انتخابات در کشور با همکاری مجلس و شورای نگهبان به روز می شود؛ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

قانون جامع انتخابات، زبان مشترک

گروه مجلس- لایحه جامع انتخابات با این که اسفند سال ۹۷ به مجلس فرستاده شد اما با ارائه طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی تعدادی از نمایندگان همزمان و عملا این لایحه از فرایند بررسی مجلس خارج شد. بعد از رد طرح استانی شدن انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان و با اینکه برخی نمایندگان لایحه جامع انتخابات را جایگزین آن طرح می‌دانستند اما عملا این لایحه هم مسکوت ماند. در حالی این لایحه مسکوت ماند که برخی محتوا و مفاد این لایحه در قالب طرح‌های موازی از سوی نمایندگان ارائه و برخی هم تصویب شد.« قانون نظارت و شفافیت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی» محصول همین فرایند بود که لایحه جامع انتخابات را تحت شعاع خود قرار داد.
به گزارش اقتصادسرآمد، وجود قوانین متعدد انتخاباتی و همچنین ضرورت به‌روزرسانی این قوانین، باعث شد که وزارت کشور لایحه جامع انتخابات را آماده کند. در این لایحه وزارت کشور سعی کرده علاوه بر به روزرسانی و تجمیع قوانین انتخاباتی، مسائل جدیدی را هم که در حوزه انتخابات طرح شده مورد توجه قرار دهد. لایحه جامع انتخابات بعد از تکمیل در وزارت کشور در جلسه ۳ بهمن ۱۳۹۷ هیئت وزیران با قید یک فوریت و با ۱۵۶ ماده به تصویب رسید و برای تبدیل به قانون به مجلس ارسال شد.مجلس دهم ماه‌های آخر فعالیت خود را سپری می‌کند. چند ماه دیگر دوره حاضر به پایان رسیده و سکان بهارستان به نمایندگان دوره یازدهم تحویل داده خواهد شد. بحث‌ها پیرامون عملکردها و محدودیت‌های مجلس دهم فراوان و گسترده است و در مجال دیگری باید به آن‌ها پرداخت. اما این مجلس همانند مجالس گذشته میراثی هم برای مجلس یازدهم به جا گذاشته که طرح‌ها و  لوایح انباشته شده یکی از این میراث‌ها است. در میان این انباشتگی، برخی لایحه‌های شاخص به چشم می خورد که مورد بررسی قرار نگرفته و منتظر تعیین تکلیف در مجلس آینده است. «لایحه جامع انتخابات» یکی از این لایحه‌های مهم، جامع و شاخص است.تدوین‌کنندگان لایحه جامع انتخابات با بررسی‌های گسترده، لایحه‌ای را فراهم آورده‌اند که علاوه بر رفع ابهامات قوانین موجود، موضوعات جدید را هم در برگرفته و همچنین نوآوری‌هایی مثل توجه به نقش زنان و احزاب را شامل می‌شود. «سیدسلمان سامانی» سخنگوی وزارت کشور نبود انسجام در قوانین انتخاباتی و پراکندگی گسترده در عرصه قوانین و مقرّرات، همچنین فقدان وحدت رویه در فرآیندهای اصلی انتخابات مختلف از جمله نحوه تشکیل و ترکیب هیات‌های اجرایی و حیطه اختیارات آن‌ها، نحوه حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای، سیستم رای‌گیری سنتی و وجود خلاء قانونی در خصوص بکارگیری فناوری‌های نوین در برگزاری انتخابات را از دلایل اصلی تدوین این لایحه برشمرده است.بر این اساس، دیروز سخنگوی شورای نگهبان درباره فرجام بررسی قانون جامع انتخابات، گفت: همکاری‌ها آغاز شده و کمیسیون شورای‌های مجلس در نشست‌هایی با برخی اعضا و کارشناسان شورای نگهبان این موضوع را بررسی کرده است.عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان پس از نشست مشترک اعضای هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با دبیر و حقوقدانان شورای نگهبان در جمع خبرنگاران، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که آماده همکاری با مجلس هستیم به ویژه این مجلس که با رویکرد جدید شکل گرفته است.
وی افزود: در این چارچوب پژوهشکده شورای نگهبان و اعضای این شورا آمادگی دارند که دیدگاه‌های مشورتی را پیشاپیش به مجلس ارائه کنند تا رفت و برگشت مصوبات سرعت بیشتری داشته باشد و مصوبات با سرعت بیشتری به مرحله نهایی برسند.سخنگوی شورای نگهبان گفت: این همکاری‌ها دارای آثار خوب برای مردم به ویژه مصوباتی است که ناظر بر حل مسایل مردم باشد و شورای نگهبان نیز با رویکرد جدید به بررسی مصوبات خواهد پرداخت.کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره فرجام بررسی قانون جامع انتخابات در مجلس و اینکه آیا این قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید گفت: نمی‌توانم پیش بینی کنم، اما همکاری‌ها آغاز شده و کمیسیون شورای‌های مجلس در نشست‌هایی با برخی اعضا و کارشناسان شورای نگهبان این موضوع را بررسی کرده است.وی با ابراز امیدواری از اینکه این اقدامات مشورتی با سرعت بیشتری انجام شود تا مجلس هم بتواند آن را نهایی کند گفت: اما اینکه چه زمانی به ثمر می‌رسد به مباحثی بستگی دارد که در مجلس مطرح می‌شود.
 قانون جامع انتخابات، زبان مشترک
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه