دبیرکل انجمن کشتیرانی در همایش بین المللی آستاراخان:

اگر همه منفعت خود را ببیند توسعه کریدور شمال- جنوب اتفاق نمی افتد

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بیش از هفتاد سال قدمت دارد و ما امروز به نمایندگی از بیش از ۴۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی ایرانی که تمامی حوزه های کاری را مدیریت میکنند در اینجا حضور داریم.
به گزارش اقتصادسرآمد، مسعود پل مه در سخنرانی خود در همایش بین المللی آستاراخان در اين باره افزود: همه ما از قدمت کریدور شمال جنوب اطلاع داریم و می دانیم که کریدور شمال جنوب فقط برای ارتباط روسیه ایران و هند نیست. ما در بنادرجنوبی ایران ۲۲۰ میلیون تن ظرفیت داریم که ۴۰ درصد این ظرفیت آماده اجرا در این کریدور است. در بنادرشمالی حدود ۸۰ درصد ظرفیت که ۳۰ میلیون تن است هنوز خالی مانده است در حالی که در سال ۲۰۲۲ کشور روسیه بالغ بر ۸۴۰ میلیون تن کالا از طریق دریا حمل کرده است.
وي ادامه داد: ما میدانیم دریای سیاه و تنگه و کانال تهدیدی برای روسیه است و اما سوال اینجاست که چرا از کریدور شمال جنوب استفاده نمیشود و چرا تنها یک درصد از ۸۴۰ میلیون تن از طریق خزر حمل شده است. ما برای فعالیت در کریدور شمال جنوب هیچگونه استراتژی نداریم. ما باید شرایط را برای یک فعالیت بسیار خوب احیا کنیم.
وی با تاکید بر وجود خطوط ریلی بسیار زیاد در ایران و نقائصی که دارد گفت: ما می توانیم از طریق شرکت های حمل و نقل ریلی سرویس های لازم را ارائه بدهیم. تقریبا ۸۰۰ شرکت حمل و نقل بین المللی در ایران فعال هستند. این شرکت ها ۴۵۰ هزار راننده و ۱۱۷ هزار کامیون ترانزیتی در اختیار دارند. همانطور که اشاره کردم ما میتوانیم تجارب بسیار بهینه برای مقابل با تحریم ها را در اختیار همکارانمان در روسیه قرار دهیم اما این مستلزم یک معامله برد برد است. یعنی هرکدام از ما فقط منافع خود را نبینیم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی تاکید کرد: اگر بنا باشد شرایط به همین شکل باشد و همه منفعت خود را ببیند توسعه کریدور شمال جنوب اتفاق نمی افتد. امروز صحبت از خرید و ساخت کشتی شد اما در حالی که شرایط تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر روسیه بسیار بغرنج است با اینکه ما استقبال میکنیم از خرید و ساخت اما یک کشتی ۳۰ روز رفت و برگشتش بین ایران و روسیه طول می کشد در صورتی که اگر مدیریت لازم داشته باشیم میتوانیم سرویس را به ۲.۵ سرویس در ماه افزایش دهیم.
پل مه ادامه داد: برای این که مشکلات کریدور حل شود اول ما باید مشکلات خودمان را حل کنیم. دولت ها وظیفه قانون گذاری دارند اما سرمایه گذاری ها را خود ما باید انجام دهیم. برای اینکه کریدور فعال شود ما پیشنهاد می دهیم که مشترکاتی داشته باشیم. ما اعلام آمادگی می کنیم برای تاسیس یک شرکت مشترک بین ایران، روسیه و هندوستان علي رغم اینکه اعتقاد داریم همه زیرساخت ها در ایران وجود دارد اما آمادگی سرمایه گذاری دیگری را هم داریم.
وی ادامه داد: برخی از کاهش هزینه حمل از طریق کانال سوئز صحبت می کردند که جایگزینی است که می تواند تمام منافع کریدور را از بین ببرد. سوال اینجاست که چرا باید گردش یک کانتینر به سمت روسیه تا کانتینر خالی برگردد ۶۵ روز طول بکشد. طبیعی است که مالک کانتینر برایش صرف نکند که در در این مسیر فعالیت کند و ضرورت دارد هرچه زودتر کانتینر با بار برگردد.
  اگر همه منفعت خود را ببیند توسعه کریدور شمال- جنوب  اتفاق نمی افتد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه