شریعتی،کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با « اقتصادسرآمد»

بازار مبهم رمزارزها و سرمایه‌گذاران ایرانی

گروه بازارسرمایه - عدم طرح و برنامه مشخص در مورد مدیریت مصرف انرژی برق در استخراج رمزارز بیت کوین و دیگر رمز ارزها، در آینده نزدیک، چالش هایی ورای قطعی دوره ای برق را ایجاد خواهد کرد. اضافه بر این، در نظر گرفتن آسیب های زیست محیطی فرآیند استخراج بیت کوین نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است زیرا بی توجهی به این مساله، می تواند خسارت های زیادی را برای بشریت، مخصوصا در بحث تغییرات آب و هوایی به دنبال داشته باشد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، مدتی است که شهرهای مختلف کشورمان به دلیل مصرف قابل توجه انرژی برق، با چالش قطعیِ دوره‌ای و نوبتیِ برق رو به رو شده‌اند. این مساله در نوع خود اعتراض هایی را برانگیخته است و عده ای معتقدند، علت اصلی کمبود برق در برهه زمانی کنونی، فعالیت قابل توجه ماشین های استخراج(ماینینگ) بیت کوین در کشورمان است که موجب شده در سال جاری، ایران بسیار زودتر از پیش بینی های قبلی، با چالش کمبود برق رو به رو شود. بر اساس بسیاری از ارزیابی های بین المللی، میزان مصرف برق از سوی رمز ارز بیت کوین، از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است. در این راستا، دانشگاه کمبریج در یکی از پروژه های مطالعاتی خود تاکید می‌کند که استخراج بیت کوین، میزان مصرف انرژی برق بیشتر از کل مصرف کشور آرژانتین را می طلبد.
طبق آمارحدود 4.5 درصد از کل استخراج رمز ارز بیت کوین در جهان، در کشورمان ایران انجام می شود. از طرفی، برخی ارزیابی ها تخمین زده اند که حدودا 12 میلیون ایرانی به نوعی وارد بازار رمز ارزها شده اند که بخشی از آن ها، چه به صورت قانونی و چه غیرقانونی، اقدام به استفاده از شبکه برق کشور جهت استخراج رمز ارز بیت کوین می کنند. مسائلی از این نوع سبب شده اند تا همانطور که پیشتر نیز گفته شد، بساری از منتقدان، انگشت اتهام در مورد قطعی های مکرر برق در روزهای اخیر را به سمت استفاده قابل توجهِ مراکز استخراج رمز ارز در کشورمان بگیرند و آن ها را متهمان اصلی در این رابطه معرفی کنند.
شیب ضررکنندگان بورس به بازار رمزارزها
روزبه شریعتی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با روزنامه اقتصادسرآمد از افزایش جست‌وجوها پیرامون رمزارزها خبر داد و گفت: افرادی که در بورس ضرر کرده‌اند، در حال خرید بیت کوین هستند. نوسان‌پذیری رمزارزها به قدری زیاد است که ممکن است فرد یک روزه 40 درصد ضرر ببیند.وی تصریح کرد: گرم شدن هوا به خصوص در ساعات میانی روز باعث افزایش استفاده از وسایل سرمایشی شده و مصرف برق را افزایش داده و از طرفی خشکسالی نیز منجر به کم شدن ظرفیت تولید برق از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی شده است لذا دچار ناترازی تولید و مصرف شدیم.
تمرکز کلاهبرداران بر جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران
به گفته شریعتی این در حالی است بسیاری سعی در گرفتن ماهی از آب گل‌آلود فضای آشفته رمزارزها هستند و داعیه ورود این پول را به بورس دارند. فقدان چارچوب‌های قانونی و حقوقی در داخل و خارج از کشور و نوسانات شدید قیمت رمزارزها از یک سو، ابهام جدی پیرامون نقش ارزهای دیجیتال در آینده مبادلات مالی و سیاست‌گذاری اقتصادهای برجسته دنیا برای مدیریت این بازار، چالش‌های غیرقابل انکاری هستند که در کنار تمرکز کلاهبرداران بر جذب نقدینگی سرمایه‌گذاران با پیشنهادهایی نظیر مشارکت در استخراج، معامله رمزارز و عرضه اولیه سکه، فضای پرریسکی در این بازار ایجاد کرده‌اند. وی تصریح کرد: در ماه‌های اخیر توصیه کارشناسان رمزارز به کاهش سهم سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها به مردم به منظور مصونیت از تکانه‌های قیمتی، کلاهبرداری‌های شایع و سرقت یا مسدود شدن احتمالی کیف پول
 دیجیتال است.
تنوع کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران
 ناآگاه و هیجان‌زده
این کارشناس بازار سرمایه یادآورشد: به موازات فراگیر شدن تب استخراج و معامله ارزهای دیجیتال در دنیا، تریبون‌های تبلیغاتی و اغواگرایانه‌ای برای سوق‌دادن سرمایه‌گذاران به بازار ارزهای دیجیتال در داخل کشور نیز مشغول فعالیت شده‌اند و این موضوع در کنار انفعال چند ساله بانک مرکزی در مواجهه با این پدیده نوظهور، منجر به تنوع کلاهبرداری از سرمایه‌گذاران ناآگاه و هیجان‌زده در ماه‌های اخیر شده است. بنابراین، رشد قیمتی که توجه به اخبار و رویدادهای حوزه رمزارزها را برجسته کرده و نگرانی‌های ناشی از پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار نوظهور و کمتر شناخته شده را افزایش داده است. به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاران خرد و کلان با مشاهده روند رو به رشد قیمت انواع رمزارزها تمایل بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار پرریسک از خود نشان می‌دهند. 
البته اخیراً اعلام شد که بانک مرکزی به زودی مجوز واردات کالا با رمزارزهای تولیدشده داخلی را از طریق بانک‌ها و صرافی‌های مجاز صادر خواهد کرد و قرار است آئین نامه مرتبط با آن را در شورای عالی پولشویی به تصویب برساند؛ اما تا نهایی شدن این آئین نامه و مشخص شدن چارچوب برای مبادلات رسمی و قانونی رمز ارزها (که ممکن است این مبادلات رسمی مشمول رمزارزهای خارجی چون بیت کوین هم نشود)، شناخت مخاطرات ورود به هر بازاری از جمله بازار رمزارز امری عقلانی و اجتناب‌ناپذیر است.
پس از شیوع بیماری کرونا و ناتوانی اقتصادهای مطرح جهانی در مهار این ویروس مرگبار، تمایل به سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان افزایش یافت؛ به گونه‌ای که نرخ رمزارز بیت‌کوین را از محدوده ۵ هزار دلاری به مرز 60 هزار دلار کشاند.
بازار مبهم رمزارزها  و سرمایه‌گذاران ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه