ریزگردها و خسارات جانی در سیستان و بلوچستان « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

شمارش معکوس برای مرگ دریاچه هامون

گروه آب – فاطمه کریمی - برخی معتقدند که احداث بند کمالخان در افغانستان سیاست انگلیسی است که باعث خشک شدن دریاچه هامون و زمین های سیستان و بلوچستان شده و این استان را به کانون ریزگردها تبدیل کرده است. ریزگردهایی که باعث بستری شدن هزاران نفر از شهروندان شده است. دلسوزان نظام و استان سیستان و بلوچستان در مجلس بارها گفته اند سیستان و بلوچستان گوشه ای از سرزمین ایران است لذا باید هیاتی به منطقه بفرستید و فکری به حال مردم کنید که همه از آن مهاجرت کرده اند.

مرگ تدریجی در دریاچه هامون 
به گزارش اقتصادسرآمد، در همین رابطه حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل با بیان اینکه دریاچه هامون ثبت جهانی شده و در سایه بی توجهی‌ها شاهد مرگ تدریجی آن بودیم، به خانه ملت گفت: به دلیل جهانی بودن هامون مقرر شد حقابه‌ای جداگانه برای آن از افغانستان مطالبه کند البته ناگفته نماند این حقابه جدا از حقابه سالانه است که باید به تالاب هامون پرداخت شود.
وی با اشاره به سفر رییس سازمان محیط زیست به سیستان برای چاره اندیشی مسئله ریزگردها، گفت: شانزدهمین نشست ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در شهر زابل برگزار شد، در این نشست نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف همچون سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، نفت، صمت، جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و... بر حسب وظیفه حضور داشتند.
نماینده مردم زابل، زهک و‌نیمروز در مجلس شورای اسلامی افزود: گرد و غبار به قدری در سیستان و بلوچستان افزایش یافته که به کانون ریزگردها تبدیل شده است، در این جلسه درخواست‌ها و پیشنهادات مختلفی ارائه شد که باید منتظر ماند تا ببینیم چه میزان از این پیشنهادات محقق شده و از قالب شعار خارج می‌شوند.

حقابه جدا از حقابه سالانه به هامون
 تعلق می‌گیرد  
دهمرده با بیان اینکه دریاچه هامون ثبت جهانی شده و در سایه بی توجهی‌ها شاهد مرگ تدریجی آن بودیم، اظهارداشت: به دلیل جهانی بودن هامون مقرر شد حقابه‌ای جداگانه برای آن از افغانستان مطالبه کند البته ناگفته نماند این حقابه جدا از حقابه سالانه است که باید به هامون پرداخت شود، برای دریافت آن مردان دیپلماسی، مسئولان و متولیان امر از ظرفیت‌های جهانی بهره گرفته تا چنین حقابه‌ای را دریافت کنند. 
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به شکل گیری ستادی برای احیای تالاب هامون، تاکید کرد: در نشست اضطراری کنترل ریزگردها مقرر شد ستادی همچون ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تالاب هیرمند شکل بگیرد، تا عواملی که موجب تشدید خشکی آن می‌شود را کنترل کنند.

ممنوعیت چرای دام در منطقه تالاب هامون 
دهمرده با اشاره به نقش چرای بی‌رویه دام و به ویژه شترها در نابودی پوشش گیاهی اطراف تالاب‌ هامون، اظهار کرد: مشابه اتفاقی که در هامون رخ داده را در تالاب صالحیه کرج شاهد بودیم که تبدیل به منشا گرد و غبار شده است. در آنجا نیز چرای شترها مشکل ساز بود اما با دستور شخص رئیس جمهور معضل چرای شترها ساماندهی شد امروز در منطقه هامون باید چنین اتفاقی رخ دهد.
نماینده مردم زابل با بیان اینکه برای کنترل ریزگردهای جهان اقداماتی صورت گرفته، گفت: در بسیاری از نقاط جهان در کشورهای مختلف اقدامات کنترل کننده‌ای برای مهار ریزگردها در نظر گرفته‌اند، که می‌توانیم الگو برداری کرده و یکبار برای همیشه مسئله ریزگردها که سلامتی مردم را به مخاطره انداخته حل کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه مصوبات سفر معاون رییس جمهور برای کنترل ریزگردها نیازمند بودجه است، اظهار داشت: تمام مصوبات جلسه باید در هیات وزیران مطرح و برای اجرای آنها ردیف اعتبارات مشخصی در نظر گرفته شود، در نظر داشته باشیم کنترل کانون ریزگردهای در هامون سه کشور ایران، افغانستان و حتی پاکستان را تحت تاثیر قرار خواهد داده است و باید این سه کشور مذاکراتی برای کنترل آن داشته باشند.
دهمرده با انتقاد از رفتارهای افغانستان مبنی بر عدم پرداخت حقابه هیرمند، گفت: بخش اعظمی از مشکلاتی که امروز در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌کنیم از مهاجرت گرفته تا رشد گردو غبار ریشه در عدم پرداخت حقابه توسط افغانستان و بستن بند کمال خان بوده که همگی این مشکلات در پشت پرده خبر از همکاری آمریکا، انگلستان و آل سعود دارد.
نماینده مردم زابل در ادامه یادآور شد: آنچه امروز در سیستان شاهد آن هستیم شباهت بسیاری به غزه دارد، خالی شدن سیستان و بلوچستان کم بی شباهت با شرایط امروزی غزه ندارد.

رفع بحران ریزگردها در سیستان و بلوچستان در گروی ورود دستگاه دیپلماسی 
ملک فاضلی، عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس یازدهم، ضمن تشریح دلایل بروز بحران ریزگردها در این استان راه برون‌رفت از آن را در گروی ورود دستگاه دیپلماسی برای تامین حقابه هیرمند توسط دولت افغانستان دانست. 
در واکنش به انتشار خبری از سوی مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان مبنی بر اینکه طوفان در این منطقه 248 نفر را راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرده است، گفت: وقوع پدیده گردوغبار و ریزگردها در این استان ناشی از خشک شدن دریاچه هامون است که در دوران گذشته که در افغانستان سدی وجود نداشت از رودخانه هیرمند آبگیری شده و حجم وسیعی از آب وارد این دریاچه می‌شد.
نماینده مردم سراوان، سیب، سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: این اقدام باعث می‌شد که در پی وزش بادهای 120 روزه در این استان رطوبت هوا تامین شده و دمای هوا در حد 30 درجه کنترل شود.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون که این دریاچه خشک شده است در زمان وزش بادهای 120 روزه دمای هوا تا 50 درجه بالا رفته و به دلیل نبود رطوبت در هوا سبب بروز گرد و غبار و ریزگردها شده و نفس مردم این استان را تنگ کرده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: در جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز کمبود آب که ناشی از مدیریت معیوب حوزه آب بوده به این مشکل دامن زده است چرا که در سنوات گذشته به این نکته توجه نشده بود که وقتی برای تامین آب شرب از سفره آب قنوات بهره‌برداری می‌شود و حدود 40 چاه حفر می‌کنند تا از سفره مشترک 20 رشته قنات آب برداشت کنند که این موضوع باعث خشکی این قنات‌ها، کمبود آب شرب و مهاجرت جمعیت گسترده‌ای از مردم خواهد شد.
وی افزود: بر اساس آمار سازمان آب و فاضلاب استان به هزار لیتر در ثانیه آب نیاز داریم تا بتوانیم مشکل تامین آب در این منطقه را رفع کنیم و این در حالی است که برداشت آب در سال 1400 میزان 400 لیتر در ثانیه و امسال 250 لیتر در ثانیه رسیده است و این روند برداشت آب به خشک شدن سفره آب زیرزمینی منتهی خواهد شد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در ادامه ضمن انتقاد از تبعیض آشکار در تولید و توزیع برق متناسب با جمعیت هر منطقه که از آن به عنوان یکی از عوامل محرومیت در این استان یاد کرد، تاکید کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که مردم این منطقه در فصل گرما با آن مواجه هستند نبود برق پایدار برای استفاده از کولر آبی است چرا که برق ناپایدار با نوسانات شدید باعث از بین رفتن دستگاه‌های برقی همچون کولر مردم شده و هزینه سنگینی را به آنها تحمیل می‌کند و این موضوع باعث موج گسترده‌ای از نارضایتی به حق عمومی 
شده است.
 شمارش معکوس برای  مرگ دریاچه هامون
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه