برنامه مجلس برای تأمین کالاهای اساسی 

قطعا 14 میلیارد دلاری که برای تأمین کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومان به دست مردم نمی‌رسید و در طول این دو ‏سال گذشته ما شاهد تورم کالاهای اساسی در بازار بودیم. در حالی که دولت برای کالاهای اساسی ارز ثابت داده، اما تورم آن در ‏بازار بالاتر از نرخ تورم سایر اقلام بوده است و این نشان می‌دهد که توزیع عادلانه و صحیح صورت نمی‌گرفته است؛ به عبارتی ‏پول پرداخت می‌شده اما بی‌نتیجه بوده است.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: ما می‌خواهیم با طرح تأمین کالاهای اساسی، کالا ها با ارز 4 هزار و 200 تومانی به دست خود مصرف کننده برسد.
یک فوریت طرح کالاهای اساسی دیروز 29 تیرماه در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید. در مقدمه توجیه این طرح آمده است: شرایط اقتصادی کشور موجب بروز مشکلات فراوانی برای دهک‌های پایین درآمدی جهت گذران زندگی و دسترسی به کالاهای اساسی شده است. با توجه به پیش‌بینی منابع قابل توجه در بودجه سال جاری، برای کاستی از فشار اقتصادی بر مردم متاسفانه این منابع به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و بسیاری از این کالاها با وجود اینکه با ارز ترجیحی تامین شده اما با قیمت گزاف در بازار آزاد به فروش می‌رسد.
در ماده واحده این طرح آمده است: به منظور حمایت هدفمند و مؤثر از مصرف کنندگان و اقشار محروم، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال جاری به ویژه منابع جدول تبصره 14 ظرف مدت دو ماه از تاریخ مصوبه این قانون، تمهیدات لازم برای تضمین دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاها و اقلام اساسی و دارو را در قالب اعطای کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول فراهم کند. استفاده از این کارت‌ها برای خرید دارو و نیز کالاهای اساسی از مراکز توزیع دارای کد اقتصادی و از طریق دستگاه کارتخوان انجام می‌شود.
عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جزئیات بیشتری از این طرح پرداخت و گفت: قرار است آن 14 میلیارد دلاری که برای کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومان هزینه می‌کردیم در اختیار خود مردم قرار بگیرد.
وی افزود: قطعا 14 میلیارد دلاری که برای تأمین کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومان به دست مردم نمی‌رسید و در طول این دو سال گذشته ما شاهد تورم کالاهای اساسی در بازار بودیم. در حالی که دولت برای کالاهای اساسی ارز ثابت داده، اما تورم آن در بازار بالاتر از نرخ تورم سایر اقلام بوده است و این نشان می‌دهد که توزیع عادلانه و صحیح صورت نمی‌گرفته است؛ به عبارتی پول پرداخت می‌شده اما بی‌نتیجه بوده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: ‌ما دو سال پیش (یعنی در سال 1397) طرحی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجلس دهم کلید زده بودیم اما نماینده دولت در مجلس اعلام کرد که خودمان در این زمینه به مجلس لایحه می‌آوریم که متأسفانه مجلس اعتماد کرد، اما دولت لایحه‌ای نیاورد.
مصری خاطرنشان کرد: ما پول کالاهای اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ارز 4 هزار و 200 تومان تمام و کمال پرداخت می‌کنیم اما کالا عادلانه به دست مصرف کننده نمی‌رسد بلکه در اختیار واردکننده یا توزیع‌کننده قرار می‌گیرد، ما می‌خواهیم با طرح تأمین کالاهای اساسی کالا با ارز 4 هزار و 200 تومانی به دست خود مصرف کننده برسد.
وی در پاسخ به این پرسش که به نظرتان چند درصد از مردم می‌توانند از کالاهای اساسی با ارز 4 هزار و 200 تومانی پس از اجرایی شدن طرح تأمین کالاهای اساسی استفاده کنند گفت: ما تلاش داریم به همه مردم برسد. اما اگر به همه مردم نیز نرسید حداقل به دهک‌های پایین جامعه برسد، بنابراین سعی داریم بالای 70 درصد مردم کالاهای اساسی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با قیمت ارز 4 هزار و 200 تومانی دریافت کنند.
محسن زنگنه دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز دیروز جزئیات جدیدتری از یک فوریت طرح تامین کالاهای اساسی را با خبرگزاری فارس در میان گذاشته بود. 
او گفته بود که این طرح مربوط به خانواده‌های محروم و دهک‌های پایین جامعه بوده و ممکن است افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیز شامل شود که قرار است از طریق کارت‌های بانکی خرید کالاهای اساسی برای آنها شارژ شود و بتوانند کالاهای اساسی همچون برنج، روغن، گوشت و ... را خریداری کنند.
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس خاطرنشان کرد: طرح تأمین کالاهای اساسی دارای هفت الی  هشت صفحه است و ما در مرحله مذاکره با بانک مرکزی و دولت هستیم تا تأمین منابع صورت بگیرد.
زنگنه تاکید کرد: ما در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا بستر فنی کار را تأمین کنند چون هدف ما این است که به هیچ عنوان آن مباحثی که در دفعات قبل پیش آمد در توزیع کالاهای اساسی مجدداً تکرار نشود و با استفاده از آخرین فناوری‌های سیستم‌های پرداخت بتوانیم با شارژ کالا در کارت‌ها مسئولان را در خرید کالاهای اساسی یاری
 کنیم./فارس
برنامه مجلس برای تأمین کالاهای اساسی 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه