صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به « اقتصادسرآمد» می‌گوید

افزایش سهم واردات خودروهای چینی در دولت جدید!

گروه صنعت معدن تجارت - بالاترین مقام قوه مجریه کشور درحالی میانه مرداد ماه بر این مسند می‌نشیند که اوضاع اقتصادی کشور چندان مطلوب نیست. البته این در شرایطی است که اخیراً خبرهای خوبی هم در مورد دورنمای اقتصاد کشور با توجه به احتمال توافق جدید با غرب به گوش می‌رسد که قطعا می‌تواند تاثیراتی هم روی قیمت خودرو داشته باشد.
به گزارش اقتصادسرآمد، حقیقت آن است که دولت سیزدهم، سکان اداره کشور را درحالی به‌دست می‌گیرد که پرونده دست‌کم بخشی از تحریم‌ها علیه اقتصاد کشور به بایگانی سپرده خواهد شد. ازسوی دیگر، چنانچه همکاری راهبردی میان ایران و چین هم نهایی شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت اقتصاد کشور در میان‌مدت بهتر شود. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بخش خرد و کلان اقتصاد، حوزه خودرو و مسائل پیرامون قیمت خودرو است. آن‌طور که از وعده‌های انتخاباتی رئیس‌جمهوری منتخب برمی‌آید، او قصد دارد تیراژ تولید خودرو در ایران را به ۲ میلیون دستگاه برساند. واقعیت این است که ایران، در سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کرده و فقط در دهه 80 شمسی بوده که رکورد تولید ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو را به ثبت رسانده است. در ادامه با بررسی پیش‌بینی‌ها حول قیمت روز خودرو در آینده، با همراه مکانیک همراه باشید.
قیمت روز خودرو یکی از مهم‎ترین مواردی است که تعداد زیادی از افراد آن را رصد می‌کنند. همان‌طور که همه می‌دانیم، وجود نوسانات شدید قیمتی در بازار که مدت‌ها است شاهد آن هستیم، دلیل جستجوهای هرروز مردم پیرامون قیمت خودرو است. افزایش‌های ناگهانی قیمت‌ ماشین ، باعث ایجاد تغییر در رفتار خریداران خودرو نیز شده است. بسیاری از افراد با بالارفتن قیمت خودرو ، به‌سمت خریداری خودروهای دست‌دوم و کارکرده می‌روند؛ و این یعنی نیاز بازار برای آگاهی دقیق از قیمت خودرو کارکرده . اما آینده این قیمت روز خودرو در دوره جدید ریاست جمهوری، چگونه خواهد بود؟.
احتمال افزایش سهم واردات خودروهای چینی
 در دولت سیزدهم
یک کارشناس بازار خودرو از احتمال افزایش سهم واردات خودروهای چینی در دولت سیزدهم به روزنامه اقتصاد سرآمد گفت و توضیح داد: در دولت سیزدهم با توجه به سند ۲۵ ساله همکاری‌های ایران و چین سهم واردات و مونتاژ خودروهای چینی بیشتر و این خودروها جایگزین خودروهای کره‌ای و ژاپنی بازار می‌شود.
افزایش قیمت دلار بهای خودرو را صعودی کرد
 بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار اقتصادسرآمد می‌گوید که افزایش قیمت دلار نه تنها قدرت خرید مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد که به دلیل افزلیش قیمت نهاده‌های تولید و افزایش هزینه‌های واردات، کیفیت خودروهای موجود در بازار را دستخوش تغییر قرار می‌دهد.
او همچنین به موانع پیش روی احیای برجام و امضای سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین اشاره می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید که در دولت سیزدهم هم مونتار و هم واردات خودروهای چینی به بازار ایران افزایش خواهد داشت.
صدرایی همچنین گفت: در دولت سیزدهم با افزایش سهم خودروهای چینی در بازار باید با خودروهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی خداحافظی کرد و در واقع، با ظرفیت خالی که در بخش دولتی و خصوصی وجود دارد قطعا سهم بازار خودروهای چینی افزایش پیدا می‌کند.
وی تصریح کرد: در این بازار پرابهام و پر از اما و اگر، خریداران و فروشندگان واقعی خودرو روزهای بلاتکلیفی را سپری می‌کنند. در این روزها مردم نیاز به مرجعی دارند تا هم قیمت روز خودرو را به‌طور دقیق مشاهده کنند؛ و هم خرید و فروش خودرو را در بستری امن و مطمئن و بدون ابهام تجربه کنند.
صدرایی دربخش دیگری از سخنان خود، افزود: به دلایل مختلف ازجمله نوسان در تولید و واردات خودرو، نرخ ارز و تورم، با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود.همچنین به‌دلیل عدم اطلاع افراد از مشخصات فنی و شرایط بازار و غیرمنطقی بودن نرخ‌های اعلامی، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش ماشین از خود نشان می‌دهند.
واقعیت آن است که از ابتدای امسال حجم تحویل خودرو از طریق طرح‌های فروش فوری و پیش فروش خودروسازان بسیار کم شده است چرا که حجم خودروهایی که در قالب طرح فروش فوری عرضه شده و سند آزاد داشته باشند بسیار کم شده است؛ این در حالی است که اکنون در بازار خودرو عملا معامله‌ای انجام نمی‌شود و قیمت‌های اعلام شده در فضای مجازی نیز فقط در حد پیشنهاد است.
به بیان دیگر حجم واقعی بازار خودرو ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو بوده و اگر این آمار را مبنا قرار دهیم نیازی به تولید خودرو در سال‌جاری نداریم و با این روند باید قیمت‌ها ریزش کرده و خودروسازان ورشکست شوند. زاوه افزود: سند بسیاری از خودروهای پیش فروش شده سال گذشته که سند آن آزاد نبوده است، امسال آزاد می‌شود و عملا محصولات جدید کارخانه‌های خودروسازی نمی‌توانند با محصول قبلی خود که سال گذشته به پارکینگ‌ها رفته رقابت کنند.
به‌نظر نمی‌رسد که این آمار وزیر صمت از تیراژ تولید و عرضه خودرو در سال گذشته درست باشد چرا که درصورت صحت این آمار معضل اصلی بازار امسال خودروهای پرتیراژ داخلی، نبود امکان فروش توسط خودروسازان و سونامی انصراف از خودروهای ثبت نامی خواهد بود چرا که خودروهایی که قبلا مردم خریداری کرده و اکنون با گذشت یکسال سند آن آزاد شده قابل عرضه به بازار خواهند بود و بدیهی است که در چنین شرایطی مشتریان ترجیح می‌دهند خودروهایی را در حاشیه بازار خریداری کنند که سند آن آزاد است و می توانند به آسانی به نام بزنند تا این که بخواهند خودرو صفر کیلومتری را خریداری کنند که تا یکسال دیگر امکان نقل و انتقال و به نام زدن سند آن را ندارند.
 افزایش سهم واردات  خودروهای چینی در دولت جدید!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه