« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

صعود کم‌قدرت بورس در هفته گذشته

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - بورس هفته گذشته اندکی از روند نزولی در پیش‌گرفته چند ماه گذشته عقب‌گرد کرد و روند صعودی همراه با افزایش اندک در ورود پول حقیقی و ارزش معاملات تجربه کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، رشد بورس در هفته گذشته سبب بازپس‌گیری تراز 2میلیون واحدی از سوی شاخص کل شد، اما همچنان فعالان بازار سرمایه با شک و تردید به روند صعودی بورس نگاه ‌می‌کنند که مهمترین دلیل این شک و تردید نبود اعتماد به بازار سرمایه نزد سرمایه‌گذاران است.
اعتماد یکی از الزامات در هر حوزه‌ای است که حوزه اقتصاد و بورس نیز از این امر مستثناء نیست. نبود اعتماد سبب فرار سرمایه و افزایش رکود می‌شود.
چندی پیش علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه 2 آبان در مطلبی با عنوان «افزایش بی‌اعتمادی در بازار سرمایه» درباره نقش اعتماد به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: «بی‌اعتمادی یکی از مهمترین دلایلی است که موجب شد بورس وارد این رکود شود. سرمایه‌گذاران در دو تا سه سال اخیر، با آماجی از تصمیم‌ها مواجه شدند که سبب ضعیف شدن اعتمادشان به بورس شده است و اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران سخت است.»
اسکینی افزوده بود: «از سویی دیگر، دولت هم با مصوبات، مصاحبه‌ها و تصمیم‌هایش بارها نشان داده است که سبب بی‌اعتمادی بیشتر سهامداران شده است.»

روند صعودی کم‌قدرت شاخص کل بورس
شاخص کل در اولین روز هفته گذشته 28هزار و 690واحد افزایش یافت و تا نزدیکی فتح مجدد تراز 2میلیون واحدی پیش رفت. یکشنبه نیز صعودی بود اما از قدرت رشد شاخص کل بورس کاسته شد و با صعود 17هزار و 525واحدی در تراز 2میلیون و 16هزار و 734واحدی ایستاد.
روند ضعیف شدن بالا رفتن شاخص کل بورس روز دوشنبه نیز ادامه یافت؛ به طوری که در سومین روز معاملاتی با رشد 14هزار و 137واحدی در سطح 2میلیون و 30هزار و 8771واحدی ایستاد.
سه‌شنبه شاخص کل بورس با افزایش 21هزار و 825واحدی در سطح دو میلیون و 52هزار و 696واحدی ایستاد.
چهارشنبه هفته گذشته در آخرین روز معاملاتی روند صعودی بورس ضعیف شد؛ به طوری که تنها با رشد 3هزار و 248واحدی در سطح دو میلیون و 55هزار و 944واحدی ایستاد.

ارزش معاملات هفته گذشته
ارزش معاملات روز شنبه 4.3میلیارد تومان، یکشنبه 4.1، دوشنبه 4.3، سه‌شنبه 6 و چهارشنبه 4.2میلیارد تومان بود. روند صعودی ارزش معاملات و بعد از آن افت به نوعی نشان‌دهنده ضعف در روند صعودی بورس است.
مقدار ارزش معاملات یکی از فاکتورهایی است که مورد توجه فعالان بازار سرمایه است. معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

تحرک پول حقیقی
آمار ورود و خروج پول به بازار سرمایه نشان می‌دهد که روز شنبه 166میلیارد تومان ورود پول، یکشنبه خروج 33میلیارد تومان، دوشنبه 65میلیارد تومان ورود، سه‌شنبه 278میلیارد تومان ورود و چهارشنبه 191میلیارد تومان خروج پول ثبت شده است.
ورود یا خروج پول حقیقی بیان‌گر خارج شدن پول نیست بلکه شاخصی است که نشان می‌دهد جهت حرکت پول به کجاست. زمانی که جذابیت قیمت در بازار سرمایه پس از کاهش‌های ادامه‌دار افزایش می‌یابد سبب ورود پول می‌شود معمولا این نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت وارد بورس می‌شود و پس از افزایش قیمت و کاهش جذابیت، معامله‌گران با فروش سهام مورد نظر، احتمال دارد دوباره با پول خود واحدهای با درآمد ثابت بخرند. 
معامله‌گران حرفه‌ای معمولا به موقعیت‌های خرید سرمایه‌گذاران حقیقی و فروش سرمایه‌گذاران حقوقی اهمیت بالایی می‌دهند. زیرا معمولا پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی نسبت به سرمایه‌گذاران حقیقی بزرگ‌تر است و اگر تصمیم به فروش یک سهم بگیرند می‌توانند عاملی در برابر رشد قیمت آن باشد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران حقیقی در باور عموم، دانش بیشتر و قوه تحلیل قوی‌تری دارند. تا جایی که اگر در لیست دارندگان یک سهام تعداد حقیقی‌ها بیشتر باشد، آن سهام را باارزش‌تر تلقی می‌کنند. اگر بخواهیم سود کسب شده پس از انجام معامله بین دو سرمایه‌گذار حقیقی را بررسی کنیم باید سود خالص فروشنده را محاسبه کنیم و پس از آن سود خریدار را تخمین بزنیم. پس از انجام معامله و انتقال پول، مالکیت سهام تغییر می‌کند و به شخص خریدار منتقل می‌شود. در طول یک روز معاملاتی در بازار سرمایه، تعدادی سرمایه‌گذار (حقیقی یا حقوقی) تعدادی سهام از دیگر سرمایه‌گذاران (حقیقی یا حقوقی) خریداری می‌کنند.

راه‌اندازی اختیار آتی زعفران نگین سررسید اسفند ۱۴۰۲ از یکشنبه آینده
بورس کالای ایران در اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله مبتنی بر قرارداد آتی زعفران نگین (اختیار آتی زعفران) با سررسید اسفند ۱۴۰۲ از یکشنبه هفته آینده (۲۱ آبان) خبر داد.
در نامه مدیریت بازارهای مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران آمده است: قرارداد اختیار آتی زعفران نگین سررسید اسفند ۱۴۰۲ از روز یکشنبه ۲۱ آبان راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.
به این ترتیب تاریخ سررسید قرارداد مذکور ۹ اسفند ۱۴۰۲ خواهد بود.
قراردادهای اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملات آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابد.
صعود کم‌قدرت بورس در هفته گذشته
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه