عملیات بارگیری نفت از دریای عمان در تاریخ صنعت نفت ایران

صادرات نفت از سواحل مکران برای اولین بار

گروه اقتصاددریا - برای اولین بار در تاریخ بیش از ۱۱۰ ساله صنعت نفت ایران، عملیات صادرات نفت خام از سواحل مکران در دریای عمان آغاز شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت نفت که به طور ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: ایجاد پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران در سال‌های اولیه دهه ۶۰ و اوج جنگ تحمیلی مطرح شد.
وزیر نفت گفت: در جریان سفر سال ۱۳۹۹ رئیس جمهور به استان هرمزگان این فکر دوباره با دستور رئیس جمهور جنبه جدی گرفت و بر این اساس پس از بررسی کارشناسی موضوع، توجیه اقتصادی، فنی و زیست محیطی طرح با اعتباری نزدیک به ۲ میلیارد دلار در شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شد. 
زنگنه تاکید کرد: فرایند ساخت و تجهیزات از سال ۹۷ آغاز شد و عملیات لوله گذاری این طرح به طور رسمی در تیر ماه ۱۳۹۹ با دستور رئیس جمهور آغاز شد.وی افزود: نفت خام در پایانه جاسک در ۲۰ مخزن با مجموع ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ذخیره‌سازی می‌شود و اکنون نفت خام پس از طی مسافت تقریبی هزار کیلومتر بدون هیچ‌گونه مشکل عملیاتی به بندر جاسک رسیده و در حال بارگیری در کشتی است.
 وزیر نفت گفت: پیشرفت کلی طرح گوره– جاسک بیش از ۸۲ درصد است و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در این طرح هزینه شده است. دو شرکت متن و نفت و گاز پارس به ترتیب مسئولیت بخش‌های خشکی و دریایی این طرح را بر عهده داشتند. زنگنه بیان کرد: عملیات بارگیری و صادرات نفت خام از جاسک که هم اکنون از سوی شرکت نفت وگاز پارس انجام می‌شود به‌طور کامل به شرکت پایانه‌های نفتی ایران واگذار خواهد شد. وی افزود: طرح انتقال نفت خام گوره- جاسک اکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه دارد و سپس مرحله به مرحله تکمیل خواهد شد. بهره‌برداری تدریجی در طرح‌های بزرگ طبیعی است.وزیر نفت در ادامه گفت: در تمامی بخش‌های طرح خط لوله گوره- جاسک تمامی الزامات استاندارد‌های ملی و بین المللی از جمله استاندارد‌های IPS، API و ASME رعایت شده است.زنگنه گفت: به دلیل امکان­‌ناپذیری تأمین لوله‌های نِیس و الکتروپمپ‌ها در اثر تحریم، این طرح در ابتدا با بن بست روبرو شد، اما ما در داخل کشور به کمک سازندگان داخلی، توانستیم این مشکل را مرتفع و برای نخستین بار آن در کشور را داخلی‌سازی کنیم.
به گفته وی در خط انتقال نفت خام گوره– جاسک جلوه‌­های کم‌نظیر از ساخت داخل و درهم‌شکستن تحریم­‌ها به نمایش گذاشته شده است.وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که سواحل مکران پس از سال‌ها محرومیت با زمینه‌سازی و پیشگامی وزارت نفت و در همکاری با ستاد توسعه سواحل مکران، در اولویت نظام برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه ملی و فراملی قرار گیرد.زنگنه گفت: برای توسعه منطقه مکران هم‌اکنون مجوز اجرای سه طرح پالایشی و پتروپالایشی به بخش خصوصی با مجموع ظرفیت ۹۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز صادر شده است.وی افزود: برنامه داریم در این منطقه یک هنرستان بسازیم تا بتوانیم نیرو‌های متخصص مورد نیاز طرح‌های کنونی و آینده منطقه را از مردم استان هرمزگان تأمین کنیم که این توسعه انسانی نیز اثری ماندگار در دراز مدت خواهد داشت.وزیر نفت تاکید کرد: بهره‌برداری از خط لوله گوره – جاسک منجر به کوتاه‌تر شدن مسیر رفت و برگشت مشتریان نفت کشور حدود هزار مایل دریایی یعنی معادل قریب به ۱۰ روز می‌شود و هزینه انتقال نفت به جاسک کاهش می‌یابد.زنگنه گفت: در این طرح بیش از ۲۵۰ شرکت بزرگ و کوچک داخلی، ظرفیت تولید خود را به این طرح اختصاص داده‌اند.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک گفت ازسوی شرکت نفت و گاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، در برهه‌ای خاص از تاریخ صنعت نفت کشور اجرا شده است.خبرگزاری میزان - محمد مشکین‌فام در آیین بهره‌برداری رسمی از خط لوله انتقال نفت خام گوره - جاسک گفت: عملیات اجرایی این طرح ازسوی شرکت نفت و گاز پارس به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران، در برهه‌ای خاص از تاریخ صنعت نفت کشور اجرا شده است. وی با یادآوری اینکه اجرای این پروژه در روز‌های پایانی سال ۹۸ در شرایط محدودیت‌ها و فشار‌های جهانی برای به صفر رساندن درآمد‌های نفتی ایران آغاز شد، افزود: این طرح با سرمایه‌ای بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در قالب قرارداد‌های ئی‌پی‌سی و با ایجاد فضایی برای محک زدن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی صنعتگران ایرانی در فرآیندی رقابتی به دو شرکت ایرانی واگذار شد و امروز مرحله نخست آن به بهره‌برداری رسمی می‌رسد. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه طرح پایانه نفتی جاسک، با هدف صادرات میانگین روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین با خطوط لوله زیردریایی و سه سامانه گوی شناور (SPM) در فاصله حدود ۶ کیلومتری از سواحل دریای عمان تعریف شده است، اظهار کرد: در مرحله نخست این طرح، یک مجموعه سامانه اندازه‌گیری و خطوط انتقال خشکی و دریا، یک سامانه گوی شناور و متعلقات زیردریایی و تأسیسات روسطحی راه‌اندازی شده است.مشکین‌فام با تأکید بر اینکه نخستین عملیات بارگیری نفت از دریای عمان در تاریخ صنعت نفت ایران انجام می‌شود که به آن افتخار می‌کنیم، تصریح کرد: در مرحله نهایی، تکمیل هر سه ردیف انتقال، اندازه‌گیری و بارگیری نفت خام و ساختمان‌ها، بنا‌های جدید صنعتی و اسکله پشتیبانی برای پایان امسال، هدف‌گذاری شده است که افزون بر متنوع‌سازی جغرافیای انتقال انرژی و افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی، با جذب سرمایه و ایجاد اشتغال زمینه‌ساز ساخت پالایشگاه مکران و صنایع پایین‌دست خواهد بود. 
 وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته دو شرکت داخلی «مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران» و «گاما» به عنوان پیمانکاران اصلی با همراهی ده‌ها شرکت کوچک و بزرگ به عنوان مشاور، سازنده تأسیسات، پیمانکاران اجرایی در این پروژه فعالیت کردند، افزود: در زمان اجرای این طرح با اولویت به‌کارگیری نیرو‌های بومی منطقه به‌طور مستقیم برای حدود ۱۲۰۰ نفر و در زمان بهره‌برداری برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد شده است.
مدیرعامل عامل شرکت نفت و گاز پارس با تأکید بر نقش کلیدی پایانه جاسک در آینده تجارت انرژی کشور تصریح کرد: این پایانه می‌تواند با متنوع‌سازی مبادی صادراتی کشور، مسیری جدید، ایمن و با مزیت‌های اقتصادی بالا از منظر کاهش مسافت، زمان تقاضا تا عرضه، هزینه‌های بیمه و حمل و نقل برای مشتریان نفتی ایران در خارج از گلوگاه خلیج فارس فراهم کند. 
مشکین‌فام گفت: هم‌اکنون یک فروند کشتی نفتکش اقیانوس‌پیما با ظرفیت ۱۰۰هزار تن (۷۰۰ بشکه) که به گوی شناور متصل شده و در حال بارگیری نفت خام سنگین است، تاکنون ۵۰ هزار تن نفت خام (۳۰۰ هزار بشکه) دریافت و به مقصد صادراتی حرکت می‌کند.
صادرات نفت از سواحل مکران برای اولین بار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه