واردات ممنوع نیست اما صرف نمی‌کند

به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کره و افزایش قیمت این محصول در بازار؛ توجه به تولید آن در داخل افزایش یافته و گفته می شود در شرایط فعلی واردات این کالا صرفه اقتصادی ندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد به نقل از مهر، طی روزهای گذشته افزایش ۲ برابری قیمت کره در بازار سر و صدای زیادی به پا کرده است. اخیراً وزارت صمت اعلام کرده که براساس تصمیمات کارگروه تنظیم بازار نرخ مصوب کره داخلی ۱۰۰ گرمی ۸ هزار تومان و هر کیلوگرم کره داخلی ۸۰ هزار تومان است. در این میان عده‌ای بحث ممنوعیت کره را مطرح کرده بودند و همین موضوع را دلیل گرانی عنوان می‌کردند که مسئولان وزارت صمت این مساله را نیز تکذیب و اعلام کردند که واردات ممنوع نیست بلکه فقط با ارز نیمایی یا آزاد قابل انجام است.
به گفته مسئولان صنعت لبنیات کشور، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کره که حدود دو سال قبل انجام شد و اتمام ذخایر کره‌ای که با ارز دولتی وارد شده بود دلیل گرانی این کالا است.
همچنین فعالان صنعت لبنی و دامداری کشور معتقدند که ما قادر به تأمین کره مورد نیاز در داخل هستیم و نیازی به واردات آن نداریم.
بنابراین می‌توان گفت شرایط اقتصادی فعلی در حالی که بسیاری از بخش‌ها را تحت فشار قرار داده فرصت بسیار مغتنمی برای بسیاری از صنایع است تا ظرفیت‌های مغفول آنها شکوفا شود چرا که با واقعی شدن نرخ ارز، واردات بسیاری از محصولات از جمله کره دیگر صرفه اقتصادی ندارد و تولید آن در داخل به نفع همه است.
در همین زمینه محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن لبنی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: سال ۱۳۹۷ با شدت گرفتن تحریم‌ها دولت تصمیم گرفت حدود ۴۵ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کند و ۱۳ شرکت لبنی این واردات را انجام دادند. این واردات طی مدت سه ماه انجام شد و تمام این ۴۵ هزار تن کره تا آخر خردادماه ۹۸ وارد کشور شد ضمن اینکه بعد از این واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی دیگر به واردات کره تعلق نگرفت و حذف شد.
وی اضافه کرد: طی ۱.۵ سال گذشته این کره‌های وارداتی با نرخ مصوب در بازار عرضه شد؛ مصرف روزانه کره در کشور قریب به ۱۰۰ تن است.
بنی طبا درباره اینکه برخی عنوان کردند که شرکت‌های لبنی واردکننده کره اقدام به توزیع کره‌های وارداتی به قیمت دو برابر کرده‌اند؟، افزود: این مساله به هیچ عنوان صحت ندارد چرا که شرکت‌های واردکنننده از سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی نیز درخواست کرده‌اند که از انبارهای آنها بازدید به عمل آید چرا که ۴۵ هزار تن کره وارداتی طی این مدت به اتمام رسیده و با توجه به مصرف روزانه کره این اتفاق عجیبی نیست.
واردات ممنوع نیست اما صرف نمی‌کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه