اما و اگرهای نظارت بر بازار کالاهای اساسی در گزارش «اقتصادسرآمد»؛

هشدار جدی به گران فروشان

فاطمه عباسی راد- دبیر کارگروه تنظیم بازار می گوید: افزایش قیمت بنزین تأثیری بر حمل کالاها نخواهد داشت و  کارگروه تنظیم بازار ‏فعلا با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.‏
به گزارش اقتصادسرآمد،عباس قبادی در ادامه افزود:کالا به وفور در کشور وجود دارد و به لحاظ تأمین کالاها هیچ گونه مشکلی به چشم نمی خورد، این در شرایطی است که بسیاری از تولیدکنندگان هم اکنون تولیدات خود را، به منظور عرضه به صورت روان در بازار ارایه می کنند و مشکلی به لحاظ تأمین کالا تاکنون گزارش نشده است.
دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین تأثیری بر حمل بار کالا در کشور ندارد، بنابراین ستاد تنظیم بازار با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.
وی تصریح کرد: بازرسان در گشت های مشترک میان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با سازمان تعزیرات حکومتی، بازار را رصد و کنترل خواهند کرد و اجازه هیچ گونه گرانفروشی و احتکار داده نخواهد شد.
معاون وزیر هم صمت با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان باید موجودی کالا و ذخایر تولیدی خود را در سامانه انبارها ثبت کنند، گفت: عدم ثبت اطلاعات به معنای احتکار، اختفاء، قاچاق و عرضه خارج از شبکه است.
عباس تابش با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی و با توجه به افزایش قیمت بنزین، هیچ یک از تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت را نخواهند داشت، گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به دقت رفتار تولیدکنندگان و واردکنندگان در عرضه کالاها را رصد خواهد کرد و بر این اساس، تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان مکلف به اعلام موجودی خود در سامانه «جامع انبارها» و «اعلام موجودی کالا» هستند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس تمامی افرادی که کالا در اختیار دارند و مازاد بر مصرف این کالاها را نگهداری کرده‌اند، باید اطلاعات خود را در دو سامانه مذکور به ثبت برسانند؛ چرا که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وارد عمل شده و هر کالایی که اعلام موجودی آن در سامانه صورت نگرفته باشد را به معنای احتکار، اختفا، عرضه خارج از شبکه و قاچاق در نظر خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: بر این اساس به تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان تاکید می شود همواره موجودی کالاهای خود را در این سامانه اعلام کنند؛ چراکه اگر کالایی خارج از ثبت در سامانه‌ها کشف شود، ضبط شده و به جرم اختفا، احتکار، عرضه خارج از شبکه و قاچاق، تحت کلید دولت قرار می گیرد.
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت هم هشدار داد: اصلاح قیمت بنزین هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاها نیست و نظارت بر اصناف و بازار تشدید یافته است.
حسین مدرس خیابانی گفت: اصلاح قیمت صرفا درباره بنزین صورت گرفته است و دولت کاملا متوجه بوده که قیمت گازوئیل را تغییر ندهد و همین موجب می‌شود اثر اندک و ناچیزی روی قیمت‌ها اتفاق بیافتد.
وی گفت: این تصمیم در شرایطی اجرایی شد که شاهد پایداری نرخ ارز و ثبات نسبی اقتصادی هستیم و هیچ زمانی مثل اکنون کالاهای اساسی فراوان نبوده است؛ بر همین اساس، بازار با تخفیف‌های قابل توجه این کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواجه است.
مدرس خیابانی افزود: البته اصناف باید مراقبت کنند که کسی از این فضا سوء استفاده نکند و سازمان‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی به جد مراقب هستند تخلفی صورت نگیرد.وی گفت: ما از مردم درخواست می‌کنیم به نگرانی‌ها دامن نزنند؛ چراکه انتظار تورمی موجب می‌شود با افزایش قیمت، کنار بیایند؛ در صورتی که هیچ بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاها نیست.
قائم مقام وزیر صنعت افزود: براساس مطالعات، اصلاح قیمت بنزین حداکثر ۴ درصد روی نرخ کالاها اثر می‌گذارد و دولت کاملا مراقب بوده است که در این تصمیمات خود به قیمت گازوئیل دست نزند.
مدرس خیابانی از مردم خواست فقط کالاهایی را خریداری کنند که نرخ آن درج شده باشد و در صورت مشاهده گران فروشی با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند.سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی هم از آمادگی برای برخورد با عاملان افزایش غیرقانونی قیمت‌ها خبر داد و گفت: بازار فعلا آرام است.
یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات از اعلام آمادگی برخورد با عاملان افزایش غیرقانونی قیمت ها خبر داد و گفت: همه دستگاه‌های مربوط به‌صورت خاص آماده هستند تا با افراد خاطی در افزایش غیرقانونی قیمت‌ها برخورد جدی کنند.
وی افزود: بازار فعلاً آرام است و تخلفی انجام نشده است؛ ضمن اینکه برخورد تعزیراتی با کسانی که کالایی را احتکار کنند جدی خواهد بود.
هشدار جدی  به گران فروشان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه