افت و خیز بازار مسکن در گزارش «اقتصادسرآمد»

شوک افزایش قیمت بر مسکن

گروه حمل و نقل  و مسکن- در حالی که پرداخت تسهیلات مسکن با سقف های جدید هنوز روند اجرایی به خود نگرفته، بازار مسکن با شوک افزایش قیمت، به استقبال وام ۲۴۰ میلیون تومانی رفت.
به گزارش اقتصادسرآمد،عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در شرایط کنونی افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن در بهبود وضعیت بازار اثرگذار نیست، از این رو دولت باید تمام تمرکز اعتباری خود را برای تقویت بخش ساخت و ساز در نظر گیرد.
سیدهادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به افزایش تسهیلات خرید مسکن در قالب اوراق گواهی حق تقدم و وام جعاله، گفت: با تصمیم شورای پول و اعتبار و برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی و بانک ها، تسهیلات اوراق و جعاله، جمعا به 240 میلیون تومان افزایش یافته است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی بازار مسکن با رکود چشمگیری مواجه شده که علت اصلی آن کاهش قدرت خرید متقاضیان است، این مسئله به معنای آن است که عمده متقاضیان از طبقه متوسط جامعه هستند.
وی گفت: نکته قابل توجه در بحث افزایش تسهیلات اوراق مسکن، میزان اقساط پرداختی است، بر اساس محاسبات صورت گرفته، افرادی که تسهیلات مذکور را دریافت می کنند؛ باید ماهانه بالای 4 میلیون تومان قسط پرداخت کنند که این مسئله در توان خانوارها نیست.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: به نظر من در شرایط کنونی افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن در بهبود وضعیت بازار اثرگذار نیست، از این رو دولت باید تمام تمرکز اعتباری خود را برای تقویت بخش ساخت و ساز در نظر گیرد.
بهادری گفت: افزایش تسهیلات ساخت موجب ارتقا میزان تولید مسکن و افزایش عرضه  و به تبع آن کاهش قیمت مسکن می شود. بنابر این افزایش وام خرید نه تنها موجب بهبود وضعیت بازار نشده بلکه افزایش تورم بازار را در پی خواهد داشت.
عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: بهترین راه کار برای افزایش قدرت مالی خریداران این است که تسهیلات در گام نخست به سازندگان داده شود تا پس از ساخت ملک، سازنده، اعتبار مذکور را برای افزایش قدرت مالی به خریداران واگذار کند.
افزایش دوباره قیمت در حالی است که از تیر ماه امسال بر اساس گزارش‌های اعلامی دو مرجع بازار مسکن، قیمت‌ها روند نزولی به خود گرفته بود؛ هر چند که آذر ماه بار دیگر میانگین قیمت مسکن در تهران به کانال ۱۳ میلیون تومان در هر متر مربع بازگشته بود؛ اما به زعم بسیاری از کارشناسان، افزایش بیش از حد تصور قیمت مسکن در منطقه یک تهران سبب این افزایش شده بود؛ وگرنه در سایر مناطق قیمت‌ها عمدتاً یا بدون تغییر یا نزولی بود.
منطقه یک نیز به دلیل آنکه بازار خرید و فروش واحدهای مسکونی لوکس در اختیار سفته بازان قرار دارد و میزان خرید مصرفی مسکن در این منطقه کمتر از سایر مناطق پایتخت است، لذا اساساً نوع بازار در این منطقه را باید با سایر مناطق تهران متفاوت دانست؛ به گونه‌ای که برخی کارشناسان معتقدند باید قیمت‌های مسکن در منطقه یک را از بازار مسکن پایتخت در گزارش آماری ماهانه که دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی ارائه می‌دهند، جدا کرد.
بر اساس همین روند باثبات قیمت مسکن در ماه‌های اخیر و همچنین روند رشد سریع و هیجانی قیمت‌ها در بازار سرمایه و بازدهی بالای سرمایه گذاری در این بازار بود که در همایشی که آذر ماه برگزار شده بود، کارشناسان اقتصادی متفق القول از سودده نبود بازار مسکن تهران و سایر بازارهای موازی غیر از بازار سرمایه (بورس) برای سرمایه گذاران خبر داده و خواستار سرمایه گذاری در بازار سهام شده بودند.
در حالی که بسیاری منتظر بودند تا این پیش بینی کارشناسان اقتصادی در خصوص بازار مسکن تا پایان سال جاری ادامه دار باشد، اما بر خلاف این پیش بینی‌ها، بازار مسکن از حدود یکماه قبل بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و سبب شد تا افزایش سقف تسهیلات مسکن که از ابتدای دی ماه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و عملاً اجرای آن تا اواخر ماه جاری به طول انجامید، اثر خود را از دست بدهد.
 شوک افزایش قیمت بر مسکن
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 1 دیدگاه
ناشناس 1398/11/3 - 12:29
تيترتون غلط است.
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه