سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به« اقتصاد سرآمد» می گوید

سونامی تخلف ســاختمانی در اطراف تهران

گروه راه و ساختمان - شهرداران ۲۲ منطقه تهران با تصویب شورای شهر اجازه پیدا کردند برای «رسمیت بخشیدن به ۱۳ نوع تخلف ریز و درشت بساز و بفروش‌ها» توافق مالی کنند. مصوبه جدید برای اولین بار «بازار رسمی خرید و فروش مجوز تخلف ساختمانی» ایجاد کرده است. پیش از این، همه پرونده‌های تخلف ساختمانی به کمیسیون ماده ۱۰۰ که نمایندگان دولتی و قضایی عضو آن هستند، ارجاع می‌شد؛ اما اکنون سازنده اضافه‌خواه می‌تواند در اتاق ۴ نفره با شهردار منطقه توافق کند. این مصوبه با مسوولیت شهرداری در تضاد است.
به گزارش اقتصادسرآمد، منوی رسمی شهرفروشی برای تخلفات ساختمانی مجاز در پایتخت، تصویب و اعلام شد. سازندگان از این پس با مراجعه به فهرست اعلام شده از سوی شهرداری‌های مناطق که به تصویب پارلمان محلی پایتخت رسیده می‌توانند برای اخذ پایان کار، پرونده ۱۳ نوع تخلف ساختمانی را با پرداخت عوارض حل کنند. پیش از این شوراهای معماری مناطق با صدور مجوزهایی خارج از ضوابط مصوب بالادست، در زمان صدور پروانه ساختمانی امکان بروز تخلفات ساختمانی در مناطق مختلف پایتخت را فراهم می‌کردند اما از سال گذشته، با مصوبه شورای شهر درخصوص کاهش اختیارات این شوراها، تا حد زیادی امکان بروز تخلفات ساختمانی همچون افزایش تراکم طبق روال گذشته از میان رفت.
با مصوبه شورای شهر تهران، برای اولین بار یک بازار رسمی برای انجام آنچه در ادبیات شهرسازی، «تخلفات ساختمانی» خوانده می‌شود، راه‌اندازی خواهد شد. در این بازار، خلافکاران ساختمانی برای قانونی شدن مجوزهایی که بیش از سقف و کف ضوابط مصوب طرح تفصیلی و طرح جامع درخواست دارند، به شهرداری‌های مناطق پول(عوارض) پرداخت می‌کنند. طرح تفصیلی و جامع شهر تهران، اسناد و ضوابط فرادست شهرداری در صدور پروانه‌های ساختمانی است. مطابق با ضوابط این اسناد، بنا بود هر آنچه در این طرح بابت سقف تراکم و کاربری تعیین شده، مبنای واحد و خط قرمز ساخت وساز قرار بگیرد اما با طراحی اتاق چهارنفره در شهرداری‌های مناطق تحت عنوان «کمیسیون داخلی منطقه» هر سازنده‌ای که در جریان اجرای پروژه ساختمانی، از ضوابط تعریف‌شده در طرح تفصیلی فراتر رفته می‌تواند با پرداخت عوارض مشخص، مجوز تخلف ساختمانی خود را خریداری کند.
سونامی تخلف ساختمانی در اطراف تهران
محمد سالاری رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با روزنامه اقتصاد سرآمد  درخصوص نگرانی هایی که درخصوص افزایش نرخ عوارض ساختمانی وجود دارد به خبرنگارما گفت: افزایش عوارض ناشی از ساخت و ساز در شهر تهران این گونه نبوده که در دوره پنجم مدیریت شهری  شکل بگیرد یا برای اولین بار این اتفاق بیافتد و در همه دوره های مدیریت شهری این اتفاق بوده است . بخش قابل توجهی از منابع درآمدی شهرداری وابسته به حوزه شهرسازی و معماری است و میزان زیادی از این وابسته به شهر فروشی بوده است ،اما در این دوره مدیریت شهری تلاش کردیم درآمد ناشی از شهر فروشی را به صورت قابل توجهی کاهش دهیم به طور مثال  درآمد ساخت و ساز در باغات و برج باغ ها حذف شده و درآمدهای ناشی از اضافه طبقاتی که در مناطق مختلف مخصوصا مناطق برخوردار داده می شود هم کاهش پیدا کرد .
1240 اضافه طبقه تنها در منطقه یک
او با اشاره به این که  آمارها نشان می دهد در سال 91 ، 1240 اضافه طبقه فقط در منطقه یک داده شده و عوارض قابل توجهی نصیب شهرداری تهران شده است ، گفت :بیش از 80 درصد پرونده هایی که در دستور کار جلسات کمیسیون ماده پنج شهر تهران در دوره گذشته قرار می گرفت  پرونده های موردی   مربوط به بارگذاری های خارج از طرح تفضیلی بوده که هدف تصمیم گیران درآمدزایی بوده یا ساخت و ساز بسیار گسترده. 
عوارض ساختمانی یک درصد قیمت تمام شده ساختمان هم نمی شود
او درخصوص این که برخی فعالان حوزه ساخت و ساز معتقدند  افزایش عوارض در سال 1400 باعث بی انگیزگی سازندگان در تهران وکوچ به شهرهای اطراف تهران شده اند گفت :‌به هیچ عنوان چنین چیزی پذیرفته نیست زیرا میزان عوارض از کل قیمت تمام شده ساختمان هنوز به یک درصد هم نمی‌رسد و این در صورتی است که در مقایسه با سایر کلان شهرها کلان شهر تهران از همه کلان شهرهای دیگر دارد عوارض کمتری دریافت می کند در صورتی که میزان افزایش قیمت ملک و آپارتمان و اداری و تجاری مخصوصا طی چند سال اخیر چند صددرصد افزایش پیدا کرده و همه  مردم در جریان این هستند.
سازندگان تهرانی به حاشیه نرفته‌اند
وی ادامه می دهد :‌ این که شهرهای اطراف شهرهای اقماری ساخت و ساز اضافه ساخته شده درست است  ولی این طور نیست که کسانی که اینجا ساخت و ساز کردند اینجا را ترک کنند و  به آنجا بروند یا عامل عوارض باعث شده باشد سازندگان به آنجا بروند. در شهرهای اقماری و اطراف تهران اراضی ارزان تر بودند و عمدتا ساخت و سازها در آنجا خلاف و بدون پروانه است و با ارقام بسیار نازلی ساخت و ساز  انجام می شود و می توان گفت ما شاهد یک سونامی تخلف در شهرهای اقماری هستیم.
این در حالی است که تخلفات ساختمانی در این دوره از مدیریت شهری به‌عنوان «شهرفروشی» خوانده شد و وارد کردن اشکال به این موضوع سبب شد تا تاکید ویژه‌ای بر حذف ریل درآمدزایی از این مسیر برای مدیریت پایتخت شود. هرچند در دوره گذشته مدیریت شهری، یک نوع چراغ سبز غیرمستقیم و نانوشته برای انجام تخلفات ساختمانی به سازندگان داده شده بود اما پرونده این تخلفات، در نهادی بیرون از شهرداری تهران و با حضور نمایندگان ارشد قضایی و دولتی تحت عنوان کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد بررسی قرار می‌گرفت.
سونامی تخلف ســاختمانی  در اطراف تهران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه