با شیرینی خانگی و ۱۰ بیکاری که شاغل شدند

کارآفرین زن ایرانی با اشاره به اینکه در کارگاه شیرین پزی به خاطر رکود حاکم تنها ۱۰ نیروی ثابت مستقر هستند گفت: ولی اگر شرایط اقتصادی مناسب و مطلوب باشد و رونق برگردد، ظرفیت حضور ۲۰ تا ۲۵ نفر نیز در مجموعه وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، کارآفرینی فراتر از ایجاد اشتغال است، چرا که کارآفرین علاوه بر اینکه ایجاد شغل می کند، تولید را رونق می دهد و گاهی با یک کارآفرینی چندین بخش درگیر می شود.
تغییرات سریع و گسترده فناوری­ ها، شرایط جدیدی را در بازارهای جهانی به ارمغان آورده است. همین موضوع تاب آوری و نوآوری بنگاه ­ها را تبدیل به شروط لازم برای بقاء و پایداری کسب و کارها و مشاغل کرده است. در چنین شرایطی، ایجاد محیط مساعد برای ظهور و رشد کسب وکارهای جدید و نوآور و فعالیت­ های کارآفرینانه وظیفه حیاتی سیاستگذاران کشور برای دستیابی به رشد و رونق اقتصادی است.
نیاز به کارآفرینی، دانش و نوآوری به خوبی در سیاست­ های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی مقام معظم رهبری، آمده است. این در حالی است که هم اکنون کشور ما با نرخ بالایی از بیکاری، روبرو است. تا قبل از سال 96 بخش عظیمی از بیکاری در کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی بودند, اما از سال 96 به بعد، در کنار بیکارانی از جمله فارغ التحصیلان دانشگاهی، بخشی از اشتغال موجود از بین رفت و این باعث افزایش بیکاری در جامعه شد.
برخی کارشناسان معتقد هستند که کارآفرینی در امورات خرد در روستاها بسیار بیشتر از کلان شهر ها است, که این موضوع یک آسیب تلقی می شود.متأسفانه شاهد این هستیم که بیکاران در کلان شهرها نگاهی متفاوت به بازار کار دارند و شاید یافتن شغل را با شرط و شروطی دنبال کنند. 
بتول گل‌تراش, بانو 57 ساله متولد تهران است که پس مدتی به قزوین مهاجرت کرده است.
وی پس از کسب مجوز مشاغل خانگی فعالیت خود را آغاز کرده و به‌مرور زمان کارش را گسترش داده است. این بانوی کارآفرین درباره نحوه کارش می گوید: ما در قزوین امکان کار برای خانم‌هایی که امکان ورود به بازار کار را نداشتند، فراهم کردیم. خانم‌هایی که برای کار محدودیت‌هایی ازجمله پایین بودن سطح سواد یا محدودیت‌های خانوادگی داشته باشند را تحت پوشش قرار می‌دهیم.
بانو گل‌تراش در حوزه‌های متفاوت برای زنان اشتغال‌زایی کرده است اما در حال حاضر کارگاه شیرینی‌پزی سنتی را در شهرستان قزوین اداره می‌کند.
وی درباره آغاز فعالیتش می گوید: پس‌ازآنکه در قزوین ساکن شدم اقدام به دریافت جواز کرده و در حال حاضر به‌صورت قانونی فعالیت خود را دنبال می‌کنم. جواز مربوطه را «سازمان غذا و دارو» و «جهاد کشاورزی» صادر کرده است. من از حدود 12 سال پیش کار کردن را آغاز کردم اما از 6 سال پیش تاکنون کار را به‌صورت رسمی و جدی‌تر پیگیری می‌کنم.
او با بیان اینکه بالاترین حمایت تاکنون از مجموعه فعالیت‌های ما از سوی صندوق کارآفرینی امید صورت گرفته است, اظهار داشت:گرچه گفته می‌شود که کارآفرینان معاف از پرداخت مالیات هستند یا تسهیلات ویژه‌ای برای فعالیت‌های آن‌ها در نظر گرفته می‌شود اما این وعده‌ها معمولاً در قالب حرف باقی‌مانده است. اما صندوق کارآفرینی نهادی است که واقعاً به ما کمک کرد.
این کارآفرین قزوینی با تأکید بر محدود نبودن کمک‌های صندوق کارآفرینی امید درباره نحوه گرفتن وامش اظهار می‌کند.: من دو سال پشت سر هم درخواست وام کردم که در هر دو نوبت پرداخت شده است. در نوبت اول وام 40میلیونی و در نوبت دوم وام 30 میلیون تومانی دریافت کردم. در سال گذشته من در میان هشت کارآفرین برتر شهرستان قزوین قرار داشتم. در این مراسم نیز مبلغ 10 میلیون تومان به‌عنوان قرض‌الحسنه در اختیار ما قرار گرفت. برای کارگاه شیرینی‌پزی ما نیاز به امکانات مختلف ازجمله ایجاد شرایط بهداشتی و بالابر در ساختمان داشتیم، صندوق کارآفرینی امید وام‌های موردنیاز ما را در اختیارمان گذاشت. وام‌های 4 درصدی این صندوق کمک فراوانی به ما کرده است.
با شیرینی خانگی و ۱۰ بیکاری که شاغل شدند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه