جمله پروژه ها با اولویت اول در کشور است که محور ترانزیت شمال-جنوب  را تکمیل می‌کند.
اسلامی ادامه داد: محور ترانزیت شمال-جنوب  مورد علاقه همه کشورهای منطقه است و همه این کشورها تکمیل آن را دنبال می‌کنند.  ایران به نوعی از اهداف خود در این پروژه عقب است و احداث این کریدور یکی از اولویت‌های محوری است.
این عضو کابینه دوازدهم افزود: محور دوم اصلاح و گسترش ظرفیت حمل و نقل جاده ای است که با احداث باند دوم دنبال می‌شود. تعدادی از این باندهای دوم امروز افتتاح شده و تعدادی نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح توسعه فرودگاه بیرجند گفت: در محور فرودگاهی، نیز نیاز داریم که پروازها به استان خراسان جنوبی افزایش داده شود.
وی ادامه داد: مهم این است که با توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ظرفیت توسعه سایر زیرساخت‌ها در استان فراهم شود
اسلامی از بهره‌برداری و کلنگ زنی تعدادی از پروژه‌های بازآفرینی شهری در جریان سفر خود به استان خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این استان یکی از استان‌هایی است که رشد تولید مسکن در آن خوب بوده و جزو استان های پیشرو است.
وی ادامه داد: امروز جشن اختتامیه مسکن مهر استان خراسان جنوبی را شاهد خواهیم بود و امیدوار هستیم پروژه های جدیدی که آغاز می‌شود، در استان به خوبی پیش برود و مردم از نظر مسکن دغدغه نداشته باشند.
این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه امروز احداث راه آهن آنتنی برای اتصال شهر فردوس به شبکه ریل سراسری کلنگ زده خواهد شد، گفت: مطمئن هستم به یاری حق تعالی و با تامین مالی مناسب که همه باید به آن کمک کنند، بتوانیم پروژه راه آهن خراسان جنوبی را تکمیل کنیم.
وی به طرح احداث فرودگاه در شهر فردوس اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از فرودگاه باید اقتصادی باشد. در سیاست‌های وزارتخانه حمل و نقل ترکیبی دنبال می‌شود، بنابراین هم در بنادر، هم در راه آهن و هم در فرودگاه ها باید ظرفیت ها و جاذبه هایی به وجود آوریم که فرصت جابجایی بار و ظرفیت سفر را افزایش دهد. اگر این اتفاق بیافتد می توان امیدوار بود که پروژ های زیرساختی با سرعت بیشتری حرکت کند. باید تولید بار و سفر صورت بگیرد که فرودگاه، بندر و راه آهن اقتصادی شود. این ها جزو سیاست های پابرجایی است که در وزارت راه و شهرسازی دنبال می شود.
اسلامی در انتها گفت: ایجاد یک فرودگاه به صورت مستقل به شکوفایی اقتصادی کمک نمی‌کند. طرح های مکمل و متمم است که باید در قالب سرمایه گذاری دنبال شود تا با استفاده از ظرفیت‌های استان، شکوفایی اقتصادی حاصل شود استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری، صنایع و معادل، آی تی و فرهنگی دارد.
عقب ما ندگی از تکمیل محور ترانزیتی شمال-  جنوب
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه