ساخت نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر

گروه انرژی- پانزدهمین نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه روز یکشنبه (۲۶ خردادماه) با حضور رضا اردکانیان، ‏وزیر نیرو به‌عنوان رئیس ایرانی این کمیسیون و سرگئی چپاتاریف، وزیر ناحیه فدرال قفقاز شمالی روسیه آغاز و روز دوشنبه ‏‏(۲۷ خردادماه) در اصفهان به کار خود پایان می‌دهد.‏ایران و روسیه پس از پایان سومین نشست کارگروه انرژی دو طرف در بخش انرژی، تفاهم‌نامه‌ای در ۲۷ بند در بخش‌ ‏نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی، برق و انرژی هسته‌ای امضا کردند.‏
مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت تفاهم‌نامه همکاری ایران و روسیه را در بخش انرژی تشریح کرد.
حسین اسماعیلی شهمیرزادی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در بخش‌های مختلف انرژی گام‌های بزرگی برای همکاری برداشتند، افزود: همکاری در حوزه اکتشاف، استخراج، تولید و سرمایه گذاری در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی در این تفاهم‌نامه مورد تاکید قرار گرفت.
وی همکاری در زمینه یکسان‌سازی استانداردهای تجهیزات صنعت نفت ایران و روسیه را یکی از بندهای تفاهم‌نامه با روس‌ها عنوان کرد و افزود: با اجرایی شدن این بند که برای نخستین بار به تفاهم‌نامه افزوده شده است، طرف‌ها می توانند از تجهیزات صنعت نفت و گاز یکدیگر استفاده کنند.
اسماعیلی با بیان اینکه همکاری دوجانبه در دریای خزر از دیگر موارد مورد توافق با روس‌ها بود، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت و موسسه‌های مطالعات انرژی نیز مذاکرات خوبی با همتایان روس در زمینه‌های پژوهشی و مطالعاتی داشتند. الکساندر نواک در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه که در هتل کوثر اصفهان در حال برگزاری است با بیان اینکه اجلاس قفقاز شمالی در زمینه همکاری‌های استانی از سطح بالایی برخوردار است، گفت: در آینده‌ای بسیار نزدیک برای توسعه تصمیمات این همایش اقدام می‌کنیم.
وزیر انرژی روسیه گفت: در نظر داریم، همکاری‌های تجاری و بازرگانی دو کشور را در سطح بسیار بالا و حتی بالاتر از روابط سیاسی برسانیم و اکنون اعتماد متقابل بین ایران و روسیه دلیل اصلی افزایش همکاری‌ها بین دو کشور است. وزیر انرژی روسیه ادامه داد: در آینده مساعدت لازم برای توسعه این همایش و تصمیمات در خصوص آن در ایران و روسیه اقدام خواهد شد. جای خوشحالی است که در شهر اصفهان یکی از بزرگترین، زیباترین و معروف‌ترین شهرهای ایران با تاریخ کهن، حضور دارم. وی تصریح کرد: در نظر داریم، همکاری‌های تجاری و بازرگانی دو کشور در سطح بسیار بالا و حتی بالاتر از روابط سیاسی برسانیم و اهمیت زیادی به توسعه روابط عملی و فنی قائل هستیم.
نواک افزود: شرکت‌های روسیه آماده این مهم هستند به خصوص نیروگاه‌های اتمی و صنایع هوا و فضا. همچنین در بسیاری از زمینه‌های صنعتی و همکاری‌های کشاورزی نتایج مثبت بسیار زیادی در این چند روزه به دست آمده است و طرفین مواضع خود را در خصوص توسعه همکاری‌های متقابل اعلام کرده‌اند.
وزیر انرژی روسیه نقطه قوت این اجلاس را بالابردن حجم مبادلات که ۷۰۰ میلیون دلار است اعلام کرد و گفت: این مبادلات حدود ۷.۴ دهم درصد رشد داشته است. همکاری‌های ما در زمینه ساخت نیروگاه اتمی در بوشهر وهمکاری‌های مشترک دیگر ادامه دارد. راه آهن گرمسار-اینچه برون و همچنین سازماندهی صادرات با طرف ایرانی آماده است.
رضا اردکانیان نیز در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور دبیران کمیسیون که در هتل کوثر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دومین همایش تجاری، فرهنگی بین ناحیه قفقاز شمالی روسیه و تعدادی از استان‌های کشور و اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، هر دو در زمانی اتفاق می‌افتد که لایحه همکاری جمهوری اسلامی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ خواهد شد که شروع بسیار تأثیرگذاری در روابط اقتصادی و در بازاری حدود ۲۰۰ میلیون نفر است.
وزیر نیرو با بیان اینکه ۱۲ سند همکاری با روسیه را به امضا می‌رسانیم که از جمله آنها تفاهم‌نامه‌ای برای بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز و عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون است، گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده با انجام تعهدات در وزارت راه و شهرسازی و روسیه کار اجرایی این پروژه آغاز شود.
 ساخت نیروگاه اتمی دیگر در بوشهر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه