بیکاری فعالان گردشگری در دوران پسا کرونا

نوش داروی حمایت های بیمه‌ای دولت

گروه بانک بیمه بورس - وحیده اسماعیلی - با گذشت یکسال ونیم از شیوع کرونا در گیلان، آسیبهای زیادی به بسیاری از مشاغل و کسب و کارها از جمله بخش گردشگری استان وارد شد. با تدوام تعطیلی‌ها و محدودیت‌های ترددی بین استانی طی این مدت برخی از دفاتر و تاسیاست گردشگری گیلان ضمن اینکه موفق به دریافت تسهیلات حمایتی دولت نشدند ناگزیر به کاهش فعالیت و تعدیل نیرو اقدام کردند. تعطیلی وعدم فعالیتهای گردشگری تبعات اقتصادی مخربی از جمله بیکاری برای مشاغل مستقیم و وابسته به این بخش را به همراه داشت.
حال با گذشت حدود دوسال از کرونا، سازمان تامین اجتماعی درصدد حمایتهای بیمه‌ای و بخشودگی جرایم کارفرمایی در پرداخت حق بیمه‌ها به شرط کاهش نیافتن تعداد بیمه شدگان از بهمن ۹۸ خبر داده است. حمایتی که به گفته فعالین این بخش خیلی دیر اجرایی می‌شود.
    از ۴۰۰ راهنمای گردشگری گیلان حدود ۳۰۰ دراین ایام بیکار شدند که فاقد بیمه هستند. برای برقراری بیمه آنان تلاشهای زیادی انجام دادیم و لیست اسامی آنها برای وزارت خانه ارسال شده است .اما همچنان بیمه برای این فعالان برقرار نشده است.
روز گذشته «علی حسین‌نژاد» مدیرکل تامین اجتماعی گیلان گفت: فعالان حوزه گردشگری گیلان به شکل ویژه مورد حمایت تامین اجتماعی قرار می‌گیرند. وی با اشاره به اعمال دو طرح حمایتی برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا خصوصا فعالان گردشگری افزود: بخشنامه‌ای در فروردین ۱۴۰۰ مبنی بر بخشودگی جرایم کارفرمایانی که تا پایان اسفند ۹۹ بدهی آنان قطعی شده بود صادر شده است و بر این اساس کارفرمایان گردشگری می‌توانند در صورت عدم کاهش نیروها در سامانه سازمان درخواست بخشودگی بیمه‌ای خود را اعلام کنند.
عدم حمایت از فعالان گردشگری
 در ایام کرونا
 اما «حمید رضا آذرپور» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان به مرور گفت: حمایتهای تامین اجتماعی در بخش بیمه‌ای فعالان گردشگری و پرداخت بیمه بیکاری فقط در سه ماه ابتدایی شیوع کرونا بود و بعد ازآن طی دوسال گذشته حمایتی انجام نشد. از این رو اکثر تعدیل نیروهای انجام شده به دلیل عدم پرداخت حقوق و قطع بیمه انجام شد.
    از ۸۵ دفترخدماتی حدود ۳۰ دفتر نیمه تعطیل هستند و درخواست شیفت بندی و استراحت کاری دادند و یک دفتر نیز کلا منحل شد. برخی نیز تجهیزات خود را به انبارها منتقل کردند و در انتظار بهبود شرایط برای فعالیت مجدد هستند.
وی با تأکید به قطع کمکهای تامین اجتماعی در بخش بیمه‌ای پرسنل گردشگری استان افزود: در بخش پرداخت تسهیلات نیز به دلیل سود بالا و سختگیری‌ها فقط ۲۵ دفتر توانستند از این حمایتها بهره‌مند شوند و مابقی موفق به دریافت این تسهیلات نشدند. آذرپور به نبود بیمه تامین اجتماعی برای راهنمایان گردشگری نیز اشاره کرد و گفت: از ۴۰۰ راهنمای گردشگری گیلان حدود ۳۰۰ دراین ایام بیکار شدند که فاقد بیمه هستند. برای برقراری بیمه آنان تلاشهای زیادی انجام دادیم و لیست اسامی آنها برای وزارت خانه ارسال شده است .اما همچنان بیمه برای این فعالان برقرار نشده است.
آذرپور تأکید کرد: دفاترخدماتی و تاسیسات گردشگری به طور کلی نیمه تعطیل هستند و مشکلات آنها در این ایام مضاعف شد. به طور مشخص نیمی از شاغلین در دفاتر خدماتی گردشگری استان بیکار شدند و دفاتر خدماتی به دلیل افزایش هزینه‌ها و اجاره‌ای بودن مکانها قادر به ادامه فعالیت و پرداخت حقوق پرسنل نشدند. از ۸۵ دفترخدماتی حدود ۳۰ دفتر نیمه تعطیل هستند و درخواست شیفت بندی و استراحت کاری دادند و یک دفتر نیز کلا منحل شد. برخی نیز تجهیزات خود را به انبارها منتقل کردند و در انتظار بهبود شرایط برای فعالیت مجدد هستند.
تعطیلی دفاتر خدمات مسافرتی
یک فعال گردشگری استان که دفتر خدمات خود را تعطیل کرده با رد حمایتهای بیمه‌ای از سوی تامین اجتماعی به مرور گفت: پرنسل شاغل در دفتر خدماتی وی بعد از مراجعه به تامین اجتماعی موفق به دریافت بیمه بیکاری نشدند وعلیرغم این ادعا، این حمایتها شامل همه شاغلین گردشگری استان نشد.
 اسفندیار زیال افزود: نه تنها حمایت بیمه‌ای نشد بلکه از دریافت تسهیلات کرونایی نیز به دلیل شرایط نامناسب و سود بالا خودداری کرده است. چراکه با وجود تأکید دولت در پرداخت تسهیلات از اردیبهشت سال گذشته بسیاری از بانکها حاضر به همکاری و کاهش سختگیری نشدند.
وی با بیان اینکه درایام شیوع کرونا و مسؤولان به هیچ عنوان از کارآفرینان گردشگری حمایت نکردند افزود: با وجود اشتغالزایی برای ۲۱ نفر در نهایت دفتر خدماتی خود را تعطیل و تعدیل نیرو انجام داد و تاکنون نیز یک ریال سوبسید و یارانه از دولت دریافت نکرده است.
گفتنی است خرداد ماه گذشته کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا در ستاد ملی مدیریت کرونا، بسته حمایت از کسب و کارهای به شدت آسیب‌دیده در سال ۱۴۰۰ از سوی رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور ابلاغ شد.
«ولی تیموری» معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این خبر گفت: در بخش بیمه‌ای بسته حمایتی جدید، امهال حق بیمه سهم کارفرمایی نیز در دستور کار قرار گرفته است، از این رو اعطای یارانه حق بیمه برای بنگاه‌های بالای ۱۰ نفر اشتغال و ارائه یارانه دستمزد برای بنگاه‌های کمتر از ۱۰ نفر اشتغال، پیش‌بینی شده است.
وی افزود: بر اساس این مصوبه برای مشاغل و کسب‌وکارهای به شدت آسیب‌دیده از کرونا حق بیمه سهم کارفرمایی اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ به مدت دو ماه امهال می‌شود.
نوش داروی حمایت های بیمه‌ای دولت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه