قیمت مرغ همچنان می تازد؛ «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

کاهـش تقاضـای 70درصـدی تقاضـای مـرغ

گروه صنعت، تولید و تجارت- در حالی که چند روز پیش مرغ به کیلویی 36000 هزار تومان رسید، دیروز زمزمه های مرغ 40 هزار توانی و کاهش 70درصدی تقضای این کالا توسط مردم به گوش رسید.
به گزارش اقتصادسرآمد، در این خصوص، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش ۷۰ درصدی تقاضا برای خرید مرغ خبر داد و گفت: کسانی هم که همچنان تقاضای خرید دارند به دنبال مرغ دولتی هستند و همین منجر به ایجاد صف‌های طولانی شده است.
مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی درباره صف‌های طولانی ایجاد شده برای خرید مرغ در مراکز عرضه مرغ دولتی، گفت: تقاضای مردم برای خرید مرغ ۷۰ درصد کاهش یافته است و کسانی هم که همچنان تقاضای خرید دارند به دنبال مرغ دولتی هستند و همین منجر به ایجاد صف‌های طولانی شده است.
وی افزود: متأسفانه مرغ گرم دولتی در میدان بهمن برای میادین میوه و تره بار سطح شهر توزیع می‌شود و به صنوف تعلق نمی‌گیرد. به صنف ما مقدار کمی مرغ منجمد تحویل داده می‌شود که جوابگوی تقاضای مردم نیست.
وی اضافه کرد: هر کیلوگرم مرغ منجمد ۱۴ هزار تومان به صنف تحویل داده می‌شود که قیمت آن برای مصرف کننده نهایی نیز ۱۵ هزار تومان است.
این فعال بخش خصوصی ضمن انتقاد از این تصمیم دولت، افزود: به جای اینکه مرغ در اختیار صنف قرار بگیرد تا در سطح شهر توزیع شود متأسفانه عرضه محدود به میادین است که منجر به تشکیل صف‌های طولانی آن هم در شرایط کرونایی شده است.
یوسف خانی درباره اینکه چرا عرضه مرغ گرم به صنوف انجام نمی‌شود و محدود به میادین شده است؟، گفت: دلیل این مساله را نمی‌دانم. مسئولان به ما اعلام کرده‌اند که از روز شنبه آینده مرغ گرم در اختیار صنوف نیز قرار می‌گیرد که باید دید این وعده تحقق می‌یابد یا خیر؟
وی قیمت فروش مرغ گرم دولتی را ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و منجمد را ۱۵ هزارتومان اعلام کرد و گفت: فاصله قیمت دولتی با بازار چشمگیر است به طوری که الان در بازار قیمت توزیع مرغ گرم ۳۰ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت عرضه آن به مصرف کننده ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان است.
یوسف خانی درباره اینکه آیا افزایش قیمت مرغ منجر به کاهش تقاضا از سوی مردم شده است؟، افزود: خرید مرغ توسط مردم به شدت کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه حدوداً ۷۰ درصد با کاهش تقاضا در این حوزه مواجه هستیم، افزود: درباره مرغ با نرخ آزاد این کاهش تقاضا تا ۱۰۰ درصد اتفاق افتاده و مردم به دنبال خرید مرغ دولتی گرم و منجمد هستند که همین مساله منجر به ایجاد صف‌های طویل در مراکز عرضه شده است.
در عین حال، نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: در برخی فروشگاه های تهران مرغ به قیمت ۳۸ هزار تومان و حتی ۴۰ هزار تومان و در شهرستان ها حدود ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد که این نرخ ها مورد قبول مرغداران نیز نیست.
حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در واکنش به گرانی بی سابقه مرغ در بازار اظهار کرد: با توجه به اینکه به هشدار های مکرر تولیدکنندگان و رسانه ها به کمبود نهاده های دامی توجه نشد با کاهش جوجه ریزی و تولید مرغ و بحرانی کنونی مواجه شدیم.
وی افزود: در شرایطی که با کمبود و گرانی نهاده های روبه هستیم میل مرغداران به تولید و جوجه ریزی کاهش یافته و منجر به کمبودی شده که اکنون در بازار با آن موجه هستیم و مرغ در بازار به قیمت هایی عرضه شود که مورد تایید ما هم نیست. 
 نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: در حال حاضر کماکان 50 درصد نهاده های دامی مرغداران به نرخ مصوب تامین نمی شود که این امر هزینه تولید کنندگان را به شدت بالا برده است.
وی  با بیان اینکه در این شرایط قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده برای تولید کننده به 19 هزار تومان افزایش یافته است تصریح کرد: تفاوت قیمت مرغ زنده با مرغ گرم نیز در بازار زیاد شده است. 
اسدالله نژاد گفت: مرغدار 50 درصد مرغ زنده تولید خود را به نرخ مصوب و با قیمت های 14 هزار و 400 تومان و 13 هزار و 100 تومان تحویل می دهد و مابقی تولید خود را در بازار آزاد به فروش می رساند تا بتواند زیان خود را جبران کنند.
این مقام مسئول اظهار داشت: مرغ گرم را 22 هزار تومان از مرغداران خریداری می کنند و در صورتی که همین قیمت را نیز تبدیل به مرغ گرم کنیم قیمت مرغ حدود 32 هزار تومان می شود نه 36 هزار تومان و یا 40 هزار تومانی که در برخی از فروشگاه های به فروش می رسد.وی با بیان اینکه قیمت مرغ را دلال ها و واسطه ها تعیین می کنند تاکید کرد: دلال ها و واسطه ها قیمت مرغ را با توجه به شرایط حاکم بر بازار تعیین می کنند.
اسدالله نژاد گفت: خواسته ما آن است که همه مردم به این کالای اساسی دسترسی پیدا کنند؛ با اختصاص تمام نیاز نهاده های مرغداران با نرخ مصوب، مرغ نیز به این نرخ در بازار عرضه شود و این قیمت های  مرغ در بازار مورد رضایت ما نیز نیست.
 کاهـش تقاضـای 70درصـدی تقاضـای مـرغ
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه