بازار سرمایه عمیق می شود

اکنون صکوک در بازار سرمایه به جایگاهی رسیده که حتی بانک مرکزی هم می‌تواند برای انجام سیاست‌های پولی خود و عملیات ‏بازار باز از این ابزار استفاده کند. همچنین این ابزار می‌تواند به کشف نرخ سود در این بازار کمک کند.‏بازار سرمایه بازاری دارای خلاقیت و نوآوری است. به تازگی مصوبه‌ای به نام «صندوق تأمین مالی» ‏ایجاد شده که به سهامدار کمک می‌کند تا اگر نمی‌تواند سهام خود را در بازار بفروشد، بخشی از سهام را در یک صندوق (به طور ‏تک سهم) قرار دهد؛ به طوری که سهامدار عمده سهام خود را به صورت ممتاز نگه دارد و یونیت‌های عادی خود را برای تأمین ‏مالی در بازار بفروشد. در واقع سهم ممتاز دارای حق رأی انتخاب هیأت مدیره بوده ولی یونیت‌های صندوق فاقد حق رأی انتخاب ‏هیأت مدیره هستند.‏
به گزارش اقتصادسرآمد، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش ۲۵ درصدی سهام شناور آزاد شرکت ها به عمیق ترشدن بازار سرمایه منجر می‌شود.
حسن قالیباف اصل با بیان اینکه مصوبه ابلاغی هیأت وزیران در خصوص افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها به ۲۵ درصد، موجب عمق بخشی به بازار سرمایه و افزایش سهام شناوری شرکت‌ها می‌شود، گفت: هیأت وزیران، روز گذشته مصوب کرد تا کلیه دستگاه‌های اجرایی همکاری‌های لازم را به منظور افزایش سهام شناور آزاد (حداقل ۲۵ درصد) شرکت‌های تابعه، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های تابع نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته باشند.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه این مصوبه ابزار خوبی را در اختیار بازار سرمایه قرار می‌دهد، تا ناشران بورسی و فرابورسی به تعهدات خود عمل کنند، تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سهام شناور آزاد ۳۰ درصد را پیشنهاد داده بود که از این میزان، ۲۵ درصد به شرط آنکه کرسی مدیرتی شرکت حفظ شود، مورد تصویب قرار گرفت.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: خرید سهام عرضه شده برای سایر دستگاه‌ها ممنوع است که این امر شناوری این میزان سهم را تضمین می‌کند؛ چراکه در صورت انجام چنین معامله‌ای، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند نسبت به ابطال آن اقدام کند.
قالیباف اصل در خصوص ضمانت‌های اجرای این مصوبه تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه مصوب دستگاه‌هایی که متناسب با گزارش سازمان بورس، این تکلیف را انجام نداده‌اند، کاهش دهد.
همچنین در صورتی که تا پایان مهرماه سال جاری، دستگاه‌ها و نهادهای مشمول، نسبت به عرضه سهام خود اقدام نکنند، سازمان خصوصی سازی مکلف است طبق شرایط بازار نسبت به فروش سهام تا نصاب‌های تعیین شده اقدام و گزارش آن را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار موظف است تا ماهانه گزارشی از روند کار را به شورایعالی بورس و اوراق بهادار ارائه کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: در حال حاضر تأمین مالی‌های بزرگی با انتشار اوراق سلف، در بورس کالا و انرژی انجام شده است. همچنین به زودی شاهد تأمین مالی ۱۷ هزار میلیارد تومانی از طریق بورس انرژی و بر محور کالا و محصول، خواهیم بود.
قالیباف اصل، اوراق اجاره سهام را اوراق بی نظیری برای تأمین مالی بنگاه‌ها و هلدینگ های بزرگ دانست و افزود: هنوز فرهنگ استفاده از این ابزارها به طور کامل جا نیفتاده در حالی که استفاده از این ابزارها به سادگی امکانپذیر است.
وی ابزار تأمین مالی در بازار سرمایه را منعطف دانست و گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های این ابزارها، سرعت تأمین مالی در بازار سرمایه است که در دیگر بازارها وجود ندارد. بر این اساس اگر ناشر، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار بگذارد، تأمین مالی، به سرعت قابل انجام است.
قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر نزدیک به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان ابزار با درآمد ثابت در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون دولت حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کرده است. هفته گذشته نیز مصوب شد تا دولت در شهریورماه، نسبت به تأمین مالی ۳۷ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه اقدام کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از موفقیت‌های بزرگ بازار سرمایه را ایجاد ابزار صکوک عنوان کرد و افزود: اکنون صکوک در بازار سرمایه به جایگاهی رسیده که حتی بانک مرکزی هم می‌تواند برای انجام سیاست‌های پولی خود و عملیات بازار باز از این ابزار استفاده کند. همچنین این ابزار می‌تواند به کشف نرخ سود در این بازار کمک کند.
قالیباف اصل اظهار کرد: بازار سرمایه بازاری دارای خلاقیت و نوآوری است. به تازگی مصوبه‌ای به نام «صندوق تأمین مالی» ایجاد شده که به سهامدار کمک می‌کند تا اگر نمی‌تواند سهام خود را در بازار بفروشد، بخشی از سهام را در یک صندوق (به طور تک سهم) قرار دهد؛ به طوری که سهامدار عمده سهام خود را به صورت ممتاز نگه دارد و یونیت‌های عادی خود را برای تأمین مالی در بازار بفروشد. در واقع سهم ممتاز دارای حق رأی انتخاب هیأت مدیره بوده ولی یونیت‌های صندوق فاقد حق رأی انتخاب هیأت مدیره هستند.
بازار سرمایه عمیق می شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه