طراحی و ساخت دستگاه خشک‌کن بستر شناور توسط محققان ایرانی

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان به تازگی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت دستگاه خشک‌کن بستر شناور شده‌اند، این دستگاه مجهز به یک پمپ حرارتی است.
به گزارش قاتصادسرآمد، نگهداری مواد غذایی همواره موضوع مورد توجه بشر بوده است، احتمالاً خشک کردن مواد غذایی اولین روش نگهداری انسان با مشاهده دانه‌های طبیعی خشک شده بر روی ساقه‌ها محسوب می‌شود، آفتاب یکی از عوامل طبیعی مورد استفاده برای مواد غذایی است که در بعضی مناطق همچنان کاربرد دارد.
البته بروز مشکلاتی در زمینه استفاده از این روش بشر را به سمت کاربرد روش‌های دیگر سوق داد، اکنون روش‌های متعددی برای خشک کردن محصولات کشاورزی شناخته شده و بر این اساس سیستم‌ها و دستگاه‌های متنوعی طراحی و ساخته شده‌اند.
مرتضی صادقی مجری این طرح پژوهشی درباره این دستگاه بیان کرد: این خشک‌کن که کاربردی برای گیاهان دارویی دارد دارای بستری شناور است، به این معنا که با وجود سرعت هوای بالا در آن، محصول در محفظه خشک‌کن ثابت نیست، همچنین وجود پمپ حرارتی به بازیافت انرژی کمک می‌کند.
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران جزء برترین تولیدکنندگان محصولات باغی در دنیاست اما به دلیل نبود تکنولوژی فرآوری پس از برداشت مناسب، قسمت عمده‌ای از محصولات تولیدی، فاسد شده و از بین می‌رود، این مسئله هم تولیدکنندگان (کشاورزان) و هم مصرف‌کنندگان را از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌دهد، استفاده مطلوب از صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی (فرآوری پس از برداشت محصولات کشاورزی) می‌تواند به اقتصاد ملی در ابعاد مصارف داخلی و صادرات، کمک بسیار زیادی کند.
صادقی گفت: اگر از فرآیندها و دستگاه‌های نامناسب در این زمینه استفاده شود، ممکن است کیفیت محصول نهایی آن‌قدر پایین باشد که از نظر اقتصادی و غذایی نه تنها ارزش افزوده‌ای ایجاد نکند، بلکه فاقد ارزش نیز باشد. همچنین مسئله استفاده از سیستم‌ها و دستگاه‌های نامناسب فرآوری ممکن است باعث صرف هزینه‌های زیاد شود، زیرا فرآوری محصولات کشاورزی و از جمله خشک کردن به عنوان نمونه‌ای از آنها، سهم زیادی از مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، دستیابی به سیستم مناسب فرآوری محصولات کشاورزی از مهم‌ترین دغدغه‌های محققان این عرصه به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: در ایران محققان و متخصصان زیادی فرآیند خشک کردن محصولات کشاورزی را از جنبه‌های متفاوت مورد بررسی قرار داده‌اند، اما هیچ‌یک از آنها این فرآیند را با استفاده از الگوهای متفاوت وابسته به زمان به صورت خودکار مطالعه نکرده‌اند، بنابراین هدف کلی از انجام این پژوهش طراحی و ساخت یک دستگاه خشک‌کن آزمایشگاهی با قابلیت اعمال خودکار الگوهای خشک‌کردن متغیر با زمان به منظور بهینه‌سازی فرآیند خشک‌کردن محصولات کشاورزی بود.
طراحی و ساخت دستگاه خشک‌کن  بستر شناور توسط محققان ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه