ریل‌ ایرانی ۵۰درصد ارزان‌تر از خارجی

ارزش افزوده تولید ریل برای شرکت ذوب آهن بسیار بالا است و در شرایط ارزی کنونی نیز هیچ ریل خارجی توان رقابت با محصولات داخلی را نخواهد داشت، بنابراین ضرورت دارد ذوب‌‌آهن در ساخت ریل اهتمام ورزد.
قرارداد تولید و تحویل اولین محموله ریل تولید داخل، مهر‌ماه 95 بین شرکت ذوب‌آهن اصفهان و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.
در آن زمان ‌مقرر شد تا پایان همان سال 40 هزار تن ریل از نوع مناسب خطوط فرعی تولید و تحویل راه آهن شود.
از آن تاریخ تاکنون، بنابر اظهار مدیران شرکت راه‌آهن فقط 25 هزار تن ریل تحویل راه‌‌آهن داده شده است؛ شرکت راه‌‌آهن همچنین در این‌باره اعلام کرده است تا زمانی که این 40 هزار تن تحویل کامل نشود، قرارداد جدیدی امضا نخواهد شد.
23 اردیبهشت‌ماه 98 بود که رئیس هیات مدیره ذوب‌آهن ‌مشکلات تجاری را عامل وقفه در نهایی شدن قرارداد تولید و تحویل ریل به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز امیدواری کرد، این مشکل با تعامل بیشتر حل شود.
وی دلیل اجرایی نشدن کامل قرارداد ساخت و تحویل ریل به شرکت راه‌آهن را نوسان اقتصادی جامعه و مشکلاتی دانست و گفت: احتمالاَ شرکت راه‌آهن بنا به الزامات دولتی بودن قادر به گذر از این نوسانات نیست‌.
در این راستا موضوع را از یکی از کارشناسی ساخت ریل و مطلع در این پروژه، پیگیری کردیم.
بهنام جمشیدی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: شرکت راه‌آهن به صورت غیر مستقیم بابت حمل مواد معدنی برای ذوب‌آهن از این شرکت طلب داشت.، مبلغ این طلب در زمان عقد قرارداد در سال 95 حدود 200 میلیارد تومان بود، در آن زمان مقرر شد ذوب‌آهن به جای بخشی از این بدهی خود، ریل تحویل شرکت راه آهن بدهد.
وی ادامه داد: در این راستا مدل مالی آن قرارداد به نحوی شبیه پیش پرداخت بوده و مقرر نشد وجهی بابت ریل‌ها پرداخت شود، با این حال گذشت زمان و افزایش قیمت‌ها کمی ذوب آهن را به بهانه جویی وا داشت.
به گفته جمشیدی شرکت ذوب آهن در موعد مقرر نتوانست استاندارد‌های لازم را اخذ کند و این مساله با بیش از یک سال تاخیر و در اردیبهشت 97 حاصل شد، از آن تاریخ تاکنون مشخص نیست، چرا ذوب‌آهن 40 هزار تن ریل را به صورت کامل تحویل نمی‌دهد.
این کارشناس حمل و نقل ریلی درباره توان تولید ریل در ذوب‌آهن اظهار داشت: این خط تولید به صورت عملیاتی می‌تواند بیش از 300 هزار تن ریل در سال تولید کند، یعنی تولید 40 هزار تن در این کارخانه حداکثر دو ماه زمان احتیاج دارد، اما از تاریخ تحویل اولین محموله حدود 10 ماه می‌گذرد و هنوز تحویل کامل نشده است.
وی در واکنش به اظهارات رئیس هیات مدیره ذوب‌آهن مبنی بر نوسان اقتصادی‌ و تأثیر شرکت راه‌‌آهن از این نوسانات گفت: هیچ مشکل اقتصادی ناشی از نوسانات،‌ در این قرارداد متوجه شرکت راه‌آهن نیست، زیرا قرار نبود‌ راه‌آهن وجهی پرداخت کند، شرکت ذوب آهن باید هرچه سریع‌تر پرونده این قرارداد را ببندد تا راه برای عقد قرارداد‌های جدید با راه آهن باز شود.
جمشیدی اظهار داشت: ریلی این قرارداد اول، ‌مناسب خطوط فرعی و با سرعت کم هستند در صورتی که شرکت را‌ه‌آهن به ریل‌های خطوط اصلی نیز نیاز دارد که منطقی نیست در شرایط باز بودن پرونده قرارداد قبلی به ذوب آهن درخواست خرید بدهد.
این کارشناس ریلی ادامه داد: ارزش افزوده تولید ریل برای ذوب آهن بسیار بالا است و در شرایط ارزی کنونی نیز هیچ ریل خارجی توان رقابت با محصولات داخلی را نخواهد داشت.
وی اضافه کرد: تا جایی که اطلاع دارم خرید ریل خارجی حداقل 50 درصد گران‌تر از ریل داخلی تولید ذوب‌آهن تمام می‌شود، در این شرایط انتظار می‌رود، شرکت ذوب‌‌آهن عملکرد بهتری در مواجهه با مشتریان محصول جدید خود داشته باشد، ضمن آن که ذوب آهن از نظر کیفیت، توانسته است بالاترین استاندارد های روز دنیا را بگیرد، این یعنی ایران احتمالا می‌تواند به باشگاه صادرکنندگان بزرگ ریل در دنیا هم بپیوندد.
بنابراین گزارش پیش از این هم شبکه کانون های تفکر ایران با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر ضرورت تولید ریل ملی و منفعت 2 میلیارد دلاری قطع واردات آن، به بررسی روند تولید ریل ملی در داخل کشور و به خصوص قرارداد چهل هزار تنی ریل بین شرکت راه‌آهن و شرکت ذوب‌آهن اصفهان در اواخر مهرماه 95 پرداخته بود.
در بخش جمع بندی این گزارش درباره روند اجرای این قرارداد آمده است: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد، مسئولیت تأخیر در اجرای موثر قرارداد تولید چهل هزار تن ریل U33 بر عهده شرکت ذوب‌آهن است؛ زیرا هزینه خرید به‌صورت تهاتر با بدهی توسط شرکت راه‌آهن از پیش‌پرداخت شده است.
ریل‌ ایرانی ۵۰درصد ارزان‌تر از خارجی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه