بررسی« اقتصاد سرآمد» از تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی

مردم مقصر اصلی رکود بازار خودرو!

گروه خودرو - اعظم زندیه - از اواخر هفته گذشته نوسانات قیمتی در بازار خودرو همسو با به حداقل رسیدن خرید و فروش ها در این بازار به کف رسیده است به طوری که در بین خودروهای گروه پراید مدل ۱۱۱ این گروه از اواخر هفته گذشته تا امروز بر روی قیمت ۱۳۸ میلیون تومان ثابت مانده است. با وجود بازگشایی بازارها خرید و فروش در بازار خودرو کماکان در پایین ترین سطح قرار دارد و در حالی که اکثر خودروهای موجود در بازار ثبات قیمت ها را تجربه می کنند قیمت خودروهای کوییک در نخستین روز هفته افزایش یافته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، با وجود بازگشایی بازار خودرو خرید و فروش در این بازار در پایین ترین سطح قرار گرفته است و می توان گفت با سر به فلک کشیدن قیمت خودروهای ارزان قیمت موجود در بازار مانند خودروهای گروه پراید در هفته های گذشته خریداران از این بازار پر کشیده اند و فروشندگان نیز به امید افزایش بیشتر قیمت ها در بازار خودرو دست از فروش خودرو خود کشیده‌اند. این در حالی است که هرگاه نرخ ارز در داخل افزایشی پیدا می‌کرد، بسیاری به سمت بازار خودرو به جهت سرمایه‌گذاری روانه و با ایجاد تقاضای کاذب، سبب افزایش قیمت‌ها می‌شدند؛ اما اینبار نبود مشتری و به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، «محدود شدن معاملات به تقاضاهای مصرفی آن هم بسیار کم»  بازار به صرافت جذب مشتریان کاذب و دلالان نیفتاد.
در این بین اما در حالی که نوسانات قیمتی در بازار خودرو به حداقل رسیده است خودروهای گروه کوییک کماکان در حال گران شدن هستند. چندی است که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات به صفر بسیار نزدیک است؛ همین نبود مشتری در بازار سبب شده است که علیرغم نوسان افزایشی نرخ ارز و اجرایی شدن مصوبه افزایش قیمت خودروها درب کارخانه، در مقایسه قیمت خودروها در بازار با قیمت‌های نیمه دوم اردیبهشت ماه تغییر چندانی دیده نشود. در حالی که طی روزهای اخیر (از آخرین روزهای هفته گذشته تاکنون) نرخ ارز، سیر صعودی پیش گرفته اما همچنان بازار خودرو اعتنایی به این نوسانات افزایشی نرخ ارز نداشته و همانطور که به اعمال مصوبه مجوز شورای رقابت برای افزایش قیمت محصولات و اعلام قیمت‌های جدید، اعتنایی نکرد، به تغییرات نرخ ارز نیز واکنش نداشته و سبب ایجاد تقاضای کاذب نشده است.
مردم مقصر اصلی رکود بازار خودرو!!
یک کارشناس صنعت و بازار خودرو گفت: علت اصلی وجود رکود در این بازار کاهش قدرت خرید بی‌سابقه مردم برای تأمین اتومبیل مورد نیازشان است.
مهم‌ترین نهادهای اقتصادی بدون جایگاه کشور
یاور رضایی در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، با اشاره به تصمیم شورای رقابت برای افزایش قیمت کارخانه خودروهای ساخت داخل به صورت سه ماهه، گفت: این تصمیم که از سوی یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی بدون جایگاه کشور اتخاذ شده، جریان افزایش قیمت خودرو در ایران و استمرار آن که منجر به کاهش قدرت خرید مردم در این بازار شده را تا حد زیادی رسمی خواهد کرد و به نفع خودروسازان و به ضرر مردم خواهد بود.
وی افزود: در حقیقت تا پیش از رسمیت یافتن افزایش قیمت کارخانه خودروهای ساخت داخل به صورت سه ماه یک بار، شاهد افزایش مقطعی قیمت خودرو توسط فعالان بازار به صورت غیررسمی بودیم و این مصوبه، افزایش غیرقانونی نرخ خودروهای ساخت شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی را تا حد زیادی قانونی و رسمی کرده است.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو با اشاره به کاهش شدید قدرت خرید مردم در بازار خودروهای داخلی، خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان و پژوهشگران بازار خودرو گمان می‌کردند که حاکمیت رکود بر روند معاملات بازار اتومبیل به دلیل بسته بودن نمایشگاه‌ها بر اساس محدودیت‌های ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا است.
وی یادآور شد: البته کاهش نرخ ارزهای شاخص همچون دلار در روزهای گذشته نیز تأثیر بسزایی در بروز رکود در بازار خودروهای داخلی داشته و به نظر می‌رسد مردم که قدرت خریدشان در ماه‌های اخیر تا حد زیادی کاهش یافته است منتظر یک جریان کاهشی در بازار اتومبیل‌های داخلی هستند تا بتوانند خودروی مورد نیازشان را خریداری کنند.
این کارشناس صنعت و بازار خودرو تصریح کرد: این گمان که با پایین آمدن نرخ ارزهای شاخص، قیمت خودروهای ساخت شرکت‌های اتومبیل‌سازی داخلی هم کاهش پیدا می‎‌کند کاملاً غلط است، زیرا افزایش قیمت خودرو به صورت رسمی از سوی شورای رقابت اعلام شده و به همین دلیل کاهش آن نیز باید رسمی و علنی باشد.
به گفته کارشناسان، از اواخر سال ۹۸ تاکنون نوسان‌های ارزی سبب شد تا عده‌ای به قصد فعالیت‌های سوداگرانه به خرید ارز، سکه، طلا، خودرو، مسکن و غیره روی آورند. در این شرایط، عده‌ای به خرید خودرو روی آوردند که در نتیجه پارکینگ‌ها از خودروها پُر شد. آن‌طور که مسئولان آمار می‌دهند اکثر خودروهای خریداری شده در برنامه‌های فروش خودروسازان، حتی برای استفاده از خدمات گارانتی نیز مراجعه به نمایندگی‌ها نداشته‌اند و این، یعنی خودروها به قصد دلالی و کسب سود خریداری شده است.
کارشناسان تاکید دارند که بازار خودرو همچون دیگر بازارها نیازمند آرامش است و پس از برخی صحبت‌ها مبنی بر نتیجه‌بخش بودن مذاکره‌های برجامی، بازار خودرو در عمل با توقف و سکون مواجه شده است و همگی به انتظار نشسته‌اند. اگر چند روز شاهد ثبات شرایط به‌ویژه ثابت شدن نرخ ارز باشیم و سیگنال‌ها و اخبار منفی به حداقل برسد، بازار راه خودش را پیدا خواهد کرد.
مردم مقصر  اصلی رکود بازار خودرو!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه