گرانی میوه یا تهدید امنیت غذایی

طعم تلخ گرانی میوه زیر زبان قشر ضعیف

محبوبه اشرفی پیمان- خیار، موز، حبوبات و گوشت هیچکدام از قافله گرانی جا نمانده‌اند و سایر اقلام مصرفی هم آهسته و پیوسته بهای خود را دست نیافتنی می‌بینند. روزگاری نه چندان دور صحبت از گرانی ذهن را به حوالی خانه‌های لوکس و ماشین لاکچری می‌برد اما حالا به لطف گرانی افسار گسیخته به سراغ کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز قشر ضعیف جامعه آمده است. اگر مردم عادی تا همین چند وقت پیش نمی ‌توانستند میوه بلوبری بخورند در عوض موز می خوردند. شاید دست شان از بیف استراگانوف کوتاه بود اما قیمه‌شان گوشت داشت. هر چند پول‌شان به سالاد سزار نمی‌رسید اما سالاد شیرازی نوش‌جان می‌کردند. خیار، موز، حبوبات، گوشت هیچکدام از قافله گرانی جا نمانده‌اند و سایر اقلام مصرفی هم آهسته و پیوسته بهای خود را دست نیافتنی می بینند؛ حسرت نداری از سفره ایرانیان پایین تر از خط فقر عبور کرده و سلامتی آنها را نشانه رفته است.مادامی که سخن از نان قسطی در میان است و نبود گندم بهانه‌ای برای سودجویان می‌شود ، امروز فقط زمزمه‌های حذف ارز۴۲۰۰ تومانی ورد زبان دلالان و محتکران بازار میوه و سبزیجات شده است در این میان مردمی که سفرهایشان کوچک شده و حتی توان خرید میوه‌های ارزان قیمت را ندارند چه برسد به میوه‌های که برچسب فوق لاکچری بودن را به خود زده‌اند! نسخه‌ای که مسئولان برای این شرایط ناخوشایند پیچیدند چیست؟ آیا واقعا حذف ارز ۴۲۰۰ عامل گرانی خواهد شد؟ دولت در کجای پازل گرانی‌ها ایستاده است؟ همگی سوالاتی هستند که اذهان عمومی را درگیر خود کرده‌اند.طبق مشاهدات میدانی خبرنگار خانه ملت از بازار میوه و صیفی‌جات حکایت از رشد چند برابری قیمت بیشتر اجناس دارد که به در زندگی همه ایرانیان واضح و روشن است؛ البته لازم به ذکر است این قیمت‌ها با نوع بسته بندی و کیفیت محصولات از بالا تا پایین  پایتخت تغییر می‌کند .مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران حاکی از آن است که قیمت هرکیلو نارنگی جنوب ۲۵هزار تومان، موز ۶۰هزار تومان، سیب ۲۰هزار تومان، انار شیراز ۲۵هزار تومان، پرتقال تامسون ۲۰هزار تومان، پرتقال شمال ۲۰هزار تومان، پرتقال جنوب ۳۵ هزار تومان، خیار ۲۰هزار تومان، کیوی ۲۰ هزار تومان، فلفل دلمه ۲۰هزار تومان و گوجه فرنگی بوته‌ای ۸۰۰۰ هزار تومان است.
طبق گفته عرضه کنندگان محصولات کشاورزی در میدان مرکزی میوه و تره بار تا تاریخ ۲۶ بهمن ماه قیمت هر کیلو گوجه فرنگی از ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ هزارتومان، سیب زمینی ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ هزار تومان،فلفل دلمه سبز ۵۰۰۰ تا۹۰۰۰هزار تومان،پیاز قرمز ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ هزار تومان،پیاز زرد ۳۰۰۰ تا ۵۵۰۰هزار تومان،خیار گلخانه ۱۱هزار تا ۱۶هزار تومان، خیار رسمی ۱۰ تا ۱۶هزار تومان، کیوی ۱۰ تا ۱۷هزار تومان، انواع سیب قرمز ۵۰۰۰ تا ۱۳ هزار تومان، انواع سیب زرد ۷۰۰۰ تا ۱۶هزار تومان، پرتقال تامسون شمال ۸۰۰۰ تا ۱۲هزار تومان، پرتقال جنوب ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، انواع نارنگی ۷۰۰۰ تا ۲۷هزار تومان، انار شیراز ۱۲ تا ۱۹هزار تومان است.
محصولات فوق لاکچری با قیمت‌های نجومی نظیر بلوبری، آووکادو، دراگون فوتوت و … که حتی نام بسیاری از آنها به گوش بیشتر ایرانیان نا آشناست چه برسد به مزمزه کردن آنها
اقلام ذکر شده بالا با احتساب ۳۵درصد سود در خرده فروشی ها به فروش می‌رسد، این گروه از میوه و صیفی‌جات بیشتر قشر متوسط جامعه مصرف می‌کنند بماند محصولات فوق لاکچری با قیمت‌های نجومی نظیر بلوبری، آووکادو، دراگون فروت و … که حتی نام بسیاری از آنها به گوش بیشتر ایرانیان نا آشناست چه برسد به مزمزه کردن آنها که پایین‌ترین رِنج قیمتی آنها کمتر از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیست.
در قیمت گذاری محصولات کمی به عقب باز می‌گردیم، حدودا در ابتدای سال جاری یعنی فروردین ماه قیمت برخی از تولیدات کشاورزی را مرور کنیم قیمت هر کیلوگرم انواع سیب ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین نرخ‌گذاری شده است. همچنین قیمت انواع نارنگی در این بازار ۵ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۷ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شده بوده.محصول موز در ابتدای سال که مدتی با افزایش قیمت شدید روبه‌رو شده بود، طبق گزارشی در نیمه دوم فروردین ماه با قیمت هر کیلوگرم ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان وارد میادین میوه شده بود.با توجه به افزایش تقاضا برای تولیدات کشاورزی در جهت تقویت سیستم ایمنی بدن برای مواجه با کرونا هر کیلوگرم انواع پرتقال از قیمت ۳ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۷ هزار و ۲۰۰ تومان در میادین نرخ‌گذاری شده بود. در طول ۱۱ ماه گذشته شاهد رشد ۵۰ تا ۴۰۰ درصدی میوه و سبزیجات بودیم بدون شک این گرانی ها پیامدهای ناخوشایندی به همراه خواهد داشت. مغازداران عمده دلیلی گرانی میوه را کمبود آن در کنار صادرات و تعدد واسطه گران عنوان می‌کنند اما علت هر چه باشد قابل قبول نیست چرا که ایران جزو رتبه های نخستین فائو در تولیدات محصولات کشاورزی است.اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این خصوص در چند روز گذشته بارها تاکید کرده اند که افزایش قیمت قبل از رسیدن به میادین و با تعداد واسطه گران صورت می‌گیرد و اعضای اتحادیه در قیمت گذاری میوه و سبزیجات نقشی ندارد. سمیه رفیعی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در مورد گرانی اخیر میوه و صیفی‌جات به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: دخالت‌های سیاسی در بازار میوه و تره بار در کنار رها شدگی و سلیقه‌ای عمل کردن مسئولان مربوطه در این حوزه دلیل تمام گرانی موجود این بازار است که مهمترین آن سیاسی برخورد کردن با این بازار بوده است، در حال حاضر پیچ تنظیم بازار در دست تعدادی  از دلالان است؛ اکثر مسئولان همگی آنها را می‌شناسند بر چه اساسی بازار در دست گروه خاصی دلال است؟ باید این بازار را کنترل کنیم، در تولیدات کشاورزی کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی ظرفیت زیادی دارد و به خود کفایی لازم رسیده‌ایم و خود تولید کننده هستیم؛ این گرانی‌ها در بازار میوه و تره هیچ توجیه منطقی ندارد.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشخص نیست این بی‌نظمی‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت، هر روز شاهد گرانی یکی از اقلام اساسی زندگی مردم هستیم که امروزه این گرانی به میوه و سبزیجات رسیده است ؛ این بازار از ابتدا تا انتهای آن مشخص و واضح است.در ادامه پرویز اوسطی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مورد گرانی بازار میوه و سبزیجات به خانه ملت می‌گوید: تولیدات داخلی پاسخگویی نیاز داخلی کشور نیست؛ با اتفاقات رخ داده از تحریم ها گرفته تا رشد تورم در جامعه شاهد رشد بی رویه تمام اجناس علی الخصوص میوه و سبزیجات بودیم.
 نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: در تولیدات برخی از محصولات کشاورزی مازاد بر تولید هم داریم که با رایزنی که با کشورهای همسایه داشتیم قرار شد در قالب تهاتر تولیدات را صادر کنیم و میوه های مورد نیاز داخل را وارد کنیم؛ چند روز قبل هم آقای رییس جمهور در این خصوص اظهاراتی را عنوان کرده‌اند که با صادرات و واردات کمبود سبزیجات و صیفی‌جات مورد نیاز را جبران کنیم .
طعم تلخ گرانی میوه زیر زبان قشر ضعیف
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه