هند خواستار همکاری با کره جنوبی  در زمینه امنیت دریایی شد

وزیر امورخارجه هند گفت: مشارکت کره جنوبی در ابتکاری چندجانبه برای امنیت دریایی منطقه اقیانوس هند-آرام تحت هدایت هند می‌تواند یکی از راه‌های گسترش روابط دوجانبه باشد.
به گزارش اقتصادسرآمدازیونهاپ، ‌سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند این سخنان را ضمن اشاره به ابتکار اقیانوس‌های هند-آرام(IPOI)، سازوکار باز پیشنهادی دهلی‌نو برای رسیدگی به چالش‌های مشترک و اطمینان از امنیت و ثبات دریایی منطقه، در نشستی در سئول مطرح کرد.
جایشانکار در نشستی به میزبانی آکادمی دیپلماتیک ملی کره گفت: مخاطرات زمینه‌های تجارت، خدمات سرمایه گذاری، منابع، حمل و نقل و فناوری در منطقه اقیانوس هند-آرام روزانه در حال افزایش است. بنابراین، اطمینان از ثبات، ایمنی و امنیت این منطقه برای ما حیاتی است.وی افزود: در جمهوری کره(نام رسمی کره جنوبی) به عنوان یک کشور تجاری مهم، امنیت دریایی یک نگرانی بسیار حیاتی است. فکر می‌کنم مشارکت کره جنوبی در ابتکاراتی مانند «ابتکار اقیانوس‌های هند-آرام»، که به طیف گسترده‌ای از مسائل اقیانوس از اکولوژی و محیط زیست تا حمل و نقل و علم و فناوری می‌پردازد، بسیار ارزشمند خواهد بود.جایشانکار برای حضور در گفت‌وگوی سطح بالای وزارتخانه‌های امور خارجه دو کشور که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، در سئول به سر می‌برد.این ابتکار که نخستین بار توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند در «گفت‌وگوی شانگری-لا سال ۲۰۱۸» مطرح شد، همکاری در هفت رکن شامل امنیت دریایی، اکولوژی، منابع، کاهش خطر بلایا و فناوری را پیشنهاد می‌دهد.استرالیا و ژاپن متعهد شده‌اند که برای گسترش ابتکار اقیانوس های هند-آرام با هند همکاری کنند. ویتنام و فیلیپین نیز نسبت به همکاری در این ابتکار ابراز تمایل کرده اند.جایشانکار گفت: منطقه هند-آرام با تغییرات ژئوپلیتیکی چند دهه اخیر مطرح شده است، همانطور که «سیاست نگاه به شرق» هند و نسخه ارتقا یافته آن، «سیاست عمل به شرق» برای گسترش روابط اقتصادی هند با کشورهای آسیا-اقیانوسیه این مساله را نشان می‌دهند.
هند خواستار همکاری با کره جنوبی  در زمینه امنیت دریایی شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه