یک تحلیل‌گر بورس در گفت و گو با « اقتصادسرآمد»:

پیش‌بینی ادامه صعود آرام شاخص کل بورس در روزهای آتی

گروه بازاربورس - مسعود وطنخواه - بعد از این که شاخص کل بورس در هفته گذشته تا محدوده یک‌میلیون و 970هزار واحدی کاهش یافت. هفته جدید را صعودی آغاز کرد و یکشنبه توانست دوباره تراز دومیلیون واحدی را پس بگیرد. ورود مجددی که با ضعف در روند صعودی همراه بود. نوسانات شاخص کل بورس به گفته بسیاری از کارشناسان، روندی «فرسایشی و خسته‌کننده» است.
محمدامین امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بورس با پیش‌بینی روند حرکتی روزهای آینده شاخص کل بورس به «اقتصاد سرآمد» گفت: شاخص کل بورس در روند جدید خود تا تراز 2میلیون و 50هزار واحدی صعود آرام را تجربه می‌کند.
وی افزود: ضعف قدرت تقاضا سبب شده است که بیشتر معامله‌گران اقدام به نوسان‌گیری کنند و به اصطلاح دست به ماشه آماده برای خریدوفروش باشند.این فعال بازار سرمایه با توجه به اوضاع سفته‌بازی به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: از ورود مستقیم در بورس خودداری کنند و برای حفظ پول، سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یا سایر صندوق‌ها بگذارند.
 سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation ) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.

افزایش 14هزار و 137واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس در سومین روز معاملاتی، افزایش 14هزار و 137واحدی را ثبت کرد و در تراز 2میلیون و 30هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد با کمی افزایش در مقایسه با هفته گذشته به 4.3میلیارد تومان رسید.
 معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

تاثیر در شاخص کل بورس
پالایش نفت اصفهان با 980واحد رتبه اول را در رشد شاخص کل بورس کسب کرد و شرکت‌های پتروشیمی پردیس با 976، سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی با 935، پالایش نفت بندرعباس با 773 و پالایش نفت تهران با 680واحد رتبه‌های دوم تا پنجم را در رشد شاخص کل را کسب کردند. در نقطه مقابل ملی مس ایران با 172، سیمان دشتستان با 64، داروسازی دکترعبیدی با 57، سیمان اصفهان با 36 و تامین سرمایه نوین با 34واحد بیشترین نقش را در کاهش شاخص کل بورس داشتند.

برترین گروه‌های صنعت
گروه خودروسازی با کسب ارزش معاملات 3همت ریال توانست رتبه اول برترین گروه‌های صنعت را کسب کند و گروه‌های فلزات اساسی با 2.68، شیمیایی (پتروشیمی) با 2.6، انبوه‌سازی (ساختمان) با 1.4، سیمان با 1.2 و فرآوره‌های نفتی و پالایشی با 1.1همت ریال رتبه‌های دوم تا ششم را از آن خود کردند.

ورود 65میلیارد تومان نقدینگی حقیقی
ورود یا خروج نقدینگی به بازار سهام یکی دیگر از فاکتورهایی است که مورد توجه فعالان بازار سرمایه قرار می‌گیرد. در روزهای هفته گذشته بود که 2.5همت تومان نقدینگی از بورس خارج شد. روز گذشته ورود نقدینگی 65میلیارد تومان بود که خیلی قابل توجه نیست.
معامله‌گران حرفه‌ای معمولا به موقعیت‌های خرید سرمایه‌گذاران حقیقی و فروش سرمایه‌گذاران حقوقی اهمیت بالایی می‌دهند. زیرا معمولا پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی نسبت به سرمایه‌گذاران حقیقی بزرگ‌تر است و اگر تصمیم به فروش یک سهم بگیرند می‌توانند عاملی در برابر رشد قیمت آن باشد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران حقیقی در باور عموم، دانش بیشتر و قوه تحلیل قوی‌تری دارند. تا جایی که اگر در لیست دارندگان یک سهام تعداد حقیقی‌ها بیشتر باشد.

بازهم تغییر نرخ خوراک گاز
تغییر نرخ گاز صنایع باردیگر خبرساز شد و این بار سبب روند صعودی قیمت سهام شد. مرداد ماه گذشته بود که افزایش قیمت خوراک پتروشیمی و صنایع دیگر سبب اعتراض پتروشیمی‌ها و سرمایه‌گذاران شد. نبود صرفه اقتصادی و زیان‌ده شدن گروهی از پتروشیمی‌ها سبب شد که سهام پتروشیمی با افزایش عرضه و کاهش تقاضا مواجه شود که این امر موجب کاهش قیمت این صنایع شد. 

نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به فرمول بازگشت
هیئت وزیران آیین‌نامه روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را اصلاح کرد و تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را به فرمول بازگرداند.
هیئت وزیران در نشست ۲۲ مردادماه به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور و پیرو نشست‌هایی با صنایع و مجامع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را اصلاح کرد.
دولت تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به فرمول بازگرداند.
بر اساس این مصوبه نرخ سوخت گاز واحدهای پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهای احیای فولاد (به استثنای واحدهای کوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحدهای تولید فلزات (شامل واحدهای احیای کوره بلند) ۴۵ درصد، واحدهای تولید سیمان ۱۵ درصد و سایر واحدهای صنعتی ۱۰ درصد نرخ پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی تعیین می‌شود، همچنین به‌منظور تنظیم بازار روغن موتور، شوینده‌ها، نوشیدنی‌ها و صنعت نساجی، قیمت پایه روغن پایه (لوبکات)، آلکیل بنزن خطی، پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌استایرن در بورس کالا، به تشخیص کارگروهی متشکل از وزارتخانه‌های نفت، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، از طریق تعدیل بهای خوراک دریافتی تولیدکنندگان این محصولات تعدیل خواهد شد.
 پیش‌بینی ادامه صعود  آرام شاخص کل بورس  در روزهای آتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه